برخی شرکتهای واردکننده این روزها مشغول عرضه مستقیم خودروهای برقی بهبازار و مشتریان از طریق نمایندگیهای خود هستند. هرچند بیشتر کارشناسان با فرآیند تعیین سامانه برای ثبتنام وارداتیها یا قرعهکشی این مدل خودروها موافق نیستند، اما در هر صورت وزارت صمت باید پاسخگوی تصمیمات اتخاذشده در این بخش باشد.
دراینجا با سوالاتی از این دست مواجهیم که آیا عدم عرضه مستقیم خودروهای برقی توسط برخی واردکنندگان عمدی است، یا اینکه شرکتهای واردکننده با استفاده از بندهای قانونی اقدام به این کار کردهاند؟ هرچه هست این وضعیت مبهم میتواند آشفتگی بازار خودروهای وارداتی و همچنین مدلهای برقی را بههمراه داشته باشد.
درعین حال کارشناسان بازار خودرو بارها بر این موضوع تاکید کردهاند که از جمله راههای مهار قیمت در این بخش از بازار، فروش مستقیم خودرو بهمصرفکننده و بهنوعی ایجاد رقابت است؛ اتفاقی که در سامانههای فروش مقطعی یا مبتنی بر قرعهکشی بهندرت شاهد آن هستیم و اکثر متقاضیان را در این سامانهها سرمایهگذاران و دلالان تشکیل میدهند.