آریزو ۶ جی تی نسخه اسپرت از سدان فونیکس آریزو ۶ پرو است که ظاهر اسپرت تر و مشخصات فنی قوی تری ارائه می دهد.
درباره فونیکس آریزو ۶ جی تی
خودرو های خانواده آریزو جزو محصولات پرفروش و پر طرفدار در بین ما ایرانی ها است و گروه مدیران خودرو تا کنون مدل هایی نظیر؛ آریزو ۵، آریزو ۶ و آریزو ۶ پرو را از این خانواده به بازار ایران معرفی کرده است. مدیران خودرو با گسترش خانواده آریزو سعی می کند تا از کمبود سدان های وارداتی و مونتاژی استفاده کرده و کلاس و تیپ محصولات خود را افزایش بدهد و همچنین دست خریداران را برای انتخاب باز بگذارد. اخیرا این شرکت آریزو ۶ جی تی را برای عرضه به بازار ایران معرفی کرده است. خودرویی که برخی بخاطر شباهت هایی که در بخش ظاهری با محصولات کمپانی لکسوس دارد، به آن لقب لکسوس چینی داده اند. این خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی عرضه شده است و بر اساس پلتفرم آریزو ۶ پرو تولید شده و در اصل فیس لیفت آن محسوب می شود.این سدان در واقع همان آریزو ۵ یا اومودا S5 جی تی است که در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ جی تی به فروش می رسد. هر چند که جدا از تغییر در بخش ظاهری در بخش فنی نیز دستخوش تغییرات شده است. در ادامه بیشتر به سدان تازه وارد مدیران خودرو خواهیم پرداخت.
طراحی و ابعاد بدنه
در نمای جلو آریزو ۶ جی تی شباهت این خودرو با محصولات لکسوس توجه را به خود جلب می کند. چراغ های این خودرو به لحاظ طراحی دارای خطوط شکسته و گوشه های تیز هستند که چهره خشنی را به این خودرو داده است. جلو پنجره بزرگ این خودرو تا پایین کشیده شده است و بیشتر قسمت های سپر را در برگرفته است که باعث شده است تا طراحی این بخش پر ابهت تر به نظر برسد.
طراحی آریزو ۶ GT در نماهای جانبی به سبک طراحی نسل های قبلی خود وفادار بوده و تغییرات چشم گیری در این بخش دیده نمی شود. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو این خودرو شروع شده و به برآمدگی درب صندوق عقب پیوند می خورد. خط طراحی دیگری در پایین درب ها وجود دارد که از درب قسمت جلو شروع شده و به درب قسمت عقب منتهی می شود. نکته دیگر در طراحی این بخش استفاده از ترکیب رنگ بدنه با حاشیه مشکی رنگ پنجره و بالای درب ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده است. اما مهم ترین تفاوت آریزو ۶ جی تی با نسل های قبلی خود در این نما طراحی ۵ پر مشکی رنگ رینگ های آلومینیومی این خودرو است که با طراحی اسپرت این خودرو همخوانی دارد.
طراحی بخش عقب آریزو ۶ جی تی نیز بسیار شبیه به آریزو ۶ پرو است. چراغ های دو تکه و به هم پیوسته بخش مهمی از نمای عقب این خودرو را تشکیل می دهند. وجود دیفیوزر اسپرت این خودرو در کنار ۴ خروجی اگزوز دو گانه توانسته طراحی اسپرت این خودرو تکمیل کند. به طور کلی ، آریزو ۶ GT طراحی ظاهری قابل قبول و جوان پسندانه را به نمایش می گذارد و اِلمان های یک خودرو اسپرت، در آن دیده می شود.
مشخصات فنی آریزو ۶ جی تی
آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید پیشرانه استفاده شده در این خودرو همان پیشرانه استفاده شده در تیگو ۸ پرو است بنابراین انتظار می رود این پیشرانه با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.
سیستم تعلیق این خودرو در محور جلو از نوع مک فرسون در محور عقب از نوع توییست بیم است که سواری قابل قبولی را به ارمغان می آورد اما قطعا سواری در ردیف دوم نمی توان خیلی نرم باشد چرا که سیستم مولتی لینک را در محور عقب نداریم.
برند | فونیکس |
مدل | آریزو ۶ جی تی |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۱۵۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۹۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۹۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاجه تر |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۶۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۸۲۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۹۰ میلی متر |
فاصله محوری | 2670 میلی متر |
وزن | ۱۳۴۴ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۸ لیتر |
مصرف سوخت | ۶.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/50R17 |
برند نشان مادر | چری |
کشور سازنده | ایران – چین |
آریزو ۶ جی تی دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۶.۶ لیتر است که عددی بسیار مناسب محسوب می شود. نکته مهم این است که کلیپر های ترمز در این نسخه ارتقا پیدا کرده اند و از لنت های سرامیکی برای عملکرد بهتر استفاده شده است.
طراحی کابین و امکانات
آریزو ۶ جی تی از سبک جدید طراحی محصولات کمپانی چری بهره می برد که نسبت به سبک طراحی قبلی، سبک طراحی به روز تر، پخته تر و عامه پسند تر شده است. در بدو ورود به داخل کابین آریزو ۶ GT تریم دو رنگ به کار رفته در این بخش جلب توجه می کند. جنس رودری های این خودرو ترکیبی از متریال پارچه ای نرم و پلاستیک بوده و استفاده از دوخت های رنگی در بخش میانی رودری ها و همچنین پلاستیک طرح دار به همراه نوار کرومی در بخش بالای رودری ها جلوه خوبی به این بخش این بخش داده است. در بخش داشبورد نیز شاهد استفاده از متریال پارچه ای نرم با دوخت رنگی در بخش بالای داشبورد و پلاستیک با طرح فیبر کربن در بخش میانی هستیم که روح اسپرت این خودرو را به نمایش می گذارد. از دیگر جذابیت های کابین آریزو ۶ جی تی، نورپردازی داخل کابین آن است که تا ۶۴ رنگ را به نمایش می گذارد و احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند.
در بخش بالای داشبورد از دو نمایشگر ۱۰ اینچی استفاده شده که یکی از آنها، نمایشگر سیستم مالتی مدیا بوده و دیگر به عنوان جلو آمپر دیجیتال این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. در بخش میانی داشبورد کلید های سیستم تهویه قابل مشاهده است که لمسی بودن آن به طراحی بروز کابین آریزو ۶ جی تی کمک کرده است. در بخش کنسول وسط از پلاستیک مات، طرح فیبر کربن و تریم دو رنگ استفاده شده و کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر؛ شارژر بی سیم، کلید های دسترسی به سیستم مالتی مدیا، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… در این بخش قرار گرفته است.
غربیلک فرمان آریزو ۶ GT از نوع دی کات بوده و احساس هیجان را به راننده منتقل می کند همچنین استفاده از تریم دو رنگ بر روی فرمان به طراحی اسپرت آن کمک کرده است. از دیگر مزایا این خودرو قابلیت تنظیم فرمان در ۴ جهت است که قابلیت مناسبی برای این خودرو به حساب می آید. صندلی های آریزو ۶ جی تی تا حدی طراحی اسپرت دارند و ارگونومی مناسبی دارند و به صورت برقی قابل تنظیم هستند. روکش صندلی های این خودرو از جنس چرم مصنوعی بوده و از دوخت رنگی متناسب با تریم رنگی کابین در آن استفاده شده است.
فضای ردیف عقب آریزو ۶ جی تی با توجه به فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متری، فضای مناسبی است و امکاناتی نظیر؛ دریچه سیستم تهویه ، زیر آرنجی، پورت USB، جالیوانی و… از جمله امکاناتی است که برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی – رادار خط خوان – رادار نقطه کور – رادار DOW – ترمز اضطراری اتوماتیک |
امکانات رفاهی | صندلی های برقی جلو – سردکن و گرمکن صندلی های جلو – سانروف برقی – تریم داخلی چرم مصنوعی – استارت دکمه ای – قابلیت روشن شدن خودرو با ریموت – سنسور نور – سنسور باران – نور بالای اتوماتیک – فناوری LED چراغ ها – تهویه اتوماتیک – پاکسازی هوای کابین – دوربین ۳۶۰ درجه – نمایشگر لمسی – اپل کارپلی – اندروید اتو – فرمان کمکی برقی – کروز کنترل تطبیقی – رانندگی خودکار بین خطوط – سنسور پارک جلو و عقب – رینگ آلومینیومی – شارژر بی سیم تلفن همراه – فرمانبر صوتی – جلو آمپر دیجیتال – تنظیم حالت رانندگی – دنده پشت فرمان – ترمز پارک برقی – اتوهلد |
مزایا و معایب آریزو ۶ GT
مزایا | شتاب خوب – امکانات ایمنی و رفاهی مناسب |
معایب | تعلیق عقب ساده – نبود امکاناتی شیشه دودی عقب و تهویه دوکاناله |
رقبای آریزو ۶ جی تی
بیشتر سدان های مونتاژی مانند ریسپکت پرایم، آریزو ۶ پرو و یا حتی کراس اوور های داخل بازار ایران دارای مشخصات فنی یکسان هستند اما ورود سدان هایی قدرتمند تر می تواند در تحولی در سدان های مونتاژی به حساب بیاید. شاید به توان KMC J7 را در حال حاضر به عنوان اصلی ترین رقیب این خودرو نام برد. با این حال آریزو ۶ جی تی به لحاظ مشخصات فنی نسبت به KMC J7 برتری داشته و دست بالا را نسبت به این خودرو دارد. در مجموع فعلا این سدان از لحاظ فنی بی رقیب است و باید دید باقی شرکت ها چه خودروهایی را برای رقابت با این سدان اسپرت چینی روانه بازار می کنند.
قیمت آریزو ۶ GT
قیمت بازار (۱۴۰۳/۰۹/۲۷) | ۱,۷۸۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان |
قیمت کارخانه (۱۴۰۳/۰۹/۲۷) | ۱,۶۱۴,۱۰۰,۰۰۰ تومان |
آلبوم تصاویر
سوالات متداول
آریزو ۶ جی تی از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم بهره می برد که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را تولید و از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند.
از جمله امکانات آریزو ۶ جی تی می توان به؛ ۶ کیسه هوا (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای)، سیستم کمکی ترمز BOS، سامانه کنترل پایداری، سامانه کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار،اتو هلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، کروز کنترل تطبیقی، رادار هشدار برخورد از عقب، نور بالا اتوماتیک، سنسور نور، سنسور باران، دوربین ثبت وقایع، شارژر بی سیم، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه پایش فشار باد تایرها، فناوری LED چراغ ها، ترمز پارک برقی، پشت آمپر دیجیتال، فرمان دی کات، صفحه نمایش لمسی سیستم مالتی مدیا، اندروید اتو، سامانه شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، رادار حرکت بین خطوط، رادار هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و… اشاره کرد.
نوشته آریزو ۶ جی تی ؛ ویدیوی تست و بررسی + مشخصات فنی اولین بار در آخرین خودرو. پدیدار شد.
source