منتشر شده در 27 آذر 1403 ساعت 12:00
مطالعهای جدید نشان میدهد که قیمت باتریهای لیتیوم یون، به عنوان یکی از مهمترین اجزای خودروهای برقی، در سال جاری به کمترین سطح خود در هفت سال گذشته رسیده است. این کاهش عمدتاً به دلیل افزایش عرضه سلولهای باتری و افت قیمت مواد اولیه مورد نیاز در تولید باتریها رخ داده است. از آنجایی که باتری گرانترین بخش از یک اتومبیل الکتریکی محسوب میشود، کاهش قیمت آن میتواند مسیر دستیابی به برابری قیمتی خودروهای برقی و بنزینی را هموارتر کند.
قیمت فعلی و چشمانداز آینده
به گزارش آخرین خودرو، در حال حاضر، میانگین قیمت یک بسته باتری ۱۱۵ دلار به ازای هر کیلووات ساعت است. این رقم در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش یافته؛ هر چند این میزان کاهش قابل توجه است، اما برای اینکه قیمت مدلهای برقی با مدلهای بنزینی همتراز شود، این رقم باید تا ۱۰۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت پایین بیاید. بر اساس گزارش بلومبرگ NEF، این میزان کاهش در برخی بازارها، مانند چین، از پیش محقق شده و کار به جایی رسیده که در این کشور، برخی از خودروهای برقی حالا ارزانتر از همتایان بنزینی هستند.
کاهش قیمت به زیر ۱۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۶
پیشبینیها حاکی از آن است که قیمت باتریهای لیتیوم یون تا سال ۲۰۲۶ به کمتر از ۱۰۰ دلار میرسد. همچنین پیشبینی شده در صورت ادامه روند نزولی ممکن است تا سال ۲۰۳۰ قیمت باتری به ازای هر کیلووات ساعت تا ۶۹ دلار پایین بیاید. البته ذکر این نکته ضروری است عواملی مانند افت تقاضا برای خودروهای برقی در برخی بازارها و وابستگی تولید سلولهای باتری به این امر میتواند روند کاهش قیمت را تحت تأثیر قرار دهد.
چالشهای پیشرو : دولتها و تعرفهها
یکی از چالشهای مهم در این مسیر، سیاستهای دولتی و تعرفههای تجاری است. برای مثال، کاهش یارانههای مربوط به خودروهای برقی در اروپا باعث افت شدید فروش آنها در کشوری پیشرفته مثل آلمان شده است. در آمریکا نیز برنامههایی نظیر لغو اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری و اعمال تعرفههای سنگین بر واردات از چین، میتواند روند رشد بازار خودروهای برقی را با مشکل مواجه کند.
source