افزایش نرخ عوارض آزادراه دولتی از آذر 1403

آبان 1403: با اعلام وزارت راه و شهرسازی، شورای اقتصاد در تاریخ 1403/08/14 با افزایش نرخ عوارض پنج آزادراه دولتی کشور موافقت کرده است. برهمین اساس، نرخ جدید عوارض در این آزادراه‌ها از تاریخ 1403/09/01 مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

جدول نرخ عوارض آزادراه های دولتی کشور
نام آزادراه طول تقریبی نرخ عوارض سواری
کرج – قزوین 100 کیلومتر 15,000
تهران – قم 135 کیلومتر 15,000
بندرعباس – شهیدرجایی 35 کیلومتر 8,500
قزوین – زنجان 189 کیلومتر 35,000
تهران – ساوه 115 کیلومتر 20,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.

گفتنی است جدول فوق، ویژه خودروهای سواری بوده و برای سایر خودروها، نرخ عوارض آزادراهی باتوجه به ضریب هر وسیله نقلیه، مطابق جدول زیر محاسبه می‌شود:

جدول ضرایب عوارضی برای سایر وسایل نقلیه
نام آزادراه ضریب
وانت 1
کامیونت + مینی بوس 2
کامیون دو محور + اتوبوس 3
کامیون سه محور و بیشتر 4

*اطلاعات فوق از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است.

همچنین خودروهای عملیاتی و امداد جاده‌ای (اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، پلیس راه، راهداری و …) از پرداخت عوارض معاف هستند.

اخذ الکترونیکی عوارض در 25 آزادراه کشور

تیر 1403: محمود ملازینل، معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، اعلام کرد از 29 آزادراه کشور، اخذ عوارض در 25 آزادراه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. اخذ عوارض الکترونیکی وضعیت مطلوبی دارد اما چالش‌هایی وجود دارد که ممکن است شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه ساخت آزادراه‌ها را ناچار به اجرا نکردن عوارض الکترونیکی کند.  4  آزادراه باقی مانده است که در تلاش هستیم تا پایان سال آنها هم به این سیستم مجهز شوند.

وی در خصوص آزاد راه شیراز _ اصفهان توضیح داد قطعه 6 به اتمام رسیده و برای قطعه 7 هم در تلاش هستیم که تا پایان سال به بهره برداری برسانیم. مبلغ 900 میلیارد تومان از محل مولدسازی دارایی‌ها به این پروژه اختصاص پیدا کرده است و این قطعه بالغ بر 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کاهش مصرف بنزین با الکترونیکی شدن عوارض آزادراه

اردیبهشت 1403: بر اساس تکلیف قانونی در بودجه سال‌های 1401 و 1402 کل کشور مبنی بر اتصال تمامی آزادراه‌های کشور به پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی، به دلیل عدم تحقق این امر، معاونت نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کرد.

با ورود سازمان بازرسی، در مجموع از 29 آزادراه در دست بهره برداری، 24 آزادراه به طور کامل به سامانه اخذ الکترونیکی عوارض تجهیز شده و 5 آزادراه دیگر شامل آزادراه‌های اراک-خرم آباد، کنار گذر جنوبی تهران (غدیر)، قم-گرمسار، خرم آباد-پل زال و تهران-شمال باقیمانده که پیگیری این امر نیز در دستور کار است.

این اقدام در این آزادراه‌ها باعث عدم توقف وسایل نقلیه و جلوگیری از اتلاف وقت مسافران، می‌شود. بنابراین سالانه حدود 36 میلیون لیتر بنزین (معادل 12000 میلیارد ریال) و 17 میلیون لیتر گازوئیل (معادل 5600 میلیارد ریال)، در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، از پیگیری‌های به عمل آمده سازمان بازرسی و همچنین تلاش های صورت گرفته دست اندرکاران مربوطه، تقدیر و تشکر کرد.

اخذ عوارض برمبنای میزان پیمایش و هر کیلومتر

آذر 1402: طبق لایحه بودجه 1403، از کلیه وسایل نقلیه که در بزرگراه های شریانی تردد می‌کنند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت خواهد شد.

«طبق بند چ تبصره 6 لایحه بودجه سال 1403، وزارت راه و شهرسازی مکلف است با استفاده از ابزار های هوشمند از کلیه وسایل نقلیه ( به استثنای وسایل نقلیه عمومی دارای صورت وضعیت و بارنامه با پلاک عمومی ) که در بزرگراه های شریانی تردد می نمایند، بر مبنای میزان پیمایش به ازای هر کیلومتر و بر اساس نوع خودرو با تصویب هیئت وزیران عوارض دریافت نموده و به حساب سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نزد خزانه داری کل کشور واریز تا در قالب بودجه سالانه، پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور صرف توسعه، بهسازی، نگهداری ایمن سازی و هوشمند سازی جاده های کشور نماید. صدور مفاصا حساب جرائم رانندگی موکول به تسویه این عوارض است.»

جاده‌های فرعی و روستایی عوارض ندارند

آبان 1402: رضا اکبری، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، اظهار کرد سه روش برای تامین مالی نگهداری جاده ها در جهان وجود دارد؛ عوارض سوخت، عوارض خودرو و عوارض جاده ای.

وی توضیح داد در کشور ما عوارض خودرو را شهرداری ها دریافت می کنند و با توجه به سیاست های حمایتی، دولت به دنبال گرفتن عوارض سوخت نبوده و موافق آن هم نیست. در بحث عوارض جاده ای به دنبال دریافت عوارض از جاده های پرتردد اصلی و بزرگراهی هستیم. در این برنامه سیاست ما این است که از مردم آسیب پذیر این عوارض دریافت نشود.

وی تاکید کرد اخذ عوارض از جاده‌های پرتردد اصلی و بزرگراهی در دستور کار است و جاده های فرعی و روستایی و محلی تحت پوشش دریافت عوارض جاده ای قرار نمی گیرند.


عوارض الکترونیک چیست؟

یکی از مهم‌ترین تصمیمات سازمان راهداری در سال 98، اجرای طرح عوارض الکترونیکی آزادراه هاست. این طرح با اینکه بصورت آزمایشی و تنها در چندین آزادراه مهم درحال انجام است ولی در آینده‌ای نزدیک، قرار است تمام محورهای اصلی سراسر کشور را هم پوشش دهد.

منظور از طرح عوارض الکترونیک یا ETC، پرداخت عوارض بدون توقف کردن خودروست.

عوارض الکترونیکی چه فایده‌ای دارد؟

بزرگترین مزیت استفاده از ETC، شیوه پرداخت بسیار آسان آن است. البته مزیت‌های جانبی دیگری هم می‌توان برای این طرح تصور کرد. مثل:

  • کاهش زمان سفر
  • کاهش مصرف سوخت
  • کاهش استهلاک خودرو
  • افزایش ظرفیت عبوری از آزادراه
  • مدیریت ترافیک در ایستگاه‌ها
  • حذف انتقال فیزیکی پول

عوارض الکترونیکی برای کدام جاده هاست؟

از 28 اسفندماه سال 97 طرح عوارض الکترونیکی برای چهار آزادراه زیر اجرایی شده‌ است:

  • تهران – قم
  • تهران – ساوه
  • قزوین – رشت
  • قزوین – زنجان

در فاز دوم این طرح -که احتمالا اجرای آن تا اواخر تابستان 98 طول می‌کشد- آزادراه‌‌های زیر نیز عملیاتی می‌شوند:

  • قزوین – رشت
  • تهران – پردیس
  • تهران – شمال (قطعه 4)
  • تهران – کرج
  • قم – کاشان
  • قم – گرمسار (حرم تا حرم)
  • کاشان – نطنز – اصفهان
  • کنارگذر غربی اصفهان
  • زنجان – تبریز
  • تبریز – ارومیه (پل میانگذر دریاچه ارومیه)
  • ساوه – همدان (قطعه اول)
  • ساوه – همدان (قطعه دوم -کربلا)
  • ساوه – سلفچگان
  • کنارگذر شمالی مشهد
  • باغچه – مشهد
  • پل زال – اندیمشک
  • خرم‌آباد – پل زال
  • بندرعباس – بندر رجایی
  • اهواز – بندر امام

همچنین قرار است تا پایان تیرماه 98، تمامی 28 آزادراه کشور به سیستم یکپارچه عوارض الکترونیکی متصل شوند.

محاسبه پیمایشی عوارض چیست؟

آقای امیر امینی – معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزارت راه – از تغییر روش محاسبه عوارض آزادراهی خبر داده است؛ تغییری که البته به نفع رانندگان است!

طبق گفته های آقای امینی در خردادماه 98، در سیستم فعلی پرداخت عوارض الکترونیکی، هر خودرویی که از گیت عوارضی عبور می‌کند، باید عوارض را به طور تمام و کمال پرداخت کند؛ یعنی اگر از بین مسیر، وارد آزادراه شده یا حتی در میانه آزادراه، قصد خروج از آن را داشته، بازهم باید عوارض را کامل پرداخت کند. 

اما در روش « پیمایشی » محاسبه عوارض دیگر این طور نیست و خودروها بر اساس پیمایشی که در آزادراه داشته‌اند، عوارض‌شان را پرداخت می‌کنند. مثلا اگر خودرویی تنها در 10% یک آزادراه حرکت کرده و سپس از آن خارج شده، تنها باید 10% عوارض آن آزادراه را پرداخت کند. آقای امینی همچنین گفته که این روش محاسبه جدید قرار بود در اردیبهشت ماه امسال اجرایی شود اما بدلایلی به تاخیر افتاده ولی حداکثر تا اواخر خردادماه امسال، مرحله آزمایشی آن شروع می‌شود.

نحوه استعلام و پرداخت عوارض الکترونیکی چگونه است؟

پرداخت یا استعلام عوارض آزادراهی به روش‌های مختلفی امکان پذیر است:

  1. سایت آنی رو (به نشانی aaniro.com)
  2. سایت پرداخت بدون توقف (به نشانی nspay.ir)
  3. اپلیکیشن تاپ (به نشانی top.ir)
  4. اپلیکیشن کی پاد (به نشانی kipaad.ir)
  5. اپلیکیشن اتول یار (به نشانی stts.ir)
  6. اپلیکیشن دیجی پی (به نشانی mydigipay.com)
  7. اپلیکیشن پرنا (به نشانی parna.navaco.org)
  8. استفاده از کد دستوری #8*720* (ستاره 720 ستاره 8 مربع)
  9. تگ های بانک مسکن (به نشانی avarezi.bank-maskan.ir)
  10. استفاده از کارت‌ خوان‌های ویژه‌ای که در پمپ بنزین‌ها، مجتمع‌های تفریحی و سایر توقفگاه‌های بین راهی در برخی آزادراه‌ها نصب شده است.
  11. استفاده از خودپردازهای بانک ملت، سامان، انصار و شهر؛ البته در این روش باید شناسه قبض و شناسه پرداخت‌تان را در اختیار داشته باشید.

استفاده از تگ اجباری است؟

خیر! تگ یا همان برچسبی که روی شیشه های خودرو نصب می‌شود، تنها یکی از روش‌های پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه است. در این روش، مالک خودرو باید قبل از تردد، تگ را تهیه و آنرا نصب کند. بنابراین مبلغ عوارض، بلافاصله بعد از تردد در آزادراه از شارژ تگ، کسر می‌شود.

با توجه به امکان پرداخت عوارض از روش‌های آسان‌تر (که در سوال قبل توضیح داده شده) خرید و استفاده از تگ، توصیه نمی‌شود.

تخفیف عوارض برای چه خودروهایی است؟

طبق قانون، دو گروه از خودروها مشمول تخفیف عوارض آزادراهی هستند:

  • خودروهای پلاک عمومی: 20 درصد تخفیف
  • خودروهایی با تردد بیش از 40 بار در یکماه: 30 درصد تخفیف

همچنین طبق قانون فوق، خودروهای عمومی که بیش از 40 بار تردد در یکماه داشته باشند، مشمول تخفیف 50 درصدی (20+30) هستند.

از کجا سوال بپرسیم؟

از آنجایی که طرح عوارض الکترونیکی به تازگی اجرایی شده، ممکن است اشکالات یا ایرادات فنی برای راننده‌ها جهت کسب اطلاعات بیشتر، انتقاد، سوال و همچنین هرگونه اعتراض از سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی آزادراه می‌توانید با « خدمات آنی رو » به شماره تلفن 63468531-021 در تماس باشید یا به شماره 100001531 نظر و درخواست‌تان را بصورت متنی، پیامک کنید.

جریمه عوارض آزادراهی خودرو

آخرین اخبار جریمه عوارض اتوبان، نحوه استعلام جریمه عوارضی، نحوه پرداخت جریمه عوارض آزادراهی، نحوه اعتراض به جریمه عوارضی خودرو و نحوه محاسبه جریمه دیرکرد عوارض آزادراهی خودرو را در مقاله جریمه عوارض آزادراهی مطالعه کنید.

شارژ برچسب عوارضی خودرو

نحوه خرید تگ عوارضی خودرو از سامانه عوارضی بانک مسکن، چگونگی فعالسازی برچسب الکترونیکی خودرو، نحوه شارژ برچسب عوارضی با پلاک و همچنین فرآیند انتقال شارژ عوارضی خودرو را در مقاله نحوه شارژ برچسب عوارضی خودرو مطالعه کنید.


مراکز تعویض پلاک خودرو تهران

در مقاله مراکز تعویض پلاک تهران می‌توانید از آدرس مراکز تعویض پلاک تهران (ازجمله مرکز تعویض پلاک میثم، مرکز تعویض پلاک خاوران، مرکز تعویض پلاک چیتگر و …) و همچنین شماره تلفن مراکز تعویض پلاک خودرو مطلع شوید. زمان بازگشایی مراکز تعویض پلاک و ساعت کاری مراکز تعویض پلاک را نیز در این مقاله توضیح داده‌ایم.

استعلام و پرداخت خلافی آنلاین

اگر مالک خودرو هستید یا اگر موتورسیکلت دارید، می‌توانید انواع روش‌های استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی را از لینک پرداخت آنی خلافی خودرو انجام دهید.

source

توسط autokhabari.ir