به گزارش پرشین خودرو، خودروی چینی KMC J۷، نسخه ری بج شده سهول A۵ از کمپانی نام آشنای جک، یکی از معدود سدانهای چینی است که داخل ایران در جمع بالاردهها محسوب میشود. KMC J۷ از دو نظر، پیشگامی در سبد محصولات کرمان موتور به شمار میآید: از طرفی اولین سدان فستبک چینی است که با استقبال خوبی مواجه شده و از سوی دیگر، اولین خودرویی که با بج رسمی KMC راهی بازار خودروی کشور شد.
در این گزارش از زاویهای بیطرفانه به بررسی مزایا و معایب KMC J۷ خواهیم پرداخت تا ابعاد تاریک و روشن وجود این اتومبیل برای شما آشکار شود. اگر قصد دارید با آگاهی از مزایا و معایب KMC J۷ این خودرو را بخرید یا برای طولانی مدت رنت کنید، به مطالعه ادامه بدهید تا متوجه شوید چه انتظاراتی میتوانید داشته باشید و باید احتمال چه ایرادهایی را درنظر بگیرید.
خرید یا اجاره KMC J۷، کدام بهتر است؟
به گفته خریدارانی که تجربه دست اول از مزایا و معایب KMC J۷ کسب کردهاند، این خودرو ارزش خرید مناسب و عملکرد خوبی نسبت به قیمت پرداختی دارد. اگر میخواهید با اطمینان کامل این خودرو را انتخاب کنید و بعدا پشیمان نشوید، بهترین راه بررسی مزایا و معایب کی ام سی J۷، کسب اطلاعات دقیق از مالکان و تجربه مستقیم رانندگی با KMC J۷ است.
شاید تصور شما این باشد که کرایه KMC J۷ با مشکلات فراوانی از جمله عدم دسترسی به این ماشین در شهرهای مختلف و قیمت نجومی برای اجاره همراه است. در ارتباط با مؤسسات محلی بینامونشان یا بسیاری از شرکتهای رنت، شاید این مسئله صدق کند، اما همیشه یک استثنای دلپذیر وجود دارد. مؤسسه اجاره خودرو سپریس این امکان را فراهم کرده تا با پرداخت مبلغی بسیار کمتر از قیمت روز – حتی در حد یک پنجاهم – بتوانید برای مدت دلخواه این ماشین را در اختیار بگیرید و از رانندگی با آن لذت ببرید.
جالب است بدانید سپریس اولین مؤسسه اجاره خودرو در ایران است که خدمات اجاره اقساطی خودروهای چینی، ایرانی، آسیایی و اروپایی را در سراسر کشور ارائه میدهد. این خدمات همراه با بیمه اختصاصی سپریس عرضه میشوند که تا ۹۰ درصد خسارات احتمالی را بدون فرانشیز و بدون در نظر گرفتن افت قیمت خودرو پوشش میدهد.
اگر بعد از مطالعه مزایا و معایب KMC J۷ تصمیم به امتحان این خودرو گرفتید، میتوانید سری به سایت سپریس بزنید. در هر نقطه از ایران که باشید، در کمتر از چند دقیقه میتوانید بدون هیچ دغدغه مالی یا استرس بابت خسارات احتمالی، اتومبیل موردنظر را رزرو و اجاره کنید. به علاوه در تمامی مراحل، از زمان ثبت درخواست و عقد قرارداد آنلاین تا پایان سفر، کارشناسان سپریس آماده پاسخگویی و پشتیبانی شما خواهند بود.
لیست مزایا و معایب کی ام سی J۷
در اکثر رسانهها و منابعی که به نقد و بررسی KMC J۷ پرداختهاند، صحبت بیشتر از محاسن این فستبک خوش چهره است تا عیوب آن. لیست پر و پیمان مشخصات ماشین KMC J۷ نیز جای شکایت خاصی را برای کسانی که تجربه شخصی با این خودرو نداشتهاند نمیگذارد. برای آگاهی از مزایا و معایب KMC J۷، به کنکاش در تست درایوها و کامنتهای صاحبان این مدل پرداختیم تا در نهایت با چشم باز تصمیم نهایی را بگیرید.
مزیت اول: طراحی جذاب
اولین آیتم در فهرست مزایا و معایب KMC J۷، بدون شک طراحی خاص و زیبای این خودروست. نسخه کرمان موتور از جک سهول A۵ پلاس که در کلاس ابعادی C فستبک قرار میگیرد، از نظر طراحی شباهتهایی به خودروهای مشهوری مثل هوندا سیویک نسل قبل و کیا اپتیما GT دارد. این شباهتها، در کنار طراحی اسپرت و چهره تهاجمی و خشمگین آن، باعث شده KMC J۷ ظاهری متفاوت و جذاب به نمایش بگذارد.
یکی از نکات جالب درباره این خودرو، استفاده از چراغهای جلوی پیوسته و تعبیه تعداد زیادی LED (به گفته سازنده، دقیقاً ۱۴۲ عدد) در دیلایت آن است. چهره KMC J۷ به نوعی از ترند دیلایتهای باریک در کراس اوورهایی مانند ام وی ام X۲۲ Pro و فونیکس fx پیروی کرده است.
مزیت دوم: کابین مدرن
خوشبختانه در KMC J۷ خبری از مشکل رایج خودروهای چینی (یعنی استفاده از متریال کمکیفیت) نیست. این خودرو نهتنها در طراحی بیرونی، بلکه در کابین نیز جذابیتهای مدرنی به نمایش میگذارد. مانیتور بزرگ عمودی، لیور دنده الکتریکی، نورپردازی مخفی و پشت آمپر تمام دیجیتال از جمله پوئنهای مثبتی در لیست مزایا و معایب KMC J۷ هستند که فضای داخلی KMC J۷ را جذاب و امروزی کردهاند.
صندوق بار بزرگ نیز یکی از نقاط قوت بررسی مزایا و معایب کی ام سی J۷ به شمار میرود. ظرفیت ۵۴۰ لیتری صندوق که با خواباندن پشتی صندلیهای عقب تا ۱۶۵۰ لیتر قابل افزایش است، نیاز خانوادهها را بهخوبی برطرف میکند. از طرفی، طراحی یکپارچه شیشه عقب با درب صندوق باعث شده دهانه صندوق بزرگتر شود و بارگیری اشیای حجیم بهراحتی امکانپذیر باشد.
مزیت سوم: قدرت فنی قابل قبول
موتور توربوشارژ GDI، یکی از امتیازهای دیگر در لیست مزایا و معایب KMC J۷ است. این پیشرانه حداکثر ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. موتور ۱.۵ لیتری KMC J۷ با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) جفت شده و نتیجه این همکاری، شتابی است که به گفته کاتالوگ، ماکسیمم ۱۰ ثانیه را از صفر تا صد کیلومتر ثبت میکند و آن را به یکی از بهترین ماشین های اتومات برای خانم های و آقایان در بازار ایران تبدیل کرده است.
مزیت چهارم: لیست آپشنهای جذاب
یکی از برجستهترین نکات در میان مزایا و معایب KMC J۷، لیست بلندبالای آپشنهای آن است. بسیاری از تنظیمات و کنترلها در این خودرو از طریق مانیتور مرکزی انجام میشود. البته ناگفته نماند که همین آپشن میتواند در هنگام رانندگی اندکی دردسر بیافریند؛ چرا که راننده برای دسترسی به کنترلرهای مختلف ناچار خواهد شد تا چشم از جاده بردارد.
برخی از جذابترین امکانات KMC J۷ عبارتند از:
- کروز کنترل
- سیستم ضد هرزگردی ESC
- اتوهلد Auto Hold
- سانروف پانورامیک
- شارژر بیسیم تلفن همراه و خروجی برق ۱۲ ولت برای ردیف جلو و عقب
- استارت بدون کلید و سیستم ورود بدون کلید
مزیت پنجم: کیفیت سواری معقول
وجود تعلیق عقب مستقل چند اتصالی (Multi Link) در KMC J۷ باعث شده این خودرو علاوه بر هندلینگ مناسب، یکی از نرم ترین خودروهای سواری در ایران است که راحتی بی نظیری را نیز ارائه دهد. این سیستم تعلیق بهخوبی ضربات وارده از سطح جاده را جذب میکند و مانع انتقال آنها به کابین میشود.
اما تمامی نکات در مزایا و معایب KMC J۷، من باب تعریف از محاسن این خودرو نیستند و بایستی به جنبههای تأمل برانگیز هم پرداخت. ایرادهایی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، مواردی هستند که توسط مالکان گزارش شدهاند.
عیب اول: ایرادات ارگونومیک
شاید در مقایسه با رقبا، KMC J۷ کابین خوش ساختتری داشته باشد اما از لحاظ ارگونومی همچنان جای بحث دارد. با وجود کابین جادار، نشیمنگاه صندلیها کوتاه طراحی شده و در سفرهای طولانی، سرنشینان بهخصوص در صندلیهای عقب دچار خستگی میشوند. از آن گذشته، سقف شیبدار در بخش عقب کابین، برای سرنشینان بلندقد مشکل ایجاد میکند.
مشکل بعدی در مزایا و معایب KMC J۷ که بیشتر برای راننده اهمیت دارد، طراحی فستبک خودروست. هرچند ظاهر زیبایی به آن داده، اما معایبی نیز به همراه دارد. یکی از مهمترین این موارد، محدود شدن دید راننده به عقب است که میتواند در حین رانندگی مشکلساز شود.
عیب دوم: مشکلات موتور و شتاب
یکی دیگر از ایرادات KMC J۷ مربوط به عملکرد گیربکس دوکلاچه (DCT) آن است. هرچند تعویض دندهها نرم و روان انجام میشود، اما در شرایط خاص، مانند شروع حرکت در دنده عقب بهخصوص در سرازیریها، گیربکس عملکرد مناسبی ندارد. علاوه بر این، تأخیر در معکوسکشی گیربکس بهطور محسوسی حس میشود. این تأخیر که بیشتر برای افزایش راندمان اقتصادی طراحی شده، تأثیر منفی روی تجربه رانندگی دارد و حتی ممکن است زمینه حوادث ناگوار را به وجود بیاورد.
نکته دیگر اینکه تغییر مودهای رانندگی در KMC J۷ چندان تغییر محسوسی در تنظیمات خودرو و واکنشها ایجاد نمیکند. این موضوع در کنار شتابی که با وجود قدرت بیشتر نسبت به رقبایی مثل آریزو ۶ پرو و رسپکت ۲ پرایم، تفاوت چشمگیری ندارد، باعث شده عملکرد فنی خودرو در برخی شرایط نتواند انتظارات را بهطور کامل برآورده کند. بسیاری از رانندگان نیز از مصرف سوخت KMC J۷ شکایت دارند که علیرغم ادعای جک بابت «اقتصادی» بودن این خودرو، صدی قریب به ۱۰ لیتر و بالاتر سوخت مصرف میکند.
عیب سوم: عدم راحتی سرنشینان در مسیرهای طولانی
یکی از ایرادات مهم در لیست مزایا و معایب KMC J۷، خشکی سیستم تعلیق بهخصوص در بخش عقب خودروست. هرچند این سدان در رانندگی شهری و جادههای هموار عملکردی قابل قبول دارد، اما در مسیرهای ناهموار و خارج از شهر، نرمی و راحتی لازم را ارائه نمیدهد.
ارتفاع پایین خودرو در کنار کوبشهای سیستم تعلیق باعث میشود سرنشینان در طول سفرهای طولانی، دچار خستگی شوند. استفاده مداوم از خودرو، بهویژه پس از گذشت حدود یک سال، ممکن است باعث بروز صداهای اضافه در بخش کابین شود که این مسئله میتواند برای رانندگان و سرنشینان آزاردهنده باشد.
عیب چهارم: ضعف توزیع، تأمین قطعات و بازار مبهم
اگر پیگیر ثبت نام و خرید KMC J۷ بوده باشید احتمالاً از تزریق قطره چکانی این خودرو به بازار مطلع هستید. این موضوع علاوه بر تازه وارد بودن KMC در بازار خودرو، باعث شده که خدمات پس از فروش با مشکلاتی همراه باشد. دسترسی سخت و محدود به قطعات یدکی اصلی هم یکی از نگرانیهای مهم خریداران است که میتواند در مواقع تعمیرات یا سرویسهای دورهای دردسرساز شود.
مانند بسیاری از خودروهای نه چندان ترند، KMC J۷ هم از مشکل افت قیمت قابل توجه در بازار ماشین کارکرده مصون نیست. به دلیل سابقه کوتاه و عدم شناخت کافی از این خودرو، خریداران تمایل کمتری به پرداخت قیمت بالا برای مدلهای کارکرده نشان میدهند. این افت ارزش، برای کسانی که به فکر فروش خودرو پس از چند سال هستند، یک نکته منفی جدی محسوب میشود.
KMC J۷ بخریم یا نه؟
نگاهی که به لیست مزایا و معایب KMC J۷ بیندازید، شاید پس ذهنتان تصور کنید «سالار جادهها» دقیقاً همان تصوری که مارکتینگ و تبلیغات ایجاد کردهاند را برآورده نمیسازد. با این حال، منکر نمیشویم مزایای این اتومبیل چینی، به معایب آن میچربند. به علاوه فعلاً در بازار ایران سدان دیگری موجود نیست که این حجم آپشن را با قیمتی حدود ۲ میلیارد ارائه بدهد (مگر برخی مدلهای ژاپنی با کارکرد بالای ۷۰ هزار کیلومتر).
اگر همچنان از بابت معایب KMC J۷ نسبت به خرید آن مردد هستید، پیشنهاد میکنیم حس نشستن پشت فرمان این خودرو را با اجاره کی ام سی جی ۷ از سپریس تجربه کنید. به این ترتیب بدون پرداخت مبلغی سنگین بابت خرید، متحمل شدن مشکلات عدیدهای از جمله معایب خودرو، چالشهای رجوع به پشتیبانی کرمان موتور و دردسرهای یافتن قطعات (یا سرویس)، میتوانید در زمان و مکان دلخواه سفر با این سدان اسپرت خوش چهره را به خود و عزیزان هدیه بدهید.