منتشر شده در 29 آذر 1403 ساعت 10:00


بررسی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

ما به ایده کنار رفتن موتورسیکلت‌ها از بازار به دلیل سخت‌گیری قوانین آلایندگی عادت کرده‌ایم، اما به ندرت بازگشتی مانند این دیده‌ایم؛ بازگشت سری Suzuki DR-Z به بازار جهانی، آن هم پس از ۱۵ سال از توقف تولید آن به دلیل قوانین جدید Euro3 در آن زمان.

مزایا و معایب

مزایا:

یک گزینه دیگر در کلاس در حال رشد موتورسیکلت‌ های تک‌ سیلندر ۴۰۰ سی‌سی
فناوری مدرن شامل حالت‌های رانندگی و کنترل کشش
شاسی کاملاً جدید با وزن فوق‌العاده سبک

معایب:

طراحی تخصصی، بنابراین انتظار راحتی در سفرهای طولانی یا توانایی در بزرگراه‌ها را نداشته باشید

ظرفیت بسیار کم مخزن سوخت (۸.۷ لیتر)

بررسی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

قیمت Suzuki DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

تحویل این موتورها تا تابستان ۲۰۲۵ آغاز نخواهد شد و بنابراین قیمت آن‌ها تا اوایل سال دیگر میلادی مشخص نخواهد شد.

مدل‌های قدیمی DR-Z400 به دلیل قیمت مناسب خود شهرت داشتند و طرفداران وفاداری پیدا کردند که حاضر بودند نقاط ضعف آن را در ازای ویژگی‌های مثبتش نادیده بگیرند. اگر سوزوکی بتواند این ویژگی را در مدل‌های جدید DR-Z4S و DR-Z4SM تکرار کند، ممکن است در بازار در حال رشد موتورسیکلت‌های ۴۰۰ سی‌سی، که بخشی از آن توسط مدل‌های آفرود مانند Royal Enfield Himalayan هدایت می‌شود، جایگاه خوبی پیدا کند.

بررسی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

پیشرانه و عملکرد فنی

اگرچه اساس موتور تک‌سیلندر DOHC از مدل‌های قدیمی DR-Z400 قرض گرفته شده است، تغییرات برای انطباق با قوانین آلایندگی سه نسل جلوتر بسیار گسترده بوده است. طراحی کلی، ظرفیت ۳۹۸ سی‌سی، قطر سیلندر ۹۰ میلی‌متر و کورس پیستون ۶۲.۶ میلی‌متر همچنان همانند مدل قدیمی است، همان‌طور که از سیستم روانکاری خشک نیز استفاده شده است.

بررسی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

تغییرات پیشرانه به شرح زیر است:

طراحی جدید سر سیلندر با اصلاح کانال‌ها و محفظه احتراق، پیستون و کارتر جدید برای کاهش ۲۰ درصدی اتلاف مکانیکی، سوپاپ‌های ورودی تیتانیومی و سوپاپ‌های خروجی پرشده با سدیم. علاوه بر این، میل‌ سوپاپ‌ های جدید، دریچه گاز ۴۲ میلی‌متری مجهز به فناوری Ride-by-Wire، دو شمع جرقه برای افزایش بازده احتراق، و طراحی جدید لوله هوای ورودی برای بهبود گشتاور در دور پایین اضافه شده‌اند. نسبت تراکم از ۱۱.۳:۱ به ۱۱.۱:۱ کاهش یافته است.

قدرت موتور از ۳۹.۴ اسب بخار به ۳۷.۵ اسب بخار کاهش یافته که در دور موتور ۸۰۰۰ دور در دقیقه (در مقایسه با ۷۵۰۰ دور در دقیقه مدل قبلی) به دست می‌آید. گشتاور حداکثری ۳۷ نیوتن‌ متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه حاصل می‌شود.

این توان از طریق یک گیربکس پنج‌ سرعته (نه شش‌ سرعته) و کلاچ کمکی و ضد لغزش منتقل می‌شود و با سه حالت رانندگی و سه سطح تنظیم کنترل کشش – شامل یک حالت مخصوص شن و ماسه – مدیریت می‌شود.

هندلینگ و سیستم تعلیق

در حالی که انجین اشتراکاتی با مدل قبلی دارد، شاسی کاملاً جدید است. این شاسی از نوع فولادی دوقسمتی با زیرشاسی و بازوی چرخشی آلومینیومی است. تعلیق این موتورسیکلت‌ها از برند KYB بوده و تنظیمات آن‌ها بین دو مدل متفاوت است. مدل آفرودی S با چرخ‌های ۲۱ اینچ جلو و ۱۸ اینچ عقب دارای ۲۸۰ میلی‌متر حرکت در دوشاخه جلو و ۲۹۶ میلی‌متر حرکت در چرخ عقب است. مدل SM که از چرخ‌های ۱۷ اینچ در جلو و عقب با لاستیک‌های پهن‌تر جاده‌ای استفاده می‌کند، ۲۶۰ میلی‌متر حرکت در دوشاخه جلو و ۲۷۷ میلی‌متر حرکت در عقب دارد. هر دو مدل تنظیمات کاملی برای فشردگی و بازگشت در هر دو سمت دارند.

بررسی موتورسیکلت سوزوکی DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

ترمزها نیز متفاوت هستند. مدل SM با لاستیک‌های خیابانی Dunlop Sportmax Q5A دارای دیسک جلوی ۳۱۰ میلی‌متری است، در حالی که مدل S با لاستیک‌های همه‌کاره IRC GP-410 از دیسک جلوی کوچک‌تر ۲۷۰ میلی‌متری استفاده می‌کند. هر دو مدل دیسک عقب ۲۴۰ میلی‌متری یکسان دارند. سیستم ABS نیز وجود دارد و قابل غیرفعال شدن است؛ مدل SM امکان خاموش کردن ABS چرخ عقب را دارد، در حالی که مدل S می‌تواند ABS هر دو چرخ را برای استفاده آفرود خاموش کند.

وزن

وزن آماده به حرکت این موتورسیکلت‌ها یکی از نقاط قوت آن‌ها است؛ DR-Z4S فقط ۱۵۱ کیلوگرم وزن دارد و مدل جاده‌ای DR-Z4SM فقط ۳ کیلوگرم سنگین‌تر بوده و ۱۵۴ کیلوگرم است.

۲۰۲۵ Suzuki DR-Z4S/SM – راحتی و مصرف سوخت

راحتی؟ این موضوع به تعریف شما از راحتی و نوع استفاده از این موتورها بستگی دارد. هیچ‌یک از این دو مدل همراه مناسبی برای سفرهای طولانی و پرسرعت در بزرگراه‌ها نخواهند بود، اما طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که در محیط مناسب خود راحت باشند. صندلی بلند و تخت با سبک موتوکراس، آزادی حرکت زیادی برای تغییر وزن بدن فراهم می‌کند. همچنین، این صندلی باریک است، بنابراین در هنگام ایستادن روی رکاب‌ها نیازی به ژست پاهای باز نخواهید داشت.

یکی از نقاط ضعف این طراحی صندلی، اندازه کوچک مخزن سوخت است که تنها ۸.۷ لیتر ظرفیت دارد. با این حال، ممکن است این موضوع به اندازه‌ای که در ابتدا به نظر می‌رسد، عیب نباشد؛ زیرا انجین این موتورسیکلتها بازدهی بالایی دارند. مدل S مجهز به لاستیک‌های آفرودی طبق تست WMTC مصرف سوخت ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و مدل SM حتی بهتر عمل کرده و مصرف سوخت آن ۳.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. اگر بتوانید به این ارقام نزدیک شوید، محدوده پیمایش مدل S با هر باک ۲۴۷ کیلومتر و مدل SM برابر با ۲۵۶ کیلومتر خواهد بود.

تجهیزات و امکانات

این موتورسیکلت‌ها پر از امکانات لوکس نیستند، اما نمایشگز ساده LCD اطلاعاتی نظیر موقعیت دنده، حالت کنترل کشش، مصرف سوخت و حالت رانندگی را به همراه سرعت و سطح سوخت نمایش می‌دهد. همچنین یک ولت‌متر و ساعت نیز وجود دارد، اما کسانی که به اتصال به گوشی هوشمند، موسیقی یا ایمیل روی داشبورد عادت دارند، باید این موارد را فراموش کنند.

  رقبا

تا زمانی که سوزوکی جایگاه قیمتی مدل‌های جدید DR-Z4 را مشخص نکند، شناسایی رقبا دشوار است. بیشتر رقبا یا یک سطح بالاتر قرار دارند، مانند مدل‌های سوپرموتو و آفرود KTM، یا نسبت به سوزوکی کمی پایین‌تر، مانند Honda CRF300L. همچنین این موتورسیکلت‌ها می‌توانند با موتورسیکلت‌های ماجراجویی کوچک مانند BMW G310GS و KTM 390 Adventure رقابت کنند. با این حال، این موتورسیکلت‌ها برای مسافت‌های طولانی راحت‌تر هستند اما در سفرهای کوتاه هیجان کمتری ارائه می‌دهند.

مشخصات فنی Suzuki DR-Z4S/SM مدل ۲۰۲۵

قیمت: اعلام نشده
حجم موتور: ۳۹۸ سی‌سی
قطر سیلندر x کورس پیستون: ۹۰ میلی‌متر x ۶۲.۶ میلی‌متر
آرایش موتور: تک‌ سیلندر
جزئیات موتور: چهار زمانه، ۴ سوپاپ، خنک‌ شونده با مایع، DOHC
قدرت: ۲۸ کیلووات (۳۷.۵ اسب بخار) در ۸۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۳۷ نیوتن‌ متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه
گیربکس: ۵ سرعته با زنجیر
مصرف سوخت میانگین: ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (S)، ۳.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (SM)
ظرفیت مخزن سوخت: ۸.۷ لیتر
بیشترین محدوده پیمایش: ۲۴۷ کیلومتر (S)، ۲۵۶ کیلومتر (SM)
امکانات کمکی راننده: کنترل کشش، حالت‌های رانندگی، ABS قابل تنظیم
شاسی: فولادی دو قسمتی
تعلیق جلو: دو شاخ معکوس KYB
تنظیمات تعلیق جلو: تنظیم فشردگی و بازگشت
تعلیق عقب: تک‌ شوک KYB
تنظیمات تعلیق عقب: تنظیم فشردگی و بازگشت
ترمز جلو: دیسک ۳۱۰ میلی‌متری (۲۷۰ میلی‌متری در S)، کالیپر دو پیستونه
ترمز عقب: دیسک ۲۴۰ میلی‌متری، کالیپر تک‌پیستونه
چرخ و تایر جلو: ۸۰/۱۰۰-۲۱ (S)، ۱۲۰/۷۰R-۱۷ (SM)
چرخ و تایر عقب: ۱۲۰/۸۰-۱۸ (S)، ۱۴۰/۷۰R-۱۷ (SM)

source

توسط autokhabari.ir