مدل ID.4 یکی از برقی های جدید و غیر چینی بازار است که به تازگی تحویل مشتریان شده و ما در این مطلب طراحی فولکس واگن ID.4 را بررسی می کنیم.
محصولات فولکس واگن در بازارهای جهانی به عنوان یک سازنده مطرح، جایگاه بالایی در میان مردم دارد و به لطف طراحی مدرن و مهندسی و فناوری های پیشرفته، توانسته به یکی از قطب های خودروسازی در طراحی و توسعه محصولات برقی نیز تبدیل شود.
کراس اوور iD.4 نیز اولین SUV تمام الکتریکی فولکس واگن است که نخستین بار در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و به لطف طراحی جسورانه و فناوری های نواورانه، توانست به فروش خوبی، بخصوص در بازار آمریکا دست یابد و عنوان خودروی سال جهان را در سال ۲۰۲۱ نیز از آن خود کند. اسکات کیوگ «Scott Keogh» مدیر عامل فولکس واگن امریکا، ID.4 را اینگونه توصیف می کند؛« فولکس واگن ID.4 در رانندگی همانند گلف GTI، کاربری تیگوان و هدفی مانند بیتل را در قالب یک پکیج الکتریکی ارائه می دهد تا قلب صاحبان SUV های سنتی را که آماده ورود به دنیای الکتریکی و البته آشتی دوباره با فولکس واگن هستند را به دست بیاورد».
حال اما با تاخیری تقریبا چهار ساله، با باز شدن دوباره واردات خودرو و البته ورود محصولات الکتریکی به بازار، این فرصت پیش آمده تا اولین کراس اوور یا شاسی بلند برقی فولکس واگن را از منظر طراحی و استایل مورد نقد و بررسی قرار دهیم تا ببینیم جدیدترین کراس اوور فولکس واگن پس از تیگوان که توسط ماموت خودرو به بازار عرضه شده است، از چه ویژگی های ظاهری برخوردار است.
طراحی فولکس واگن ID.4 در بدنه ؛ آینده نگری با نگاهی به گذشته
کراس اوور الکتریکی ID 4 بر پایه پلت فرم مدولار «MEB» فولکس واگن که جدیدترین پلت فرم این برند است طراحی و توسعه پیدا کرده و به نوعی نشان هایی از بازگشت این خودروساز آلمانی به ریشه های خود است. چرا که با قرارگیری موتور الکتریکی بر روی محور عقب، به نوعی خاطره بیتل را زنده کرده است.
همانند پلت فرم، طراحی ID.4 که در استودیوی مرکزی فولکس واگن و به سرپرستی کلاوس زیسیورا «Klaus Zyciora» رئیس سابق دپارتمان طراحی فولکس واگن که اکنون مدیریت طراحی محصولات چانگان را برعهده دارد طراحی شده است، نشان دهنده حرکت به سوی آینده با نگاهی به گذشته است.
طراحی بیرونی ID.4 بیانگر طلوع عصر جدید زبان طراحی فولکس واگن بود که در قالب پیکره ای قدرتمند که با فرم های روان و ارگانیک و البته آیرودینامیکی با ضریب درگ عالی ۰.۲۸ ترکیب شده بود، به نمایش گذاشته شده است.
کلاوس زیسیورا «Klaus Zyciora» به عنوان مدیر پروژه، کاراکتر ID.4 را متمایز از سایر مدل های این برند می داند. Zyciora در رابطه با استایل ID.4 اینگونه توضیح می دهد؛« ID.4 نشان دهنده تکامل استایل و طراحی محصولات «الکتریکی» است. طراحی بیرونی آن به اصطلاح واضح، سیال و قدرتمند است و به روشی نوین محکم و با اعتماد به نفس به نظر می رسد که دلیل عمده آن به سبک طراحی یکپارچه و آیرودینامیکی محصولات ID باز میگردد. این طرح به گونه ای است که انگار توسط تونل باد شکل گرفته است که در عین حال ظاهر مدرن ID.4 را می توان با امضای چراغ های جلو و نوار نورانی بین آنها به عنوان مشخصه اصلی طراحی محصولات الکتریکی یا ID فولکس واگن شناخت.»
یک طراحی خوب، همیشه کاربردی نیز خواهد بود. در یک وسیله نقلیه الکتریکی، کشش یا ضریب درگ یک عامل کلیدی برای افزایش برد حرکتی است. رئیس سابق بخش طراحی فولکس واگن در ادامه توضیح می دهد؛« طراحی تکاملی ID.4 به این معنی است که ما به شدت بر روی آیرودینامیک نیز تمرکز کرده ایم. مهم ترین عامل برای این امر، شکل اصلی و روان بدنه خودرو و البته محل قرارگیری سرنشینان است که به طور قابل توجهی به سمت عقب کشیده شده است و این موارد با بسیاری از جزئیات اجرا شده بر روی بدنه تکمیل می شود. به عنوان مثال چراغ های عقب همراه با اسپویلر سقفی، به گونه ای طراحی و هماهنگ شده اند که جریان هوا را به درستی عبور می دهند».
در نمای جلوی ID.4، همانطور که اشاره شد تمرکز زیادی بر آرایش و چیدمان چراغ های جلو وجود داشته که بر نقش مهم چراغ ها در شخصیت پردازی خودرو تاکید داشته و حسی از امنیت و آسایش را در ذهن بیننده ایجاد میکند. چراغ های LED بزرگ که به گوشه های گلگیرها متمایل شده اند و به ماهیت آیرودینامیکی بدنه نیز اشاره می کنند، از طریق یک نوار نورانی به لوگوی«VW» ختم می شوند که این چیدمان بصری، جایگزین جلو پنجره های سنتی معمول شده است که به نوعی یادآور فولکس واگن بیتل که فاقد جلو پنجره بود نیز می باشد. در حالی که سپر جلو حجاری شده، با ورودی های هوای بزرگ اسکوپ شکل و الگوهای لانه زنبوری، چهره ای قدرتمند به نمای جلو خودرو بخشیده است.
خطوط سیال و روان روی کاپوت، به گونه ای است که ضمن ایجاد سطوح صیقلی بر روی کاپوت، با حالت کروی از جلو شروع می شود و با بالا آمدن از کناره ها، در نمای کناری امتداد میابد و با گذر از نمای عقب و چرخش دوباره، به نقطه شروع باز می گردد. این یکی از تم هایی است که در استایل همه مدل های خانواده «ID» فولکس واگن که بر روی پلت فرم «MEB» توسعه یافته است دیده ایم.
در نمای جانبی، اولین مشخصه ای که جلب توجه می کند، تناسبات خودرو در این نما است که به واسطه محور محرک عقب بودن خودرو، تناسباتی سنتی «دو جعبه ای» یا «2BOX Dedign» خودروهایی با پیشرانه درون سوز را برای این کراس اوور الکتریکی به وجود آورده است که یکی دیگر از ویژگی های بصری ان، یعنی اوورهنگ کوتاه جلو و بلند عقب نیز به خوبی در طراحی ID.4 رعایت شده است. علاوه بر این موارد، greenhouse کوتاه و قراری گیری کابین در سمت عقب تر یا به اصطلاح «CabBackward»، ضمن ایجاد ایرودینامیک بهتر، بر بهبود تناسبات کلی بدنه نیز کمک کرده است.
خط سقف و Greenhouse کوتاه، به یک ستون C قوی و یک اسپویلر بلند می رسند که از ویژگی های طراحی کلاسیک محصولات فولکس واگن است. ضمن اینکه به لحاظ بصری، استفاده از یک قطعه کرومی مات که فریم شیشه های جانبی یا «DLO» را احاطه کرده است، بر پویایی بیشتر نمای جانبی ID.4 کمک کرده است.
در این نما، خطوط از جلو به سمت عقب با حالتی سیال و به اصطلاح تمیز امتداد پیدا کرده است تا ظاهری ظریف و در عین حال آیندهنگر داشته باشند. در زیر خط شانه نمای کناری که در حال گسترش است، یک حجم با قالب گیری نرم تا روی گلگیرهای عقب منحنی می شود تا علاوه بر هموار کردن قرارگیری دستگیره های در، یک حالت ماهیچه ای نیز در این قسمت ایجاد کند.
همچنین استفاده از بچه گلگیرها یا قطعات پلاستیکی مشکی بر روی قوس چرخ ها، تضاد بصری مناسبی بین یک کراس اوور الکتریکی مدرن و یک کراس اوور سنتی با پیشرانه های بنزینی ایجاد کرده است و این همان تفکر آینده نگری با نگاهی به گذشته است که در طراحی جزئیات و عناصر بدنه ID.4 بدون وارد کردن لطمه ای به استایل کلی، به وفور دیده می شود. در نمای عقب، استفاده از سطوح نرم و سیال همانند دو نمای دیگر، سبب ایجاد یک هارمونی مناسب میان اشکال و سطوح نماهای مختلف شده است.
همانند نمای جلو، چراغ های کشیده سراسری، توسط یک نوار نورانی به لوگوی VW متصل شده اند که علاوه بر ایجاد ظاهری مدرن، بر عریض تر کردن این نما کمک کرده است. ضمن اینکه به واسطه استفاده از اسپویلر سقفی بلند و شیشه های عقب با ارتفاع کوتاه و ترکیب آن با چراغ های عریض این نما، حس پویایی و اسپرت بدنه همانند کراس اوورهای کوپه را در این قسمت دو چندان کرده است.
سطوح و حجم پردازی های اجرا شده بر روی در محفظه بار، تمیز و مینیمال می باشد و در ترکیب با سپر که بخش عمده ای از آن را قطعات مشکی پلاستیکی تشکیل داده است، هارمونی مناسب و منطقی را به دور از هرگونه اغراق ایجاد کرده است.علاوه بر این، استفاده از یک قطعه نقره ای مات در قسمت دیفیوزر، از سادگی این قسمت نیز تا حدی کاسته است.
طراحی فولکس واگن ID.4 در کابین ؛ منعکس کننده نمای مدرن بیرونی
در داخل کابین فولکس واگن ID.4 شاهد آن هستیم که نمای مدرن و آینده نگر بیرونی منعکس شده است. هرچند که در کنار ارائه فضای مدرن، طراحی ادوات کنسول و داشبورد منطقی نیز می باشد که نشان دهنده دقت همیشگی آلمانی ها در پرداختن به جزئیات است. همه عملکردها در یک نمایشگر بزرگ مرکزی ۱۲ اینچی و کلاستر دیجیتال ۵ اینچی خلاصه شده است. با این حال دکمه های کنترلی همچنان در کابین وجود دارد که البته عملکرد آن ها به صورت لمسی است.
طراحی عناصر داخلی بر روی داشبورد که شامل دریچه های سیستم تهویه و قطعات دکوراتیو داخلی است، به صورت عرضی طراحی شده است و حسی جذاب از یک کابین لوکس را در کنار تمام ویژگی های کاربردی نیز منتقل می کند. ضمن اینکه طراحی پنل رودری ها نیز جذاب و مدرن بوده و هماهنگی خوبی با طراحی کلی داشبورد و جزئیات ان دارد.
به مانند اکثر خودروهای برقی، کنسول میانی نیز فضای کاربردی زیادی را در اختیار راننده و سرنشین کناری قرار می دهد، ضمن اینکه با حذف اهرم تغییر وضعیت دنده و انتقال ان به کنار کلاستر دیجیتال، این فضای کاربردی نیز بهبود یافته است.
فضای سرنشینان داخلی نیز با وجود ابعاد کوچکتر بدنه، اما با مجموع ۹/۹۹ فوت مکعب، کاملا مشابه با فضای داخلی تیگووان است. ضمن اینکه فضای پای سرنشینان «Legroom» در جلو ۱/۴۱ اینچ و در عقب ۶/۳۷ اینچ است که فضای راحت و خوبی را نیز ارائه می دهد.از نظر کیفیت متریال و مواد داخل کابین نیز ID.4 به عنوان یک محصول نوآورانه از فولکس واگن قطعا حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
ارزیابی کلی
در یک نگاه کلی، فولکس واگن ID.4 توانسته ترکیب مناسبی از استایل مدرن در یک کراس اور برقی را با ویژگی های سنتی یک SUV تلفیق کند و با استفاده از خطوط و اشکال سیال و ارگانیک در کنار ضریب درگ مناسب و مرکز ثقل پایین، کاراکتر قوی و جسورانه ای را نیز از خود به نمایش بگذارد.
به عبارتی سبک طراحی ID.4 در مقیاس جهانی« نه بازار ایران»، و در مقایسه با بسیاری از رقبای خود که در زمان معرفی ID 4 ,یعنی در حدود پنج سال بیش از استایل و سبک طراحی های فضایی، اغراق آمیز و بعضاً عجیب و به اصطلاح غیر قابل هضم در محصولات برقی خود استفاده می کردند، توانست با پایبندی به ارزش های برندی خود و تلفیق آن با عناصر آینده نگرانه، طرحی از یک محصول برقی را ارائه دهد که بتواند عموم افراد را راضی به خرید از آن مدل کند. بدون آنکه بخواهد برای اثبات مدرن و پیشرفته بودن محصول خود، از عناصر طراحی عجیب و غریب و اغراق آمیز استفاده کند.
source