به گزارش پرشین خودرو، آخرین بار ۱۸ ماه پیش بود که محصولات تولیدی خودروسازان بزرگ کشور دستخوش اصلاح قیمتی شد در حالیکه نرخ دلار در آن زمان در محدوده کمتر از ۴۰ هزار تومان بود و امروز به حدود ۷۰ هزار تومان رسیده است. با توجه به اینکه ۷۰ درصد از قیمت تمام شده خودروها را قیمت قطعات و مواد اولیهای تشکیل میدهد که عمدتا از بورس تهیه می شود و تحت تاثیر نرخ ارز است، این موارد قیمتهای تمام شده خودورسازان را تحت تاثیر قرار میداد، اما در ۱۸ ماه گذشته قیمتها به اصطلاح «فریز» شده بود.
در این راستا دولت باید تصمیم میگرفت. قرار بود تیرماه سال گذشته قیمتهای جدید اتومبیلها اعلام شود اما دولت سیزدهم با این موضوع مخالفت کرد! در همین راستا آقای پزشکیان رئیس جمهور دولت چهاردهم یا باید بر ادامه قیمتهای فعلی تاکید میکرد و یک تصمیم پوپولیستی میگرفت، یا باید راهکار درست را انتخاب میکرد.
امروز در گروه صنعتی ایران خودرو شاهدیم تولید روزانه این خودروساز از حدود دو هزار و ۵۰۰ دستگاه به کمتر از یک هزار و ۴۰۰ دستگاه رسیده است که یک دلیل اساسی آن، کاهش نقدینگی و بدهی بالا به قطعه سازان است؛ امری که سبب شده بود تیراژ این خودروساز هر روز در حال کاهش باشد. از سوی دیگر ادامه این فرایند منجر به کاهش عرضه خودروسازان و خود سبب افزایش قیمتها و ملتهب شدن بازار میشد.
اکنون و با مصوب شدن اصلاح قیمتهای جدید خودروهای این دو خودروساز، با تزریق نقدینگی که از همین محل ایجاد خواهد شد بازار را میتوان مدیریت کرد.
از سوی دیگر، نباید از نظر دور داشت که در ۱۸ ماه گذشته اختلاف قیمت کارخانهای و بازاری خودروها به بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ مبلغی که نه به جیب دولت و نه به جیب خودروسازان می رود و فقط نصیب دلالان می شود. اکنون قیمتهای جدید موجب کاهش فاصله قیمتی بازار و کارخانه خواهد شد و بر این اساس بازار خودرو برای سفته بازان، دلالان و واسطهها جذابیت کمتری خواهد داشت، همچنین خودروسازان میتوانند با افزایش تیراژ تولید خود، بازار را هرچه بهتر مدیریت کنند.
بر این اساس، تصمیم به اصلاح قیمت خودروها هرچند که تصمیم سختی بود اما باید گرفته میشد و دولت چهاردهم که اساس خود را بر پایه شفافیت گذاشته در این زمینه انتقادات را به جان خرید تا بازار خودرو در مسیر درست خود به پیش برود.
روز گذشته، دو خودروسازی بزرگ کشور با توجه به مجوز اخذ شده از مراجع ذیصلاح، قیمت جدید محصولات تولیدی خود را که قیمت فروش پایه(خالص سهم کارخانه) است را اعلام کردند.
خاطرنشان می شود که براساس اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، محصولات ایران خودرو و سایپا با افزایش قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصدی از ابتدای آذرماه ۱۴۰۳ عرضه خواهد شد.