در رقابت انتخاب پیکاپ سال ۲۰۲۵ موتورترند شاهد حضور ترکیبی از وانتهای بنزینی و الکتریکی هستیم که برای تصاحب کالیپر طلایی باهم مبارزه میکنند.
پس از معرفی خودرو و شاسیبلند سال ۲۰۲۵ موتورترند، حالا نوبت به انتخاب پیکاپ سال رسیده است. رقابت پیکاپ امسال با حضور نمایندههایی از شورلت، فورد، جیامسی، تویوتا، تسلا، رم و حتی مرسدس بنز، یکی از متنوعترین رقابتها طی سالهای اخیر بوده است. یکی دیگر از ویژگیهای رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۵ موتورترند، حضور پررنگ پیکاپهای الکتریکی چه از خودروسازان قدیمی و چه برندهای نوپا مثل ریویان است. در رقابتهای انتخاب خودروی سال موتورترند، برخلاف مقایسههای معمول، خودروها نسبت به یکدیگر قیاس نمیشوند بلکه هر شرکتکننده برای دستیابی به جایزهٔ کالیپر طلایی طبق شش معیار کلیدی شامل پیشرفت در طراحی، برتری مهندسی، عملکرد، ارزش، ایمنی و مصرف سوخت ارزیابی میشوند. در ادامه ابتدا با شرکتکنندگان رقابت امسال بر اساس حروف الفبای انگلیسی و سپس برندهٔ جایزهٔ کالیپر طلایی آشنا خواهیم شد.
شرکتکنندگان رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۴ موتورترند
شورلت سیلورادو EV
سیلورادو EV در نسخهٔ RST با اعداد قابلتوجهی به میدان آمده است. شعاع حرکتی ۷۰۰ کیلومتری، باطری ۲۰۵ کیلووات ساعتی، شارژ سریع DC و قوای محرکهٔ دو موتوره که ۷۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۰۶۵ نیوتن متر گشتاور را به چرخهای ۲۴ اینچی تحویل میدهد. برخلاف فورد F150 لایتنینگ، این پیکاپ شورلت صرفاً یک سیلورادوی الکتریکی نیست بلکه پیکاپی الکتریکی است که از ابتدا با استفاده از معماری اولتیوم جنرال موتورز ساخته شده است. سیستم فرمان گیری چرخهای عقب، سیستم تعلیق بادی در هر چهارچرخ و دیوارهٔ بازشوی بین کابین و اتاق بار هم از دیگر ویژگیهای قابلتوجه سیلورادو EV هستند.
فورد رنجر
نسل جدید فورد رنجر در قیاس با دیگر شرکتکنندگان شانس بیشتری برای پیروزی داشت زیرا این پیکاپ میان سایز قبلاً در یک آزمایش مقایسهای توانست تویوتا تاکوما و پیکاپ سال ۲۰۲۴ موتورترند یعنی شورلت کلرادو را مغلوب کند. البته اعتصاب کارگران خودروسازی آمریکا در سال ۲۰۲۳ باعث شد رنجر از حضور در رقابت سال گذشته باز بماند اما حالا پیکاپ میان سایز فورد باقدرت وارد میدان رقابت شده و یکی از شانسهای اصلی کسب کالیپر طلایی محسوب میشد.
جیامسی سییرا EV
در سال ۲۰۲۲ پیکاپ جنجالی جیامسی هامر EV تمام توجهات را به خود جلب کرد و تا مرحلهٔ فینال رقابت پیکاپ سال ۲۰۲۲ موتورترند پیش رفت. پیکاپهای کمی تاکنون توانستهاند بهاندازهٔ هامر EV جلبتوجه کنند و حالا دومین محصول جیامسی در بازار پیکاپهای الکتریکی یعنی سییرا EV راهی بازار شده است. ازآنجاییکه پلتفرم سییرا EV با هامر EV و سیلورادو EV مشترک است، طراحان جیامسی تلاش زیادی کردهاند تا ظاهری منحصربهفرد برای این پیکاپ تدارک ببینند. بااینحال، چیزی که واقعاً سییرا EV را متمایز میکند، داخل است. کابین این پیکاپ نهتنها از سیلورادو EV متفاوت است بلکه بسیار لوکستر به نظر میرسد.
مرسدس بنز اسپرینتر
در رقابت پیکاپ سال طبیعتاً انتظار دیدن پیکاپها را داریم ولی ونهای فول سایز هم میتوانند به همان اندازه کاربردی باشند. به همین دلیل، در رقابت امسال ون باری مرسدس بنز eSprinter 2500 هم حضور دارد. این ون نسخهٔ الکتریکی قانعکنندهای برای مشاغلی است که به دنبال ناوگانی پاکتر از اسپرینتر ۲۵۰۰ دیزلی هستند. در بین شرکتکنندگان هیجانانگیزتری که برای دستیابی به جایزهٔ کالیپر طلایی رقابت میکنند مثل رم RHO آفرودی یا تسلا سایبرتراک آخرالزمانی، ممکن است این جعبهٔ بارکش آلمانی چندان جلبتوجه نکند ولی پس از آزمایشها، مشخص شد اسپرینتر در هر دو نسخهٔ دیزلی و الکتریکی فرمان بسیار دقیق و پاسخگویی دارد و حتی با وجود فاصلهٔ محوری ۴.۳ متری، نسبتاً چابک است.
ریویان R1T
در سال ۲۰۲۲، مدتزمان زیادی را صرف آزمایش ریویان R1T کردیم و با دو پروتوتایپ مسیرهای ناهموار زیادی را پیمودیم. اندکی بعد، این خودرو موفق به کسب جایزهٔ عنوان پیکاپ سال ۲۰۲۲ شد. حال سه سال بعد، ریویان نسخهٔ جدیدی از R1T را به بازار فرستاده که به سه موتور الکتریکی کاملاً جدید، سیستم تعلیق بازتنظیم شده و معماری الکتریکی انقلابی مجهز است که کاهش وزن، کاهش کابلکشی و کاهش زمان پاسخگویی همهٔ سیستمهای پردازندهٔ پیکاپ را به دنبال دارد.
تسلا سایبرتراک
درحالیکه خیلیها ممکن است سایبرتراک را خودرویی احمقانه بدانند، برخی دیگر آن را بهعنوان پیشروی تکنولوژی توصیف میکنند؛ اما آیا چیزی که بهوضوح با زیر پا گذاشتن تمام اصول طراحی شده آیا با توجه به معیارهای پیکاپ سال موتورترند میتواند موفق شود؟ بهنوعی بله. این پیکاپ در بخش پیشرفت در طراحی امتیاز زیادی کسب میکند زیرا چه سایبرتراک را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید، این خودرو کاملاً متفاوت از هر پیکاپ دیگری به نظر میرسد که در حال حاضر در بازار میبینیم.
تویوتا تاکوما
دو دهه از زمانی که تویوتا تاکوما از پیکاپی کامپکت به میان سایز تبدیل شد میگذرد. این دگرگونی در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت و جوایز زیادی را برای تاکوما به ارمغان آورد که یکی از آنها جایزهٔ پیکاپ سال موتورترند بود. تاکوما حالا وارد چهارمین نسل خود شده و بار دیگر با اوج رسیده است. نسل جدید پیکاپ میان سایز تویوتا بیشترین امتیاز خود را در بخش پیشرفت در طراحی کسب میکند زیرا تاکوما در بیرون و داخل چیزی را ارائه میکند که میتواند بهترین طراحی در بین تمام پیکاپهای میان سایز بازار لقب گیرد.
رم ۱۵۰۰، پیکاپ سال ۲۰۲۵ موتورترند
هر سه برندهٔ رقابتهای خودرو، شاسیبلند و پیکاپ امسال موتورترند غیرمنتظره بودند زیرا هر سه خودرو تحتالشعاع شرکتکنندگان چشمگیرتر، جذابتر یا جنجالیتر قرار داشتند. در رقابت پیکاپ سال، دیگر فینالیستها شورلت سیلورادو EV، تسلا سایبرتراک، فورد رنجر و تویوتا تاکوما بودند اما در طول آزمایشها، بهتدریج مشکلات این رقبا مشخص شد و درخشش رم ۱۵۰۰ بیشتر خود را نشان داد. البته رم ۱۵۰۰ قبلاً دو بار برندهٔ جایزهٔ پیکاپ سال موتورترند شده ولی این بار با تیپهای متنوع، پیشرانهٔ شش سیلندر توربوشارژ جدید و تکنولوژیهای بیشتر از قبل بازگشته است.
در حال حاضر، رم ۱۵۰۰ در ۱۰ مدل مختلف به بازار عرضه میشود که بین ارزانترین و گرانترین آنها ۴۷ هزار دلار اختلاف قیمت وجود دارد. از این ۱۰ مدل، رم سه مدل کاملاً متفاوت شامل وارلوک، RHO و تنگستن را برای این رقابت فرستاد. خبر مهم در مورد رم ۱۵۰۰ جدید حذف پیشرانهٔ V8 است. دو تیپ تنگستن و RHO با نسخهٔ قویتر پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توئین توربوی هوریکین ارائه میشوند که ۵۴۰ اسب بخار قدرت دارد درحالیکه تیپهای دیگر مثل وارلوک از نسخهٔ ضعیفتر این موتور با ۴۲۰ اسب بخار قدرت استفاده میکنند.
از بین این سه مدل، وارلوک نسخهای اقتصادی محسوب میشود ولی نهتنها از متریال باکیفیت و سواری نرمی بهره میبرد بلکه نشان داد که قدرت پایینتر موتور هوریکین هنوز هم برای حمل بارهای سنگین کافی خواهد بود. مدل RHO قرار است جایگزینی برای TRX باشد که با توجه به قدرت و غرش آن موتور V8 سوپرشارژ، کار سختی پیش رو دارد ولی موتور هوریکین با وزن کمتر، در نسخهٔ قویتر بهخوبی با این پیکاپ هماهنگ است و بهتر قدرت خود را به زمین منتقل میکند. در تیپ تنگستن نیز ویژگیهایی مثل صندلیهای چرمی با ماساژور، سیستم صوتی قدرتمند و سیستم تعلیق بادی، داوران را تحت تأثیر قرار دادند.
مشخصات فنی
رم ۱۵۰۰ وارلوک | رم ۱۵۰۰ تنگستن | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توئین توربو | |
قدرت | ۴۲۰ اسب بخار | ۵۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۳۵ نیوتن متر | ۷۰۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | |
محور محرک | چهارچرخ | |
فاصلهٔ محوری | ۳,۶۷۳ میلیمتر | |
طول | ۵,۹۰۳ میلیمتر | |
عرض | ۲,۰۶۲ میلیمتر | |
وزن خالص | ۲۵۷۸ کیلوگرم | ۲۷۰۳ کیلوگرم |
ظرفیت بار | ۶۴۰ کیلوگرم | ۴۷۵ کیلوگرم |
ظرفیت یدک کشی | ۳۵۸۰ کیلوگرم | ۵۱۷۰ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۲ ثانیه | ۴.۴ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۰ ثانیه | ۱۳.۰ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۴۲.۳ متر | ۴۰.۵ متر |
مصرف سوخت | ۱۲.۴ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۵۶,۲۵۵ دلار | ۸۹,۰۷۰ دلار |
قیمت تستشده | ۵۹,۴۳۰ دلار | ۹۰,۵۰۵ دلار |
source