در مقاله پیش رو به برخی از ناشناختهترین شاسیبلندهای دنیا اشاره خواهیم کرد.
شاسیبلندها تقریباً در هر نقطهای از دنیا دیده میشوند هرچند که سبک بدنه آنها ریشه در سالهای خیلی دور ندارد و قبل از محبوبیت چنین خودروهایی شاهد تولید مدلهای متنوع و گمنامی بودهایم. با اینکه اکثر این شاسیبلندهای قدیمی فراموش شدهاند اما برخی از آنها تأثیر انکارناپذیری روی شکلگیری کلاس فعلی شاسیبلندها داشتهاند. از قدبلند جالب مزدا گرفته تا شاسیبلند مهجور ساب، لیست ناشناختهترین شاسیبلندهای دنیا محصولات جالبی را برای شما در نظر گرفته است.
ناشناختهترین شاسیبلندهای دنیا
دایهاتسو راکی (سال ۱۹۸۸)
این شاسیبلند کامپکت در ژاپن با نام راگر و در بریتانیا با نام فورتراک نیز شناخته میشد. با اینکه راکی در ژاپن و بریتانیا عملکرد مناسبی داشت اما ابعادش برای بازار آمریکا خیلی کوچک بود و از نظر قوای محرکه هم چنگی به دل نمیزد. در واقع پیشرانه ۴ سیلندر راکی نمیتوانست مرز قدرت ۱۰۰ اسب بخار را رد کند و به همین خاطر پرفورمنسی کاملاً معمولی داشت. از نظر هندلینگ نیز نمیتوان راکی را در حد مطلوب دانست و در کل تولید آن کمکی به بهبود وجهه دایهاتسو نکرد.
مزدا ناواجو (سال ۱۹۹۰)
مزدا با استفاده از جلوپنجره و چراغهای جلو و عقب جدید، فورد اکسپلورر نسل اول را به شاسیبلند ناواجو تبدیل کرد. تفاوت بین این دو خودرو در همین موارد خلاصه میشد و فورد حتی اولین آفرودر مزدا را در کنار اکسپلورر و در کارخانه کنتاکی خود تولید میکرد. ناواجو فقط بهصورت دو در عرضه شد و مدت زیادی در بازار دوام نیاورد. این خودرو در سال ۱۹۹۴ از بازار خارج شد و مزدا تا زمان معرفی تریبیوت که یک محصول ریبج شده دیگر از فورد بود به این بازار بازنگشت.
اولدزموبیل براوادا (سال ۱۹۹۰)
اولین نسل براوادا در سال ۱۹۹۰ عرضه شد و تفاوتی با شورولت S-10 بلیزر و جی ام سی S-15 جیمی نداشت. البته جلوپنجره خاص براوادا مشابه دیگر محصولات اولدزموبیل بود و برخی تفاوتهای دیگر همچون پکیج گلد باعث تمایز آن میشدند. هرچند عمده خریداران، براوادا را همان بلیزر میدانستند. دومین نسل براوادا در سال ۱۹۹۵ معرفی شد هرچند بازهم محصولی ریبج شده بود ولی به فروش بهتری دست یافت.
آکورا SLX (سال ۱۹۹۵)
برند آکورا برای اینکه بتواند سریعاً در کلاس شاسیبلندهای لوکس حضور یابد دست به دامن ایسوزو شد. با اینکه ایسوزو محصولات لوکسی را تولید نمیکرد اما مدیران میدانستند دومین نسل تروپر میتواند به عنوان محصولی لوکس ارتقا یابد. این خودرو در سال ۱۹۹۵ و با نام آکورا SLX راهی بازار آمریکا شد. SLX دقیقا محصول ایسوزو بود هرچند تغییراتی در جلوپنجره و کابین داشت. با اینکه پیشرانه ۶ سیلندر این خودرو برتر از تروپر بود اما قدرت بیشتر نمیتوانست ریشههای اصلی خودرو را پنهان کند.
میتسوبیشی پاجرو اوولوشن (سال ۱۹۹۷)
سابقه مسابقات پاجرو به مدتها قبل از تولید مدل اوولوشن بازمیگردد. این خودرو در مسابقات پاریس داکار ۱۹۸۵، ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ به پیروزی رسید و میتسوبیشی نیز تجارب به دست آمده در آن سالها را صرف تولید یک سوپر شاسیبلند خاص و تولید محدود کرد. حدود ۲۵۰۰ دستگاه از پاجرو اوولوشن دو در تولید شد. این خودرو از پیشرانه ۳.۵ لیتری با ۲۷۵ اسب بخار قدرت سود میبرد و از جمله ویژگیهای برجسته آن نیز میتوان به قوس چرخهای گیرا و بال روی سقف اشاره کرد.
ساب ۹-7X (سال ۲۰۰۵)
یکی از دو خودروی بسیار عجیب کمپانی ساب با نام ۹-7X شناخته میشود که نمادی از سو مدیریت جنرال موتورز در آن دوران است. مدیران جنرال موتورز در آن زمان اعتیاد شدیدی به مهندسی برند داشتند و ساب ۹-7X نیز اشتراک بسیار کمی با ساب داشت و در واقع معادل شورولت تریل بلیزر و اولدزموبیل براوادا به شمار میرفت. البته محصول ساب قیمت بالاتری داشت و با تجهیزات بیشتری عرضه میشد تا در کلاس لوکسها بهتر عمل کند هرچند اینگونه نشد و تنها حدود ۸۶ هزار دستگاه از این خودرو تولید شد.
کیا بورگو/موهاوی (سال ۲۰۰۸)
سبد محصولات فعلی کیا طراحی بسیار تیز و چشمگیری دارند اما اولین طراحی پیتر شرایر برای کیا خیلی برجسته و شاهکار نبوده است. این خودرو که در کشورمان با نام موهاوی شناخته شده از ساختار سنتی بدنه روی فریم استفاده میکند و با پیشرانههای ۶ و ۸ سیلندر تولید شده است. با اینکه بورگو یا موهاوی در کشورمان طرفداران زیادی دارد اما درست زمانی عرضه شد که بحران مالی آمریکا رخ داده بود و کیا نیز وضعیت متفاوتی نسبت به امروز داشت. سواری موهاوی نیز خیلی راحت نبود و مصرف سوخت بالایی داشت و به همین خاطر پس از فروش حدود ۲۳ هزار دستگاه از بازار خداحافظی کرد. بورگو در سال ۲۰۱۱ جای خود را به سورنتو داد و در سال ۲۰۱۹ جانشین مستقیم آن با نام تلوراید رونمایی شد.
source