سه خودروی توانمند که تعاریف متفاوتی از واژه سوپراسپرت دارند، چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اکستریم VX اکستریم VX

بسیاری از برندهای مشهور در بخش محصولات اسپرت فعالیت می‌کنند تا بتوانند نیاز مردم به خودروهایی زیبا، کارامد و قدرتمند را پاسخ دهند. همان‌گونه که در تاریخ مشخص شد، طبع انسان هیچ‌گاه به مرحله‌ای خاص بسنده نمی‌کند؛ به این ترتیب سوپراسپرت‌ها متولد شدند. خودروهایی که مرزهای عملکرد، بازدهی و قدرت را جابه‌جا کردند و به رویای بسیاری از کودکان جهان تبدیل شدند.

هر چند روند تغییرات زمینه را برای تولید ابرخودروها هم باز کرد اما این محصولات بالارده از ارزش سوپراسپرت‌ها کم نکردند. امروزه این کلاس خاص، یک میدان نبرد تلقی می‌شود؛ جایی که سلحشوران و جنگاوران قدرتمند و سطح بالایی چون پورشه 911GT3 RS، مک‌لارن 750S و رادیکال SR3 XXR در آن قد علم کرده‌اند. سه خودروی که با تمرکز روی ابعاد متفاوت یک سوپراسپرت حرفه‌ای، برای رسیدن به هرفی یکسان تلاش می‌کنند: نهایت لذت رانندگی.

در میان این گروه، رادیکال به‌عنوان پیست‌محورترین خودرو شناخته می‌شود. این سوپراسپرت بسیار سبک‌وزن ۶۲۰ کیلوگرمی از یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی سود می‌برد که توان تولید ۲۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. نتیجه بهره‌وری از این قدرت کافی این است که رادیکال می‌تواند در عرض ۳.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. شتاب‌گیری به این خودروی خاص هم تا ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت ادامه پیدا می‌کند.

در مقام مقایسه باید به عضو بعدی این گروه نگاه داشته باشیم؛ پورشه 911GT3 RS. سریع‌ترین خودروی RS برند آلمانی پورشه دو سال پیش به بازار عرضه شد و از آن زمان توجه زیادی را به خود جلب کرد. این خودروی دورگه از یک موتور ۴ لیتری ۶ سیلندر تخت تنفس‌طبیعی استفاده می‌کند که توان تولید ۵۲۵ اسب بخار قدرت را دارد که از طریق جعبه‌دنده دوکلاچه ۷ سرعتی PDK پورشه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. پورشه مدعی است که 911GT3 RS برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳.۲ ثانیه زمان نیاز دارد که اختلاف چندانی با رادیکال ندارد.

در سوی دیگر این قاب هم جاده‌ای‌ترین عضو گروه، مک‌لارن 750S، با یک پیشرانه ۴ لیتری V8 تویین توربوی با ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور قرار دارد که برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۲.۸ ثانیه زمان نیاز دارد. این سوپراسپرت انگلیسی صرف ۷.۲ ثانیه از مرز ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت عبور می‌کند.

انتخاب کردن از میان این سه خودرو دشوار است؛ چون شخصیت متفاوتی دارند. در این میان می‌توان این فاکتور مهم را در نظر گرفت که رانندگی با پورشه با فشار بیشتری که به خودرو وارد می‌کنید، دشوارتر می‌شود. 911GT3 RS پتانسیل‌های بسیاری دارد که آن‌ها را تنهاوتنها در اختیار رانندگان ماهر قرار می‌دهد اما در میانه راه آنقدر توانایی دارد که به‌راحتی به راننده این امکان را می‌دهد تا به مرز مهارتی خود نزدیک شود و دورهای سریع‌ را ثبت کند؛ چراکه پورشه در میان این سه به‌عنوان ترکیبی از دو مدل دیگر محسوب می‌شود. اما از سوی دیگر رادیکال، راننده را از رفتار خود آگاه می‌کند و با گذر زمان راحت‌تر می‌شود.

در این میان مک‌لارن 750S هم برای یک سوپراسپرت جاده‌محور عملکردی قابل‌تحسین دارد که به‌خوبی شور و هیجان را با فرمان‌پذیری مناسب همراه می‌کند. هر سه خودرو در پیست «انگلزی» اقدام به ثبت رکورد کرده‌اند و به نتیجه‌های زیر دست پیدا کرده‌اند:

پورشه 911GT3 RS مک‌لارن 750S رادیکال SR3 XXR
۱:۱۱.۹۸ ۱:۱۱.۷۴ ۱:۰۶.۴۴

در این بخش لازم به ذکر است که خودروی رادیکال مجوز حضور در جاده‌های عمومی را ندارد؛ پس اگر کسی بخواهد با سوپراسپرت خود از مسیرهای ساحلی یا کوهستانی لذت ببرد باید از میان دو مدل دیگر یکی را انتخاب کند. در انتها توصیه می‌کنیم که برای تماشای دورهای این سه سوپراسپرت توانمند در پیست و مقایسه دقیق‌ آن‌ها، ویدئوی زیر را تماشا کنید. نظر شما درباره پورشه 911GT3 RS، مک‌لارن 750S و رادیکال SR3 XXR چیست؟ دیدگاه کدام خودروساز را به یک سوپراسپرت همه‌فن‌حریف نزدیک‌تر می‌دانید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۶ رای

source

توسط autokhabari.ir