عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران، در اظهاراتی درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، از چالش‌های مرتبط با تأمین اتوبوس‌های جدید پرده برداشت. وی اعلام کرد: «شهرداری تهران از تولیدکنندگان داخلی اتوبوس‌هایی خریداری کرده است که تا پایان سال تعداد آن‌ها به ۱۸۰۰ دستگاه می‌رسد. اما متأسفانه برخی از این اتوبوس‌های نو حتی قادر به استارت زدن نیستند.»

وی در ادامه گفت: «با توجه به کمبود شدید اتوبوس و مشکلات آلودگی هوا، تصمیم گرفتیم به سمت خرید اتوبوس‌های برقی خارجی برویم. اما یک شرکت داخلی به این اقدام اعتراض کرده است، درحالی‌که خود این شرکت اتوبوس‌هایی به شهرداری تحویل داده که عملاً غیرقابل‌استفاده‌اند.»

محمدخانی همچنین به وجود مشکلات جدی در مسیر تجارت بین‌الملل و موانع گمرکی اشاره کرد و اظهار داشت: «ردپای مافیای خودرو در این حوزه به‌وضوح دیده می‌شود. تفاوت ۸۰ هزار یورویی میان قیمت اتوبوس‌های وارداتی و نمونه‌های داخلی، خسارتی به بیت‌المال وارد کرده که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.»

وی با تأکید بر تلاش‌های شهرداری برای مدیریت بهتر منابع گفت: «شهرداری تهران با انتخاب یک مدل جدید برای واردات، تلاش کرد تا هم به نفع مردم باشد و هم صرفه‌جویی در اموال عمومی صورت گیرد. اگر از مسیرهای پیشنهادی برخی افراد پیروی می‌کردیم، به‌جای واردات ۲۵۰۰ دستگاه، تنها ۱۸۰۰ دستگاه به ناوگان شهری اضافه می‌شد.»

سخنگوی شهرداری در پایان از ورود اولیه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی خبر داد و تصریح کرد: «بخش‌هایی از تولیدات این ناوگان از چین وارد شده و با اجرای مراحل بعدی، تعداد این وسایل افزایش خواهد یافت. شهرداری تهران با هدف بهره‌وری حداکثری برای شهر و شهروندان، مسیر دشوار اما مؤثری را انتخاب کرده است.»

 

source

توسط autokhabari.ir