صعودی را طی کردند. بر این اساس نمادهای ایران‌خودرو، سایپا، گروه بهمن و بهمن‌دیزل مثبت شدند. ازسوی‌دیگر روز چهارشنبه در گروه خودرویی طی 50‌هزار نوبت معاملاتی1.9میلیارد سهم به ارزش 699 میلیارد تومان معامله شد که نسبت‌به روز ‌سه‌شنبه با افت روبه‌رو شد. همچنین ارزش روز بازار گروه خودرویی تا پایان معاملات روز ‌سه‌شنبه بالغ‌بر 277 هزار میلیارد تومان شد.

بورس باز هم ریخت

همچنین روز چهارشنبه و در معاملات بازار سهام شاخص‌کل بورس با رشد 24.390 واحدی در محدوده دومیلیون و 543 هزار واحد قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز با رشد 5.982هزار واحدی در محدوده 815هزار واحد ایستاد. در این بازار نیز 23.5میلیارد ورقه سهم به ارزش بیش‌از 14.3 هزار میلیارد تومان معامله شد. شاخص فرابورس نیز با رشد 246 واحدی در محدوده 24 هزار واحد قرار گرفت. در فرابورس نیز 9.1 میلیارد ورقه اوراق بهادار به ارزش بیش‌از 14.5هزار میلیارد تومان دادوستد شد.

اثرات ارز توافقی برای صنعت خودرو

افزایش نرخ ارز در سامانه نیما از 54 به 63هزار تومان که براساس مکانیزم ارز توافقی از امروز به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، به ضرر شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهد بود. این مساله باعث افزایش هزینه‌های تولید، کاهش حاشیه سود و فشار مضاعف بر شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهد شد.

با رشد نرخ ارز، قیمت بسیاری از مواد اولیه و قطعات وارداتی که در صنعت خودرو و قطعه‌سازی استفاده می‌شوند، افزایش خواهد یافت. این تغییر به‌ویژه برای شرکت‌هایی که به شدت به واردات وابسته هستند، چالش‌برانگیز خواهد بود. مواد اولیه‌ای که وارداتی هستند، تحت‌تاثیر تغییر نرخ ارز با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.در نتیجه، شرکت‌های خودروساز مجبور خواهند بود هزینه‌های بیشتری برای تامین مواد اولیه پرداخت کنند که این مساله به‌طور مستقیم بهای تمام‌شده محصولات نهایی را افزایش می‌دهد.

به نوعی افزایش هزینه‌های تولید به‌ویژه در شرایطی که شرکت‌ها نتوانند قیمت فروش محصولات خود را به میزان مشابهی افزایش دهند، منجر به کاهش حاشیه سود خواهد شد و زیان انباشته شرکت‌های جاده مخصوص را بیشتر خواهد کرد.شرکت‌های مونتاژکار نیز به دلیل وابستگی شدید به واردات قطعات و مواد اولیه خارجی، آسیب بیشتری از این تغییر نرخ ارز خواهند دید. بنابراین افزایش هزینه‌های واردات به طور مستقیم بر سودآوری این شرکت‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

source

توسط autokhabari.ir