اشکودا سوپرب ۲۰۲۴ وارداتی که اشتراکات فراوانی با فولکس واگن پاسات دارد، با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان در کشورمان عرضه می‌شود تا یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی لقب گیرد.

اکستریم VX اکستریم VX

در دور جدید واردات خودرو به کشورمان شاهد ورود برندهای جدیدی هستیم که قبلاً سابقهٔ حضور در بازار ایران را نداشته‌اند. یکی از این برندها، اشکودا است که شرکت پارس ساتر هوشمند تیرماه ۱۴۰۲ تعدادی از محصولات آن را برای واردات رونمایی کرد. اولین خودروی اشکودا که برای فروش در سامانهٔ یکپارچه عرضه شد، سدان سوپرب بود. این خودرو با قیمت نهایی دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد تا به یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی به ایران تبدیل شود.

به دلیل همین قیمت گزاف و همین‌طور ناشناخته بودن برند اشکودا در ایران و بی‌برنامگی پارس ساتر هوشمند در عرضهٔ محصولات این شرکت اهل جمهوری چک، سوپرب موردتوجه خریداران قرار نگرفته و فروش بسیار پایینی در سامانه یکپارچه داشته است. این در حالی است که سوپرب سدان باکیفیتی است که در اروپا فروش بالایی دارد. این خودرو درواقع یک فولکس‌واگن پاسات است که لباس اشکودا بر تن کرده است. در اواخر سال ۲۰۲۳ اشکودا نسل چهارم این خودرو را معرفی کرد اما نمونه‌های وارداتی پارس ساتر هوشمند از نسل قبلی است که آخرین بار در سال ۲۰۱۹ مورد به‌روزرسانی قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

↵فولکس واگن اطلس وارداتی؛ مشخصات و قیمت در ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵هیوندای توسان وارداتی؛ مشخصات و قیمت مدل ۲۰۲۴

معرفی شرکت اشکودا

شرکت اشکودا (Skoda) سال ۱۸۵۹ در جمهوری چک بنیان نهاده شد و حالا یکی از قدیمی‌ترین برندهای اروپا است. این مجموعه در صنایع مختلف و خارج از وسایل نقلیه، مثل تجهیزات نیروگاه برق و استخراج نفت نیز، صاحب فناوری و سطح اول جهان محسوب می‌شود. اشکودا بیش از صد سال، سابقه‌ی خودروسازی دارد و امروزه به عنوان زیرمجموعه‌ی گروه فولکس واگن، فعالیت می‌کند.

اشکودا سوپرب وارداتی گذشته امروز

اولین سوپرب (Superb) سال ۲۰۰۱ تولید شد تا یک سدان اندازه متوسط خانوادگی، کوچک‌تر از اکتاویا باشد. هر سه نسل سوپرب تا امروز، روی پلتفرم مشترک با فولکس واگن پاسات عرضه شدند و سدان بودند اما از سال ۲۰۱۹ نسخه‌ی استیت (استیشن واگن) هم به سبد محصولات اشکودا رسید. سوپرب امروزی در کشورهای جمهوری چک، هند، قزاقستان و چین مونتاژ می‌شود؛ پس احتمالا از طریق چین وارد ایران خواهد شد.

نسخه‌ی ۲۰۲۴ سوپرب با چهره‌ی جدید به تازگی معرفی شده و هنوز در بسیاری نقاط جهان دیده نمی‌شود. مدل وارداتی به کشورما، چهره‌ی ۲۰۲۳ خواهد داشت و در مطلب پیش‌رو نیز، تصاویر این خودرو استفاده شده است.

طراحی بدنه و نمای بیرونی اشکودا سوپرب ۲۰۲۴ پارس ساتر

نسل سوم سوپرب از سال ۲۰۱۵ تا کنون، تغییر نسل نداشته اما بهبود طراحی (فیس لیفت) تجربه کرده است. ظاهر این خودرو توسط تیم طراحی اشکودا در جمهوری چک شکل گرفته و کاملا وفادار به سبک خودروهای این برند دیده می‌شود.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای اصلی

جلوپنجره‌ی خاص اشکودا با چراغ‌های اسپرت، ترکیب یک خودروی لوکس و شخصیت تهاجمی را برای سوپرب ۲۰۲۴ تشکیل می‌دهد. خطوط تیز در روشنایی اصلی و کاپوت جلو، کاملا واضح هستند تا حالت عضلانی خودرو را تاکید ‌کنند. این شرایط، حتی در سپر هم دیده می‌شود. خطوط عمودی جلوپنجره و حذف مه‌شکن‌های سنتی، سوپرب را هماهنگ با سبک طراحی مدرن نشان می‌دهد.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای جانبی

در نمای جانبی، فرم ساده و نزدیک به سدان‌های بی‌ام‌و استفاده شده است. خط عمیق در امتداد دستگیره‌ها تا چراغ عقب ادامه دارد و نزدیک رکاب نیز، حجم‌دهی بین چرخ‌ها وجود دارد. شیب ملایم سقف تا انتهای صندوق، فریم نازک پیرامون پنجره‌ها و رینگ ۱۸ اینچ اسپرت بدون زیاده‌روی در تزنینات خاص، دیگر ویژگی‌های بیرونی سوپرب جدید محسوب می‌شوند.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای پشت

ظرافت و هنر طراحی خودرو در نمای پشت سوپرب نیز وجود دارد. این مدل، از فرم تکراری با چراغ‌های پیوسته استفاده نمی‌کند و حالت جداگانه با ابعاد کاملا متناسب ارایه می‌دهد. درپوش صندوق عقب و سپر، حجم‌دهی پیچیده ندارند اما حس یک خودروی مدرن طراحی اروپا را به خوبی منتقل می‌کنند. ادوات پلاستیکی سیاه و ارزان قیمت هم، در نمای پشت سوپرب، کم‌حجم هستند.

سدان اندازه متوسط اشکودا با طول ۴,۸۶۱ و عرض ۱,۸۶۴  و ارتفاع ۱,۴۶۸ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۸۴۱  میلی‌متر تولید شده است. با این شرایط، سوپرب ۲۰۲۴ مشابه کیا اپتیما و هیوندای سوناتا موجود در ایران خواهد بود  اما فاصله محوری بیشتر فراهم خواهد کرد.

طراحی داخلی و نمای کابین اشکودا سوپرب ۲۰۲۴

سوپرب از لحاظ کیفیت هم خودروی چشمگیری است و در داخل از لحاظ طراحی و احساس به پاسات بسیار نزدیک است، درواقع آن‌قدر نزدیک که اگر لوگوی روی فرمان پوشیده شود خیلی‌ها متوجه نخواهند شد که داخل یک اشکودا نشسته‌اند. اگر بخواهیم سخت‌گیرانه بررسی کنیم، نیمهٔ پایینی کابین با پلاستیک خشک پوشیده شده اما در داخل همه‌چیز خیلی خوب مونتاژ شده و متریال کیفیت بالایی دارد. این فضا با تصویر قدیمی اشکودا به‌عنوان یک برند اقتصادی فاصلهٔ زیادی دارد.

باوجود نمایشگر بزرگ ۹ اینچ، پنل پشت فرمان دیجیتال ۱۰/۲۵ اینچ و پرهیز از کلیدهای فیزیکی، فضای داخلی سوپرب برای علاقه‌مندان خودروهای مدرن مناسب است و عامه‌پسند جلوه می‌کند.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای داخلی

بخش بالای داشبورد از پلاستیک سخت ساخته شده اما در نوار میانی، چرم و مواد نرم دیده می‌شود. داخل تودری‌ها نیز، حس یک خودروی لوکس میان‌رده همراه با ادوات مبله دارد. ترفندهایی مثل حالت پله‌ای داشبورد، سه کلید گردان و فرمان مدور، اشکودا سوپرب را نسبت به سدان‌های ساخت چین و کره جنوبی، قدیمی جلوه می‌دهد. البته نسخه‌ی ۲۰۲۴ این خودرو در نمای داخلی، کاملا متحول شده و بسیار متفاوت است.

ترکیب چرم و پارچه‌ی هم‌رنگ برای صندلی و تودری اشکودا سوپرب دیده می‌شود. این خودرو فاصله محوری بسیار خوبی دارد و برای سفرهای بلندمدت ۴ سرنشین بلند قد، مناسب است. صندوق عقب ۶۲۰ لیتری سوپرب، دیگر نکته‌ی مثبت برای سدان اشکودا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
↵کیا سلتوس ۲۰۲۳؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند کره‌ای در ایران

تجهیزات فنی و پیشرانه اشکودا سوپرب وارداتی

هرچند سوپرب در اروپا با پیشرانه‌های قدرتمندی عرضه می‌شود اما پارس ساتر هوشمند نسخه پایه را به ایران آورده است که از یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند. همین موتور پایه هم هنگام شتاب گیری هرگز شما را ناامید نخواهد کرد و همیشه نرم و بی‌صدا خواهد بود. این موتور برای کسانی که بیشتر در شهر رانندگی می‌کنند گزینهٔ مناسبی است. سیستم تعلیق خودرو نیز عملکرد بسیار نرمی دارد و دست‌اندازها را خیلی خوب جذب می‌کند. به همین دلیل، روی آسفالت خراب، لرزش بسیار کمی در کابین احساس می‌شود و حتی چاله‌های بزرگ هم کنترل بدنه را برهم نمی‌زند.

گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دبل کلاچ برای نسخه‌ی وارداتی اشکودا سوپرب معرفی شده است. علاوه‌بر موتور ۱/۴ لیتر در ایران، مدل پلاگین هیبرید هم برای اروپا ارایه می‌شود که البته فعلا در سبد محصولات پارس ساتر نیست.

با این تجهیزات، سوپرب ۱/۴ لیتر می‌تواند در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت داشته باشد. میانگین مصرف سوخت با وزن خالص ۱۴۴۰ کیلوگرم، ۶ لیتر در صد کیلومتر است.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای سه رخ بدنه

موتور ۲ لیتر توربو برای اشکودا سوپرب، ۱۸۶ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور فراهم می‌کند. این مدل در زمان ۷ تا ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت سوپرب ۲ لیتر دنده اتوماتیک، ۷ لیتر در صد کیلومتر است، این مدل فعلا به ایران وارد نشده است ولی احتمال واردات آن توسط پارس ساتر وجود دارد.

مدل پلاگین هیبرید اشکودا سوپرب، از ترکیب موتور برقی و پیشرانه  ۱/۴ لیتر توربو، ۲۱۸ اسب بخار با ۴۰۰ نیوتن‌متر می‌گیرد. این خودرو با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ ثانیه، میانگین مصرف سوخت ۱ تا ۱/۵ لیتر بنزین در صد کیلومتر فراهم می‌کند.

اشکودا سوپرب وارداتی نمای پشت عقب

نسل سوم اشکودا سوپرب زمانی که در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه شد، پنج ستاره کامل را از یورو انکپ دریافت کرد و هرچند آزمایشات تصادف کنونی بسیار سخت‌تر شده‌اند اما سوپرب هم طی سال‌های اخیر به تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال بیشتری مجهز شده است. نمونه‌های وارداتی این خودرو در کشورمان هم به امکانات ایمنی زیادی مثل کنترل کشش، رادار حفظ حرکت میان خطوط، هشدار خستگی راننده، سنسورهای پارک جلو و عقب، ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای، دوربین دید عقب، سیستم پارک خودکار و کروز کنترل تطبیقی مجهز هستند.

تجربه رانندگی با اشکودا سوپرب وارداتی

نسل سوم سوپرب هنوز هم یک خودروی خانوادگی کاربردی درخشان است. سیستم تعلیق راحت، صندلی‌های عقب لیموزین مانند، پیشرانهٔ ساکت و مجموعه‌ای از قطعات فنی که از پاسات گرفته شده‌اند همگی باعث ایجاد احساس آرامش هستند. این سدان چکی از کابین بسیار بزرگ و جاداری برخوردار است تا جایی که فضای پای عقب آن از تمام سدان‌های گروه فولکس‌واگن به‌جز آئودی A8 پرچم‌دار بیشتر است و حتی بلندقدترین افراد هم از فضای عقب گلایه‌ای نخواهند داشت. علاوه بر این، یک صندوق بار عظیم ۶۲۵ لیتری هم در عقب خودرو وجود دارد.

 

 

اشکودا سوپرب

هرچند سوپرب خودروی بزرگی است اما به لطف فرمان سبک و دید مناسب برای مانور دهی در جاهای تنگ، رانندگی با آن در شهر آسان خواهد بود. البته سواری خودرو کاملاً بی‌نقص نیست و دست‌اندازهای آزاردهنده در داخل احساس می‌شود. بزرگراه اما جایی است که سوپرب بیشتر خود را نشان می‌دهد. سیستم تعلیق نرم و صندلی‌های راحت، این خودرو را به گزینه‌ای عالی برای پیمودن مسافت‌های طولانی تبدیل می‌کند. همچنین هر پیشرانه‌ای که زیر کاپوت باشد کابین ساکت خواهد بود. بااین‌حال، در جاده‌های پیچ‌درپیچ و تنگ، تمرکز خودرو بر راحتی سواری روی هندلینگ تأثیر منفی می‌گذارد. البته هندلینگ هرگز وحشتناک نخواهد بود اما لذت رانندگی به دنبال ندارد و خودرو تعاملی با راننده برقرار نمی‌کند.

قیمت اشکودا سوپرب وارداتی در ایران و بازار های جهانی

مدل ۱/۴ لیتر توربو دنده اتوماتیک مونتاژ چین در این کشور به قیمت ۲۴ هزار دلار فروخته می‌شود. باتوجه به نرخ دلار ۶۰ هزار تومانی و دیگر اضافه پرداخت‌های لازم برای مدل‌های وارداتی، اشکودا سوپرب وارداتی که اشتراکات فراوانی با فولکس‌واگن پاسات دارد، با قیمت ۲.۸ میلیارد تومان در کشورمان عرضه می‌شود تا یکی از گران‌ترین خودروهای وارداتی لقب گیرد.

 

مشخصات فنی اشکودا سوپرب وارداتی

Skoda Superb
پیشرانه ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو
مصرف سوخت ۵.۹ لیتر ترکیبی
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۸۶۹ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۹ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۸۴۱ میلی‌متر
وزن ۱۴۴۰ کیلوگرم
ظرفیت باک ۶۸.۵ لیتر
قیمت ۲.۸ میلیارد تومان

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶۰ رای

source

توسط autokhabari.ir