در حقیقت iX دومین محصول تمام‌برقی ب‌ام‌و است که هدف از عرضه آن، تصاحب سهم بیشتری از بازار الکتریکی‌ها توسط باواریایی‌هاست. iX در نسخه‌های متعددی به‌بازار عرضه شده است که در این مطلب به بررسی xDrive۵۰ خواهیم پرداخت.

نگاهی به طراحی بدنه

طراحی iX با زبان جدید طراحی ب‌ام‌و همراه است. خطوط شارپ (که امضای ب‌ام‌و است) استایل اسپرتی به این خودرو می‌بخشد. این کراس‌اوور اس‌یووی میان‌سایز لوکس باواریایی بر پایه و اساس پلت‌فرم Cluster Architecture (CLAR) شکل گرفته است. پروفیل iX با گل‌گیرهایی متشکل از خطوط تیز با فرم مربع‌شکل، مشابه نسخه کانسپت Vision iNEXT است.

همچنین سطوح تخت و انحنای بخش عقب در این خودرو، کاراکتر اسپرت و نافذی به آن می‌بخشد. از طرفی طراحی دستگیره‌های مخفی، شیشه‌های فریم‌لس (فاقد فریم) و رینگ‌های اسپرت ۲۰، ۲۱ و ۲۲ اینچی ام آلیاژی، به‌جذابیت این خودرو می‌افزایند.

در نمای جلو با چراغ‌های باریک (با LED های دوتایی در بخش بالای چراغ) ، جلوپنجره عمودی بزرگ و خطوط تیز روی کاپوت مواجهیم که این ویژگی‌ها، چهره خشن و تهاجمی برای این خودرو ایجاد می‌کنند. در نمای عقب، چراغ‌های کشیده افقی (که درون آن‌ها LED هایی به‌شکل حرف L طراحی شده) و حجم خاص روی درِ صندوق، نمای شیک و زیبایی به این خودرو می‌بخشند. طراحی دستگیره‌های مخفی، جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا و دیفیوزر عقب ضریب درگ iX را به ۰.۲۵ رسانده است

فضای داخلی لوکس و مدرن

فضای داخلی کابین iX کاملا متفاوت از سایر محصولات ب‌ام‌و و بسیار مدرن است. یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر در مقابل راننده وجود دارد. همچنین یک نمایشگر منحنی ۱۴.۹ اینچی افقی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی تعبیه شده تا فضای داخلی را کاملا هوشمند و مدرن جلوه دهد.

باواریایی‌ها چگونه دنیای برقی‌ها را متحول کردند؟

طراحی داشبورد با ترکیبی از سبک کلاسیک و مدرن ب‌ام‌و همراه است. دریچه‌های بزرگ افقی سیستم تهویه‌مطبوع در بخش میانی داشبورد، دریچه‌های عمودی زاویه‌دار در طرفین داشبورد، غربیلک‌فرمان جدید اسپرت ب‌ام‌و، کنسول شناور مرکزی با موس کریستالی و دکمه‌های کریستالی، فضای کاملا دلنشین و شیکی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. استفاده از سقف پانورامیک و نورپردازی LED های نواری داخلی به‌همراه چرم باکیفیت آلکانترا از دیگر ویژگی‌های کابین iX است.

از سوی دیگر صندلی‌های اسپرت ارگونومیک این خودرو طوری طراحی شده‌اند که راحتی بالایی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهند. از مهم‌ترین آپشن‌های iX xDrive۵۰ می‌توان به‌سیستم کمکی صوتی دستیار برای راننده، سامانه فوق هوشمند هشدار تغییر مسیر، سیستم پیشرفته پیشگیری از برخورد، ترمز اضطراری خودکار، دوربین ۳۶۰ درجه‌ با قابلیت نمایش خودرو به‌صورت سه بعدی، نسخه جدید سیستم ارتباط کاربریiDrive، سیستم صوتی حرفه‌ای Bowers & Wilkins با ۳۰ بلندگو با کیفیت ۴D Audio، امکان نصب سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۸ بلندگو و سیستم کمکی رانندگی پیشرفته اشاره کرد.

مشخصات فنی

تمامی نسخه‌های iX با دو موتور الکتریکی به‌بازار عرضه شده‌اند. نسخه xDrive۵۰ این خودرو با دو موتور الکتریکی سنکرون الکتریکی (که یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته) می‌تواند قدرت و گشتاور بالایی را تولید کند. xDrive۵۰ توانایی تولید قدرت ۳۸۵ کیلوواتی (۵۱۶ اسب‌بخار) و گشتاور ۷۶۵ نیوتون‌متری دارد. این قدرت و گشتاور به‌وسیله گیربکس تک‌سرعته و به‌کمک سامانه چهارچرخ‌محرک xDrive به‌چرخ‌های جلو و عقب منتقل می‌شود.

iX xDrive۵۰ می‌تواند در ۴.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو به ۲۰۰ کیلومتر برساعت می‌رسد. این نسخه از iX مطابق استاندارد WLTP و با توجه به‌باتری‌ لیتیوم-یونی ۱۱۱.۵ کیلووات-ساعتی خود حداکثر ۶۳۰ کیلومتر را با یک بار شارژ می‌پیماید. قیمت پایه ب‌ام‌و iX xDrive۵۰ ۸۴ هزار و ۱۹۵ دلار است.

source

توسط autokhabari.ir