به جرات میتوان از کیا برای عرضه خودروهای الکتریکی کارآمدی چون EV6 قدردانی کرد. اما همچنان با داشتن یک خودرو الکتریکی باید برای خرید به مراکزی مراجعه کنید که دارای ایستگاه شارژ هستند، در غیر این صورت با تخلیه شارژ با مشکل رو به رو خواهید شد.
در تست بلند مدتی که از خودرو الکتریکی EV6 کیا داشتیم، متوجه شدیم این برند کرهای محصولی فوق العاده طراحی کرده که میتواند نیاز مخاطب خود را از همه جهت برآورده کند.
این خودرو دارای یکپارچهسازی نرم افزاری دقیقی است و از سرعت شارژ بالایی بهره میبرد و حتی از پورت NACS مشابه خودروهای تسلا بهره میبرد که خود قابل توجه است.
این ویژگیها موجب خواهد شد تا EV6 عملکرد خوبی از خود نشان داده و تجربه رانندگی آسانی ارائه دهد. یکی از نقاط عطف این محصول کیا تجربه سفری طولانی است که میتواند به شکل محسوسی برای شما رضایتبخش باشد. زیرا از یک سو سرعت شارژ آن بالا بوده و در سوی دیگر برد حرکتی باتری آن هم قابل توجه است و بنابراین سفرهای طولانی بدون چالشی خواهید داشت.
به طور کلی ما چندان به سفر با خودرو الکتریکی علاقه نداریم اما EV6 کیا توانسته نظر ما را به خود جلب کند. خودروهای الکتریکی در امریکا معمولا برای مسافت کوتاه مورد استفاده قرار میگیرند اما ما در این تست سعی کردیم EV6 را در مسافتهای طولانی نیز به کار گیریم، موضوعی که باید آن را قابل توجه بدانیم. این روزها خودروهای الکتریکی در بازارهای جهانی بسیار دیده میشوند و نمیتوان همگی را گزینه ای برجسته برای سفر دانست اما در این میان با EV6 کیا این امر به سادگی محقق میشود.
ما در سفری که با EV6 داشتیم، حتی در آب و هوای زمستانی، چندان مشکلی نداشتیم و این محصول کیا توانست به خوبی عمل کند.
البته در تجربه نخست شاید چالشهایی داشته باشید، اما با گذشت زمان آشنایی بیشتری با خودرو پیدا خواهید کرد و به نوعی عادت میکنید که چگونه این مدل را به کار گیرید و در سفرهای طولانی با چالش مواجه نشوید.
نکته: سعی کنید مسیر را برنامهریزی کنید!
یکی از اشتباهات ما در تجربه سفر با EV6، شارژ از 10٪ تا 80٪ در 18 دقیقه با یک شارژر سریع 350 کیلوواتی بود. نرم افزار برنامهریزی مسیر خودرو و تجربه ما از این اتومبیل الکتریکی چندان سنخیت نداشت و این در حقیقت اولین اشتباه ما بود. زیرا باید در سفری که پیش میگیرید، مسیرهایی را انتخاب کنید که ایستگاه شارژ کافی دارد. اما ما مسیری را انتخاب کردیم که چندان ایستگاه شارژ کافی نداشت و این امر چالشی بوده که با آن مواجه شدیم.
مانند بسیاری از خودروهای برقی، کیا شارژرهای آهسته و سریع ارائه میدهد که در طول مسیر کارآمد است و میتواند هنگام تمام شدن شارژ به کار بیاید. گاهی اوقات خودرو سعی میکرد ما را به ایستگاههایی راهی کند که از سرعت شارژ سریع پشتیبانی نمیکردند. در نهایت پس از کار طولانی با مسیریاب خودرو، توانستیم به ایستگاه شارژهایی با سرعت 30 کیلوواتی دسترسی پیدا کنیم.
با خودرو EV6 تجربه رانندگی لذت بخش است و فضای کابین مدرن آن هم امکانات کافی را برای یک سفر هیجان انگیز فراهم میکند. البته حتی اگر بهترین خودرو الکتریکی را داشته باشید، باید ایستگاه شارژهایی را نشان کنید تا در مواقع کمبود شارژ به سراغ آنها بروید، بخصوص ایستگاههای 350 کیلوواتی. بنابراین یک خودرو برقی همچون انسان نیاز به شارژ دارد و در مسافت طولانی با کمبود انرژی مواجه میشود.
نباید هیچ گاه در سفر با خودرو الکتریکی یک مسیر مستقیم را در نظر گیرید، سعی کنید مسیری را انتخاب نمایید که دارای ایستگاه شارژ است و منتظر نمانید تا شارژ خودرو شما تا انتها خالی شود.
نکته: داشتن اعتماد به خودرو!
اگرچه EV6 کیا یک گزینه برجسته و قابل قبول است، اما سیستم ناوبری آن گاهی شما را با چالش رو به رو میکنند و مانند هر خودرو لوکس و رده بالا یا الکتریکی دیگر نیست. متاسفانه هیوندای قصد ندارد بزودی تغییری در Android Automotive و Google Maps ایجاد کند.
باتوجه به تجربهای که با این خودرو داشتیم، کیا در زمینه سیستم ناوبری خودرو بسیار محافظه کار است. در حقیقت نمیخواهد شما از جاده خارج شوید، بنابراین ممکن است شما را به سمت ایستگاه شارژ اشتباهی هدایت کند. بهتر است خود پیش بینی داشته باشید و بتوانید بدون نیاز به خودرو مسافت رسیدن به ایستگاه شارژ مورد نظر را محاسبه کنید. زیرا اتکا به سیستم ناوبری EV6 ممکن است شما را با چالش رو به رو سازد.
حالتهای رانندگی در این خودرو متنوع است و از جمله حالت Eco که موجب صرفهجویی در مصرف انرژی خودرو خواهد شد. بخصوص اگر در سفری طولانی قرار دارید. تغییر به این حالت رانندگی کمک کرده و سریع به ایستگاه شارژ نیاز پیدا نخواهید کرد و مسافت طولانی با شما همراهی میکند. البته یکی از معایب این حالت بخصوص در خودروهای هیوندای این است که قدرت اتومبیل را کاهش میدهد زیرا موجب خاموش شدن موتور جلو خواهد شد. شاید این مورد یک عیب محسوب شود اما به صورت کلی صرفهجویی در مصرف انرژی بسیاری را به شما ارائه خواهد داد.
این محصول کیا را باید در سطح خودروهای تسلا، لوسید و حتی همتراز با پورشه بدانیم و عملکردی قابل توجه به راننده نشان میدهد. متاسفانه یا خوشبختانه هر خودرو الکتریکی شامل حالت Eco نمیشود اما این خودرو از چنین ویژگی برخوردار است.
نکته پایانی
رانندگی با این خودرو به شدت راحت است و تجربه کاربری سادهای هم دارد. اگر چند روزی را با آن سپری کنید، عادت کرده و آشنایی کاملی هم به آن پیدا خواهید کرد. این خودرو در سفر طولانی چالشبرانگیز نیست، بخصوص اگر در حالت Eco فعال باشد.
در سفر شهری EV6 کیا یک گزینه برجسته است، این مدل توانسته به خوبی در سفر طولانی عملکردی خوب از خود نشان دهد. در سفر شهری نیز به شدت ایدهآل بوده و حتی فراتر از انتظار هم ظاهر میشود.
هزینه سوخت با این خودرو نسبت به یک مدل بنزینی به شدت کمتر است. همچنین در داخل کابین هیچ صدایی از بیرون شنیده نشد و سفری راحت را سپری کردیم.
خرید یک اتومبیل الکتریکی بسته به افراد دارد و نمیتوان همگان را به خرید یک اتومبیل الکتریکی ترغیب کرد. زیرا برخی مایلند خودرو بنزینی داشته باشند که صدای گوش نواز آنها را آرامش میدهد. یک اتومبیل الکتریکی مزایا و معایب خاص خود را دارد و EV6 نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به طور کلی تجربه سفر با محصول کیا چندان هم بد نبود و ما را راضی نگه داشت. خوشبختانه شرکتهای فعال در صنعت خودروهای الکتریکی در تلاش هستند تا هر سال محصولات بهتری را روانه بازار کنند. این کراس اوور هم توانسته انتظار ما را از یک خودرو الکتریکی برآورده سازد.
source