معمولاً موتوری با ۲۰ اسب بخار قدرت و خنککننده هوا نمیتواند در میان معرفیهای جدید برند بزرگی مانند هوندا به عنوان یک نقطه برجسته مطرح شود. اما هوندا GB350S میتواند با بهرهبرداری از محبوبیت فراگیر موتورسیکلت های مشابه، به یک موفقیت غافلگیرکننده تبدیل شود.
طی سالهای اخیر، موتورسیکلتهای ساده و مقرون به صرفه در کلاس ۳۰۰ تا ۴۰۰ سی سی بسیار محبوب شدهاند. مدل Speed 400 از تریومف حتی شانس دارد در سال 2024 پرفروشترین موتورسیکلت بالای ۱۲۵ سیسی شود و رقبای سنتی مانند BMW R1300GS را پشت سر بگذارد. تقاضا برای چنین موتورسیکلتهایی همچنان در حال افزایش است، حتی در شرایطی که فروش کلی موتورسیکلت کاهش یافته است.
مزایا و معایب
مزایا
طراحی ساده، قیمت مناسب و قابلیت اطمینان بالا، ویژگیهایی ارزشمند در بازاری رقابتی
استایل کلاسیک و احیای نام GB که حس نوستالژی را زنده میکند.
مجاز برای گواهینامه شهری بینالمللی و گزینهای مناسب برای ارتقا از موتورسیکلتهای ۱۲۵ سیسی
معایب
عملکرد به نسبت آرام و ملایم
عدم وجود تجهیزات و فناوریهای پیشرفته
گزینههای مشابه مانند رویال انفیلد ممکن است برای طرفداران سبکهای نوستالژیک جذابتر باشند.
انجین و عملکرد فنی هوندا GB350S
اگر به دنبال فرار از فناوری پیچیده موتورسیکلتهای مدرن هستید، GB350S ممکن است همان موتوری باشد که به دنبال آن هستید. مشخصات فنی این مدل مانند یک محصول از قرن گذشته است، اما نشان میدهد که نیازی به فناوریهای پیچیده نیست تا موتوری کارآمد و سازگار با محیط زیست ایجاد شود. تنها باید آماده باشید که زندگی را با سرعتی آرامتر سپری کنید.
موتور ۳۴۸ سیسی تک سیلندر با خنککننده هوا و طراحی عمودی بالهدار، حالتی واقعاً کلاسیک دارد. اما این طراحی کاملاً جدید است و به طور خاص برای این مدل ساخته شده است. این موتور با تمرکز بر گشتاور در سرعتهای پایین و متوسط طراحی شده و از قدرت خالص چشمپوشی کرده است.
موتور این مدل شامل فناوریهای مدرنی است که در کاهش اصطکاک و بهبود بهرهوری سوخت کمک میکنند، از جمله جابهجایی سیلندر ۱۰ میلیمتر برای کاهش فشار جانبی پیستون و خنکسازی نقاط داغ سیلندر با استفاده از روغن. نسبت تراکم این موتور تنها ۹.۵:۱ است و قدرت اوج آن ۲۰.۸ اسب بخار در 5500 دور در دقیقه، و گشتاور اوج ۲۱.۴ پوند-فوت در 3000 دور در دقیقه به دست میآید.
مشخصات فنی کامل هوندا GB350S مدل 2025
هوندا GB350S مدل 2025 دارای موتور تک سیلندر با ظرفیت ۳۴۸ سیسی است که توانایی تولید ۲۰.۸ اسب بخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و ۲۹ نیوتن متر گشتاور در 3000 دور در دقیقه را دارد. مصرف سوخت این موتورسیکلت ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با باک سوخت ۱۵ لیتری آن، امکان طی مسافت تا ۶۰۰ کیلومتر را فراهم میکند.
ارتفاع زین این موتورسیکلت ۸۰۰ میلیمتر است و فاصله محوری آن 1440 میلیمتر میباشد. وزن خالص هوندا GB350S با باک پر، ۱۷۸ کیلوگرم است. سیستم تعلیق جلو شامل فورک تلسکوپی با قطر ۴۱ میلیمتر است، و تعلیق عقب از نوع دو کمکفنر میباشد.
ترمز جلو از نوع دیسک ۳۱۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونی است، در حالی که ترمز عقب شامل دیسک ۲۴۰ میلیمتری با کالیپر تک پیستونی میباشد. تایر جلو با ابعاد 100/90-R19 و تایر عقب با ابعاد 150/70-R17 ارائه شدهاند. این موتورسیکلت به سیستمهای ABS و کنترل کشش نیز مجهز است.
سیستم تعلیق و هندلینگ
شاسی فولادی این موتورسیکلت، با طراحی سنتی و دو کمکفنر عقب و دوشاخ جلوی رو به پایین که دارای روکش گیتردار هستند، کاملاً در هماهنگی با موتور کلاسیک آن است. هندسه شاسی بیشتر بر ثبات تأکید دارد تا پاسخهای سریع. چرخهای جلو و عقب از لاستیکهای Metzeler Tourance Next استفاده میکنند و سیستم ترمز شامل دیسک ۳۱۰ میلیمتری جلو با کالیپر دو پیستونی و دیسک ۲۴۰ میلیمتری عقب است. وزن کلی این مدل، با باک پر، ۱۷۸ کیلوگرم است که کمی سبکتر از مدل HNTR 350 رویال انفیلد است اما نسبت به تریومف Speed 400 با وزن ۱۷۰ کیلوگرم، سنگینتر است.
هوندا GB350S با طراحی ساده و کلاسیک خود، گزینهای جذاب برای علاقهمندان به موتورسیکلتهای سنتی است که همزمان به دنبال عملکرد قابلقبول و هزینه نگهداری پایین هستند.
ترمزها و تایرها
سیستم ترمز شامل یک دیسک جلو ۳۱۰ میلیمتری با کالیپر دو پیستونی و یک دیسک عقب ۲۴۰ میلیمتری با کالیپر تک پیستونی است. سیستم ترمز ABS به صورت استاندارد نصب شده است. تایرها نیز از مدل Metzeler Tourance Next هستند: 100/90-R19 در جلو و 150/70-R17 در عقب. وزن این موتورسیکلت با باک پر ۱۷۸ کیلوگرم است که اندکی کمتر از وزن ۱۸۱ کیلوگرمی مدل HNTR 350 رویال انفیلد است، اما نسبت به مدل Triumph Speed 400 با وزن ۱۷۰ کیلوگرم سنگینتر است.
راحتی و مصرف سوخت
ارتفاع زین ۸۰۰ میلیمتر، دستههای پهن و مسطح و زینی بزرگ و جادار، همراه با قرارگیری پدالها در ارتفاعی نسبتاً پایین، باعث میشود این موتورسیکلت برای اکثر موتورسواران مناسب باشد و ناراحتی خاصی ایجاد نکند. محافظت در برابر باد به صورت استاندارد وجود ندارد، اما میتوانید از میان گزینههای مختلف شامل یک پوشش چراغ جلو یا دو سایز مختلف محافظ باد، یکی را انتخاب کنید.
مصرف سوخت یکی از نقاط قوت این موتور کمدور است. بر اساس استاندارد WMTC، هوندا GB350S موفق به دستیابی به مصرف سوخت ۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شده است. با باک سوخت ۱۵ لیتری، که بزرگتر از ظرفیت بیشتر رقبا است، این موتور میتواند تا ۶۰۰ کیلومتر مسافت را با یک بار سوختگیری طی کند.
تجهیزات
هوندا GB350S به عنوان یک موتورسیکلت تک سیلندر با طراحی کلاسیک و قیمت پایین، لیست بلندبالایی از تجهیزات پیشرفته ندارد، اما تجهیزات پایه را در اختیار شما قرار میدهد. این تجهیزات شامل یک چراغ جلوی LED، نشانگر دنده در داخل سرعتسنج آنالوگ ساده و یک کامپیوتر سفری پایه است که مصرف سوخت، مسافت قابل پیمایش و یک نشانگر ECO را نشان میدهد.
برخی امکانات مدرن دیگر شامل سیگنال توقف اضطراری است که در هنگام ترمز شدید چراغ خطرها را فعال میکند و راهنماهای خودکار که پس از تکمیل حرکت خاموش میشوند.
پکهای اختیاری نیز قابل خریداری هستند:
پک استایل: شامل پوشش تکنفره زین، پوشش چراغ جلو، پدهای کناری مخزن، چراغهای مهشکن و دستههای متفاوت.
پک سفر: شامل محافظ باد بلندتر (۳۵۵ میلیمتر)، کیفهای جانبی با ظرفیت ۲۴ لیتر و محافظ دستها.
جمعبندی
هوندا GB350S با طراحی کلاسیک، مصرف سوخت عالی و قیمت مناسب، گزینهای جذاب در بازار موتورسیکلتهای اقتصادی است. با این حال، عملکرد ملایم آن ممکن است برای کسانی که به دنبال موتوری با قدرت بیشتر هستند، کمتر جذاب باشد.
source