به گزارش «اخبار خودرو»، عضو هیات تحریریه روزنامه «دنیای خودرو» در این باره نوشت:
صنعت خودرو جهان امروز در مسیر تحولی بنیادین گام برمیدارد. ورود فناوریهای پیشرفته مانند خودروهای برقی و حملونقل خودران، نمونهای از این تغییرات است که برخی کشورهای منطقه بهسرعت به آن روی آوردهاند. راهاندازی نخستین سرویس روبوتاکسی در ابوظبی با همکاری شرکتهای اوبر و WeRide نهتنها افقی تازه برای حملونقل عمومی در آن کشور گشوده، بلکه نمادی از سرمایهگذاری هدفمند در توسعه پایدار و آیندهمحور محسوب میشود. این در حالی است که ایران بهعنوان یکی از بازارهای بزرگ خودرو در خاورمیانه، همچنان درگیر مسائلی چون انحصار تولید، قیمتگذاری دستوری و عدم شفافیت در بحث واردات خودروهای کارکرده است.
سیاستگذاریهای ناهماهنگ نهتنها صنعت خودرو داخلی را به چالش کشیده، بلکه مصرفکنندگان را در معرض هزینههای گزاف و کاهش قدرت انتخاب قرار داده است.
عدم زمینهسازی واردات خودروهای کارکرده یکی از اصلیترین دلایل تداوم انحصار در بازار خودرو کشور است. تولیدکنندگان داخلی که با مشکلاتی نظیر کمبود قطعات و افزایش هزینهها دستوپنجه نرم میکنند، قادر به پاسخگویی به نیازهای بازار نیستند.
در این شرایط، واردات خودروهای کارکرده میتوانست بهعنوان راهحلی موقت، فشار را از دوش مصرفکنندگان بردارد و قیمتها را متعادل کند. بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو، واردات این قبیل خودروهای ارزانقیمت میتواند رقابت را در بازار افزایش دهد و زمینهساز ارتقای کیفیت تولید داخلی شود. اما به نظر میرسد عدم تمایل سیاستگذاران به این تغییرات، بیشتر ناشی از وابستگی شدید اقتصادی به صنعت خودرو داخلی و پیامدهای اجتماعی این تصمیم است. در نتیجه، مصرفکنندگان مجبور به پرداخت هزینههای سنگین برای خودروهایی با کیفیت پایینتر از استانداردهای جهانی هستند.
یکی دیگر از مشکلات مهم در صنعت خودرو و اقتصاد کشور، ناترازیها و شکافهای موجود در این بازار است. ناترازیها زمانی شدت میگیرند که عرضه و تقاضای بازار بهطور ناعادلانه تنظیم شوند. برای مثال، کمبود قطعات و ظرفیت محدود تولید محصول نهایی باعث ایجاد ناترازی در عرضه خودروهای داخلی شده است.
در چنین شرایطی، تنها راهکار موجود برای تامین نیاز بازار، واردات خودروهای کارکرده است؛ اقدامی که متاسفانه هنوز در ایران بهطور جدی پیگیری نمیشود. این ناترازیها نهتنها موجب افزایش قیمتها در بازار خودرو میشود، بلکه فشار اقتصادی زیادی را به شهروندان وارد میآورد و شکافهای اجتماعی را عمیقتر میکند. برای کاهش این ناترازیها و بهبود وضعیت صنعت خودرو در ایران، لازم است چند اقدام کلیدی مدنظر قرار گیرد.
نخستین گام، آزادسازی واردات خودروهای کارکرده است که میتواند با تنظیم تعرفههای منطقی و نظارت بر حجم واردات، رقابت در بازار را افزایش دهد و انحصار موجود را کاهش دهد. این اقدام بهویژه در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی قادر به پاسخگویی به نیازهای بازار نیستند، میتواند فشارهای اقتصادی را از دوش مصرفکنندگان بردارد و کیفیت خودروهای عرضهشده را ارتقا دهد.
دومین گام، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین مانند خودروهای برقی و خودران است. توسعه این فناوریها نهتنها به کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی کمک میکند، بلکه ایران را در مسیر تحولات جهانی قرار میدهد. در نهایت، اصلاح ساختار تولید داخلی امری ضروری است. کاهش هزینههای تولید و ارتقای کیفیت محصولات داخلی نیازمند اصلاحات عمیق در ساختار صنعت خودرو ازجمله حذف موانع انحصاری و بهبود فرآیندهای تولید است که در نهایت موجب ارائه خودروهایی با کیفیت بالاتر و قیمت مناسبتر خواهد شد.