به گزارش «دنیایخودرو» و به نقل از ایسنا دادههای جمعآوریشده از شرکت تحلیل داده ورتکسا نشان میدهد صادرات محصولات سوختی روسیه از مسیر دریا، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، حدود ۲.۲میلیون بشکه در روز بوده است که در مقایسه با میانگین سال گذشته، ۹درصد کاهش یافته و ۱۰درصد پایینتر از میانگین صادرات سال ۲۰۲۰ است یعنی زمانی اروپا هنوز از روسیه سوخت وارد میکرد. این آمارها حتی از کاهش سطح پالایش بنزین در روسیه که از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳، حدود سه درصد افت کرده، بیشتر است.
روسیه به پالایشگاهها دستور داده عرضه کافی به بازار داخلی را در اولویت قرار دهند و این موضوع، احتمالا صادرات را کمتر کرده است. پاملا مانگر، تحلیلگر ارشد شرکت ورتکسا گفت: این کاهش سالانه، احتمالا به دلیل حملات به پالایشگاههای بنزین و فصل تعمیرات واحدهای ثانویه است. تحریمهای غرب که بخش انرژی کرملین را هدف قرار دادهاند تاکنون تاثیر چندانی بر توانایی این کشور برای صادرات سوخت نداشتهاند.
روسیه با تغییر جریان صادرات خود به بازارهای جدید در آسیا، خاورمیانه و آفریقا از دست رفتن بازارهای آمریکا و اروپا را جبران کرد.
براساس گزارش بلومبرگ، حدود ۲۰درصد صادرات سوخت روسیه، به مقصد ترکیه و ۱۱درصد به چین است. همچنین امسال حدود ۱۷درصد صادرات دیزل و گازوییل روسیه به مقصد برزیل بوده، در ابتدای ماه گذشته دولت روسیه در بیانیهای اعلام کرد ممنوعیت موقت صادرات بنزین را برای پالایشگران روس لغو کرده، این در حالی است که این محدودیت برای دیگر صادرکنندگان مانند معاملهگران مستقل و واسطهها تا ۳۱ژانویه ۲۰۲۵تمدید شده است.
پیش از این قرار بود ممنوعیت اولیه صادرات بنزین تا پایان سال جاری میلادی منقضی شود. صادرات به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهایی مانند مغولستان که روسیه با آنها توافقنامههای بیندولتی در زمینه تامین سوخت دارد، شامل این ممنوعیت نمیشوند.
پالایشگاه «اومسک» شرکت دولتی گازپرومنفت، بازوی نفتی گازپروم، پالایشگاه نفت «نورسی» شرکت لوکاویل در شهر «نیژنی نووگورود» و پالایشگاه ریازان شرکت روسنفت ازجمله تولیدکنندگان بزرگ بنزین در روسیه بهشمار میروند. روسیه در سال ۲۰۲۳ میلادی ۴۳میلیون و ۹۰۰ هزار تن بنزین تولید و حدود ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تن یا حدود ۱۳درصد تولید خود را صادر کرد.