منتشر شده در 26 آذر 1403 ساعت 17:00


لاماری حامی حفظ محیط‌ زیست ؛ از جنگل ‎های هیرکانی تا زیست بوم زاگرس

محیط زیست ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های جدی روبه‌رو شده است؛ از کاهش منابع آبی و تخریب اکوسیستم‌های طبیعی گرفته تا تهدید گونه‌های جانوری و گیاهی که در خطر انقراض قرار دارند. این آسیب‌ها عمدتا ناشی از تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی مانند جنگل‌ زدایی، قطع درختان برای ذغال‌ گیری، دامداری سنتی و …. است که بر توازن طبیعت اثرات منفی گذاشته‌اند. اهمیت حفظ محیط زیست و چالش‌های پیش روی آن باعث شده تا این مساله به یکی از دغدغه‌های اصلی انسان‌ها تبدیل شود. در این راستا، شرکت آرین پارس موتور و برند لاماری که پیش از این  فعالیت‌های مرتبط با حفاظت از مرال و هیرکانی را به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود اجرایی کرده، حمایت از پروژه زاگرس را نیز به عنوان حوزه جدیدی از مسئولیت اجتماعی خود در دستور کار قرار داده است.

حمایت برند لاماری از هیرکانی و زاگرس

لاماری اجرای طرحی برای حفاظت از مرال و جنگل‌های هیرکانی را از سال ۱۴۰۲ آغاز کرده است.  این طرح شامل ارتقای توان عملیاتی همیاران محیط‌بان، افزایش آگاهی عمومی در خصوص اهمیت حفاظت ازاین گونه در حال انقراض و زیستگاه‌های آن، جلب مشارکت مردم در فعالیت‌های حفاظتی و ایجاد انگیزه در نسل جوان برای حفظ محیط زیست است. اضافه شدن به پروژه زاگرس بخش دیگری از برنامه این شرکت در راستای حفظ محیط زیست است. پروژه زاگرس توسط «سازمان مردم‌نهاد ایفا» و با حمایت برخی از فعالان اقتصادی و صنعتی آغاز شده و لاماری نیز به‌عنوان یکی از حامیان اصلی در این پروژه مشارکت کرده است.  این طرح با نام کاهش تعارضات جامعه محلی با زیست بوم زاگرس از طریق حمایت از ایجاد شغل و معیشت‌های جایگزین، یا به اختصار «پروژه زاگرس» خوانده می‌شود. هدف از این پروژه حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی تجدید شونده در مناطق حاشیه جنگل‌های زاگرس است.

امیر صرافی، مدیر بازاریابی برند لاماری، با تأکید بر اهمیت حفظ محیط‌زیست و ضرورت اقدام برای جلوگیری از انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی کشور، گفت: «آرین پارس موتور و برند لاماری برای تاثیرگذاری مثبت بر محیط‌زیست که یکی از ارکان اصلی این برند است، در پروژه زاگرس مشارکت کرده‌اند. این پروژه توسط سازمان غیرانتفاعی ایفا به اجرا درآمده و برند لاماری نیز به‌طور فعال در آن مشارکت دارد. با توجه به شرایط کنونی محیط زیست در ایران و آسیب‌هایی که متوجه آن است، اگر دست به اقدام نزنیم، به تدریج محیط‌زیست و گونه‌های گیاهی و جانوری خود را از دست خواهیم داد. بنابراین، مسئولیت ماست که هر اندازه که می‌توانیم، در راستای حفظ منابع طبیعی کشورمان قدم برداریم.»

مدیر بازاریابی لاماری در ادامه به اقدامات قبلی این برند در حوزه حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد و گفت: «از یک سال پیش، با همکاری NGO‌ای به نام «گلونی»، اقداماتی برای حفظ مرال و جنگل‌های هیرکانی آغاز کرده‌ایم. با حمایت از پروژه‌های حفظ و احیای جنگل‌های هیرکانی، تجهیز حافظان گوزن ایرانی، کاشت بذر و نهال بومی هیرکانی، آگاهی بخشی از طریق تولید و انتشار محتوای هدفمند، برگزاری گارگاه‌های آموزشی و ارائه راهکارهای عملی حفظ جنگل‌های ایران، به‌ویژه جنگل‌های زاگرس و هیرکانی و حفظ تنوع زیستی در این مناطق  فعالیت‌های برند لاماری  را در این حوزه توسعه داده‌ایم. هرچند این اقدامات در مقیاس کوچک بوده است، اما تلاش کرده‌ایم تا گام‌های هدفمند و موثری در این زمینه برداریم.»

صرافی افزود:« اکنون، با توجه به فرصت مناسبی که به همت «سازمان مردم‌نهاد ایفا» فراهم شده، شرایط بهتری برای مشارکت ایجاد شده است. ایفا توانسته فعالان اقتصادی بزرگی از جمله دیجی‌کالا، اسنپ، نستله، درسا، علی‌بابا، بیمه البرز، بانک صادرات و دیگر برندها را گرد هم آورد و فرصتی برای همکاری در حمایت از پروژه حفظ منابع طبیعی زاگرس فراهم کند. برند لاماری نیز مفتخر است که در جمع حامیان این پروژه ارزشمند حضور داشته باشد.»

هدف از پروژه زاگرس چیست؟

مدیر بازاریابی برند لاماری در توضیح این همکاری گفت:« هدف از پروژه زاگرس، حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از منابع طبیعی تجدیدشونده در حاشیه جنگل‌های زاگرس است. این پروژه با سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای پایدار محلی و حمایت از ایجاد یا توسعه مشاغل جایگزین و آموزش جامعه محلی، به گونه‌ای طراحی شده که هم به کارآفرینی و توسعه پایدار در این مناطق کمک کند و هم مانع تخریب بیشتر جنگل‌های زاگرس ‌شود.»

وی در ادامه با اشاره به دو عامل مهم دیگر در به نتیجه رسیدن پروژه زاگرس اظهار کرد: «در این زمینه حمایت‌های مالی اولیه از سوی شرکت‌ها آغاز شده است، اما در مرحله بعد، این مردم هستند که می‌توانند با مشارکت‌های خود، حتی با مبالغ اندک، نقش مهمی در این پروژه‌ها ایفا کنند. در درجه اول نقش ما و دیگر برندهای مطرح که در این طرح مشارکت کرده‌اند، آگاهی بخشی به مردم است. ما مخاطبان و مشتریان خاص خود را داریم، بنابراین گام نخست این است که آن‌ها را از اهمیت حفاظت از محیط زیست، به ویژه زیست‌بوم زاگرس آگاه کنیم.»

صرافی در پایان تصریح کرد: « این دیدگاه به وضوح نشان‌دهنده اهمیت همکاری همه‌جانبه است؛ جایی که شرکت‌ها و افراد جامعه باید در کنار هم برای حفظ منابع طبیعی و گونه‌های زیستی تلاش کنند. «سازمان مردم‌نهاد ایفا» نیز با همین رویکرد، به دنبال گسترش این فرهنگ است و در تلاش است تا با جلب حمایت عمومی، پروژه‌های محیط زیستی را به یک حرکت اجتماعی تبدیل کند که همه افراد جامعه بتوانند در آن سهیم باشند. »

لاماری حامی حفظ محیط‌ زیست ؛ از جنگل ‎های هیرکانی تا زیست بوم زاگرس

source

توسط autokhabari.ir