ازآنجاییکه جگوار قصد ورود به آیندهای تمام الکتریکی را دارد، در ادامه به مهمترین خودروهای تاریخ این برند بریتانیایی خواهیم پرداخت.


تولد دوبارهٔ جگوار در قالب برندی تمام الکتریکی بحثبرانگیز بوده است ولی مرور تاریخچهٔ این شرکت نشان میدهد که جگوار از تصمیمهای جسورانه ترسی ندارد و در گذشته این کار را بهوفور انجام داده است. بسیاری از خودروهایی که در ادامه خواهید دید در زمان معرفی بحثبرانگیز بودند ولی نهایتاً به مدلهای تعیینکنندهای در داستان جگوار تبدیل شدند.
جگوار XK120 سال ۱۹۴۸
جگوار قبل از جنگ جهانی دوم با نام SS شناخته میشد و XK120 اولین مدلی بود که نام جگوار را بهطورجدی مطرح کرد. این خودرو زمانی که در سال ۱۹۴۸ با پیشرانهٔ شش سیلندر کاملاً جدید و ظاهر چشمگیر در نمایشگاه لندن رونمایی شد، حتی روی بهترینهای ایتالیا و فرانسه را هم سایه انداخت. XK120 و جانشینان آن، سنگ بنای برند جگوار پس از جنگ بودند و این نام را مثل آستونمارتین و فراری مطرح کردند.
جگوار MKII سال ۱۹۵۹
MKII با سرعت بالا، هندلینگ مناسب، کابین شیک و حضور در فیلمها و سریالهای مختلف، جگوار را در بازار اصلی خودرو مطرح کرد. این خودرو همچنین فروش جگوار را هم بسیار افزایش داد. MKII با فروش ۸۳,۹۸۰ دستگاه، به پرفروشترین خودروی جگوار در آن سالها تبدیل شد و سود زیادی را عاید این شرکت بریتانیایی کرد.
جگوار E تایپ سال ۱۹۶۱
اگر بخواهیم برجستهترین خودروی تاریخ جگوار را نام ببریم، قطعاً E تایپ خواهد بود. پس از معرفی این ماشین در نمایشگاه ژنو ۱۹۶۱، هر خودروی اسپرت دیگری که جگوار به بازار فرستاد با E تایپ مقایسه میشد. زمانی که E تایپ به بازار آمد، با ظاهر خیرهکننده و حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت، تمام خودروهای جهان را معمولی جلوه میداد. این خودرو طی سالهای بعد به پیشرانهٔ V12 مجهز شد و هرچند خودروهای اسپرت جدیدتر در پرفورمنس آن را پشت سر گذاشتند ولی E تایپ هیچگاه درخشش خود را از دست نداد.
جگوار XJ سال ۱۹۶۸
هرچند در تاریخ جگوار خودروهای اسپرت بیشتر در توجه هستند ولی XJ را میتوان مهمترین محصول این شرکت دانست. تا پیشازاین، جگوار سدانهای مختلفی تولید کرده بود ولی XJ با یک حرکت جای همهٔ آنها را گرفت و خیلی زود به بهترین سدان جهان تبدیل شد. این صرفاً یک ادعای بیپایه نبود زیرا پرفورمنس، راحتی و هندلینگ XJ از تمام سدانهای آن زمان بهتر بود. زمانی که XJ در سال ۱۹۷۲ به پیشرانهٔ V12 مجهز شد، فاصلهٔ خود را با رقبا حتی بیشتر کرد.
جگوار XJ-S سال ۱۹۷۵
سختترین کار در تاریخ جگوار، ساخت جانشینی برای E تایپ بود که این کار توسط XJ-S انجام شد. البته این خودرو بهعنوان جایگزین مستقیم E تایپ در نظر گرفته نشده بود بلکه بیشتر بهعنوان یک گرند تورر برای رقابت با پورشه ۹۲۸ و مرسدس SLC طراحی شد. در ابتدا استقبال از XJ-S چندان زیاد نبود ولی جگوار دندان روی جگر گذاشت تا نهایتاً فروش این کوپهٔ جدید بهآرامی بیشتر شد. ارائهٔ موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر جدید در سال ۱۹۸۳ که گزینهای ارزانتر از موتور V12 بود هم در این موفقیت نقش داشت. XJS که تا سال ۱۹۹۶ تولید شد، طولانیترین دوران تولید را در بین تمام محصولات تاریخ جگوار داشت و مجموعاً ۱۱۵,۴۱۳ دستگاه از آن ساخته شد.
جگوار XJ220 سال ۱۹۹۲
هرچند XJ220 زمانی که عرضه شد از لحاظ فروش موفق عمل نکرد ولی قطعاً یکی از مدلهای مهم تاریخ جگوار محسوب میشود. این خودرو ابتدا قرار بود با پیشرانهٔ V12 و سامانهٔ چهارچرخ محرک تولید شود ولی نهایتاً با یک موتور V6 توئین توربو و محرک عقب به بازار عرضه شد. بااینحال، XJ220 با ۵۵۰ اسب بخار قدرت، هنوز هم میتوانست بهراحتی به سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت برسد. به دلیل تغییر پیشرانه و رکود اقتصادی جهانی اما بسیاری از خریداران XJ220 منصرف شدند و تنها ۲۸۱ دستگاه از آن ساخته شد.
جگوار XJR سال ۱۹۹۴
هرچند جگوار مدل XJR را بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ عرضه کرد ولی آن خودرو تنها ۲۵۰ اسب بخار قدرت داشت. XJR جدیدی که در سال ۱۹۹۴ بر اساس نسل X300 سدان XJ معرفی شد اما خودروی کاملاً متفاوتی بود. این ماشین به لطف موتور ۴ لیتری سوپرشارژ که با ۳۲۵ اسب بخار قدرت شتاب صفرتاصد ۵.۸ ثانیهای را فراهم میکرد، به رقیبی بریتانیایی برای بامو M5 تبدیل شد و درعینحال راحتی XJ معمولی را هم حفظ کرده بود.
جگوار XK8 سال ۱۹۹۶
هرچند XJ-S تا دههٔ ۹۰ همچنان مشعل خودروهای اسپرت جگوار را بالا نگه داشته بود ولی XK8 که در سال ۱۹۹۶ معرفی شد ازهرجهت خودروی بهتری بود. ظاهر شیک این ماشین شباهتهایی با E تایپ داشت و به لطف یک موتور V8 در زیر کاپوت، از سرعت و پرفورمنس مناسب برای رقابت با خودروهایی مثل بامو سری ۸ و پورشه ۹۱۱ برخوردار بود. جگوار بعداً با ارائهٔ مدل XKR که به پیشرانهٔ سوپرشارژ مجهز بود و شتاب صفرتاصد ۵.۱ ثانیهای داشت، بیشتر وارد قلمروی پورشه شد.
جگوار S تایپ سال ۱۹۹۸
جگوار که به دنبال گسترش سبد محصولات خود برای افزایش فروش بود، در سال ۱۹۹۸ سدان S تایپ را در سال ۱۹۹۸ با طراحی الهام گرفته از MKII برای رقابت با مرسدس E کلاس و بامو سری ۵ معرفی کرد. این خودرو نسبتاً موفق عمل کرد و بعداً در مدل S تایپ R با موتور V8 سوپرشارژ ۴۰۰ اسب بخاری به رقیب شایستهای برای M5 تبدیل شد. این ماشین همچنین راه را برای XF که واقعاً آلمانیها را ترساند هم هموار کرد.
جگوار XF سال ۲۰۰۷
هرچند جگوار با S تایپ تا حدودی از طراحیهای سنتی خود فاصله گرفت ولی XF دقیقاً نشان داد که مدیر طراحی شرکت «یان کالوم» چطور میخواهد مسیر جدیدی را برای این برند ایجاد کند. XF هرچند عناصری از گذشتهٔ جگوار را در طراحی خود داشت ولی یک سدان کاملاً مدرن و با توانایی رقابت جدی با آلمانیها بود. در سال ۲۰۱۱ همزمان با فیسلیفت XF، یک موتور ۲.۲ لیتری چهار سیلندر توربودیزل هم برای آن ارائه شد که فروش را به میزان محسوسی افزایش داد. یک سال بعد، هم نسخهٔ استیشن به بازار آمده و خانوادهٔ XF را تکمیل کرد.
جگوار XJ سال ۲۰۱۰
XF مقدمات معرفی نسل جدید سدان پرچمدار XJ را با طراحی کاملاً جدید و متفاوتی در سال ۲۰۱۰ فراهم کرد. این خودرو که بهعنوان یک لیموزین اسپرت معرفی شد، هرچند در صندلیهای عقب بهاندازهٔ برخی رقبا جادار نبود ولی این مشکل کوچک خریداران وفادار XJ و مشتریان جدید را منصرف نکرد. البته عدم ارائهٔ نسخهٔ هیبریدی به فروش این سدان لوکس بریتانیایی آسیب زد و نهایتاً XJ پس از کاهش فروش در سال ۲۰۱۹ کنار گذاشته شد. قرار بود نسل جدید XJ در قالب مدلی تمام الکتریکی ساخته شود اما این پروژه در سال ۲۰۲۱ لغو شد.
جگوار XE سال ۲۰۱۵
X تایپ که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد، نتوانست در سگمنت سدانهای کامپکت خودروهایی مثل بامو سری ۳ را به چالش بکشد در سال ۲۰۰۹ کنار گذاشته شد. در سال ۲۰۱۵ اما جگوار دوباره با XE به این کلاس بازگشت. این خودرو با پلتفرم آلومینیومی و ظاهری که شبیه نسل دوم XF بود، سدان جذابی به نظر میرسید. XE همچنین اولین جگواری بود که از موتورهای سری Ingenium استفاده کرد که هرچند کممصرف بودند ولی به دلیل قابلیت اطمینان پایین به تصویر XE لطمه زدند. عدم ساخت نسخههای استیشن، کوپه و کانورتیبل نیز باعث شد این ماشین نتواند برای رقبای آلمانی دردسر ایجاد کند. به همین دلیل، XE هیچگاه به هدف فروش سالانه ۱۰۰ هزار دستگاهی خود حتی نزدیک هم نشد.
جگوار F-Pace سال ۲۰۱۶
هرچند جگوار خیلی دیر به مهمانی شاسیبلندها وارد شد و تا سال ۲۰۱۶ اکثر رقبا به نسل سوم خود رسیده بودند ولی F-Pace مدل جدید عالی برای سبد محصولات جگوار بود. F-Pace با ظاهر زیبا، کابین چشمگیر و رانندگی خوب دقیقاً همان چیزی بود که از یک شاسیبلند جگوار انتظار میرفت. با عرضهٔ این خودرو در سال ۲۰۱۶، فروش سالانهٔ جگوار برای اولین بار از مرز ۱۰۰ هزار دستگاه عبور کرد و نشان داد که شاسیبلندها چقدر مهم هستند.
جگوار I-Pace سال ۲۰۱۸
زمانی که شاسیبلند الکتریکی I-Pace در سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد، آینده برای جگوار بسیار روشن به نظر میرسید. این خودرو در سال ۲۰۱۹ برندهٔ جایزهٔ خودروی سال اروپا شد و در بازار ابتدایی خودروهای الکتریکی فروش مناسبی را تجربه کرد. جگوار با I-Pace از بسیاری از رقبای خود جلوتر بود ولی رقبا سریعاً جلو افتادند و امروز I-Pace هم مثل دیگر محصولات جگوار به تاریخ پیوسته است.
source