علاقه مصرف‌کنندگان به خودروهای تمام‌الکتریکی در ایالات‌متحده و اروپا کاهش یافته است، در حالی که موجی از علاقه به خودروهای الکتریکی در بین مصرف‌کنندگان چینی دیده می‌شود و تقریبا به‌طور کامل توسط تولیدکنندگان داخلی جذب شده یا حداقل این روایتی است از اتفاقاتی که تا به حال دیده‌ایم. اما حالا با اطلاعات جدیدی که از انجمن تولیدکنندگان خودروهای اروپایی (ACEA) ارائه شد، مشخص شده است شاید تصور تقاضا برای خودروهای برقی در اروپا به این اندازه ناامیدکننده نباشد. در سراسر اروپا، تعداد خودروهای برقی جدید ثبت‌نام‌شده در سال ۲۰۲۴ نسبت به همین زمان در سال گذشته حدود ۱.۴درصد کاهش یافته است. اما تحلیل اتوبلاگ نشان می‌دهد این کاهش ظاهری به اندازه‌ای که قبلا تصور می‌شد، گسترده نیست.

مورد استثنایی تسلا در آمار فروش اروپا

فروش ضعیف خودروهای تسلا در سراسر اروپا به تنهایی رشد کلی خودروهای برقی را در این سال به قلمرو منفی سوق داده است. تا ماه نوامبر، این خودروساز ۲۸۳ هزار دستگاه خودرو در اروپا فروخته که کاهشی شدید به میزان ۱۳.۷درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته را نشان می‌دهد. حذف تسلا از فروش کلی خودروهای الکتریکی در اروپا، از اطلاعات ACEA نشان می‌دهد که ثبت‌نام خودروهای الکتریکی در واقع امسال ۱.۳درصد رشد کرده و بیشتر از دو برابر میانگین کلی بازار یعنی میزان ۰.۶درصد است.

این نشانه‌ امیدوارکننده‌ای برای اکثر خودروسازان بوده اما برای تسلا نگران‌کننده است. برای تلاش در معکوس کردن روند، تسلا آغاز به ارائه تخفیف‌های مستقیم بیشتری به مشتریان در سراسر اروپا کرده است، ازجمله یک سال شارژ رایگان از ایستگاه‌های سوپرشارژر به هر کسی در اروپا که قبل از پایان فصل، تسلا خریداری کند. در آلمان، جایی که فروش خودروهای الکتریکی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است، این خودروساز تخفیف ۶هزار یورویی ( معادل ۶,۲۳۴ دلار) برای خودروهای جدید مدل Y ارائه می‌دهد.

جایی که خودروهای برقی در اروپا برنده و بازنده هستند

اگرچه فروش خودروهای برقی در سال جاری در سراسر اروپا نسبتا خوب است، اما شرایط از کشوری به کشور دیگر چندان مشابه نیست. در بین کشورهایی که فروش خودروهای برقی در سال جاری افزایش یافته، بریتانیا و دانمارک بیش‌از نیمی از تقریباً۱۵۰هزار دستگاه خودرو برقی بیشتری را که در سال ۲۰۲۴ پلاک خورده‌اند، به خود اختصاص می‌دهند. با این حال، حتی در این کشورهای پیشرو، تسلا در جذب فروش با چالش مواجه شده و بر اساس داده‌های موسسه EU-EVs، کاهش ۱۴درصدی را در سال جاری شاهد هستیم؛ وضعیت در آلمان بسیار بدتر است.

فروش خودروهای الکتریکی در بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا امسال بیش از یک‌چهارم کاهش یافته است. عملکرد ضعیف تسلا در آلمان (با درنظر گرفتن گزارش افت ۴۷درصدی در فروش) مسلما در این رقم تاثیر منفی گذاشته است، اما کاهش تقاضا بر سایر خودروسازان نیز تاثیر داشته است. حتی فولکس‌واگن، بزرگ‌ترین خودروساز در آلمان، امسال در کشور خود با کاهش بیش از ۲۰درصدی فروش خودروهای الکتریکی مواجه شده است.

مشکل بزرگی که بزرگ‌تر شد

به‌نظر نمی‌رسد مشکلات تسلا برطرف شوند؛ ماه گذشته، این خودروساز گزارش داد فروش‌اش در اروپا نسبت به نوامبر گذشته ۲۸درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد شکاف فروش این شرکت از سال ۲۰۲۳ بدتر شده است. مدل‌های قدیمی مانند مدل ۳ و مدل Y در رقابت با رقبای جدید و پیشرفته‌تر دچار مشکل شده‌اند. حتی به‌روزرسانی مدل۳ در سال ۲۰۲۳ نیز نمی‌تواند این واقعیت را پنهان کند که طراحی آن به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد.

رقابت نیز در حال شدت گرفتن با برندهای لوکس آلمانی و خودروسازان چینی است که در اروپا به طور جدی پیشرفت کرده‌اند. در عین حال، کاهش قیمت‌ تسلا که زمانی محرک اصلی فروش بود، تاثیر خود را از دست داده؛ زیرا گزینه‌های بیشتری از خودروهای برقی به بازار ورود می‌کنند.

بدون مدل‌های جدیدتر، تسلا در خطر از دست دادن موقعیت خود در کشورهای صنعتی است که به سرعت در حال تحول هستند. افت فروش تسلا در اروپا یادآور این است که تسلط بر بازار هرگز تضمین‌شده نیست، به‌ویژه در صنعتی که به خاطر گزینه‌های برقی، به این اندازه ناپایدار شده است. در حالی که فروش کلی خودروهای الکتریکی در اروپا نشانه‌هایی از مقاومت را نشان می‌دهد، مشکلات تسلا به وضوح نشان می‌دهد فناوری‌های روزمره می‌توانند به سرعت در بازار معمولی شوند. مدل‌های قدیمی و رقابت شدید از سوی برندهای معتبر و همچنین تازه‌واردها، موقعیت پیشین تسلا را به طور عمیقی تضعیف کرده است. با این حال، رشد گسترده فروش خودروهای الکتریکی(به استثنای تسلا) نگاهی به پتانسیل این بخش ارائه می‌دهد.

خودروسازانی که در ارائه محصولات متنوع و قیمت‌گذاری رقابتی سرمایه‌گذاری می‌کنند، به نظر می‌رسد که توجه مصرف‌کنندگان اروپایی را حتی در شرایط اقتصادی دشوار جلب کرده‌اند. برای تسلا، مسیر پیش رو، به چیزی بیشتر از تخفیف‌ها و طراحی‌های جدید نیاز دارد. این شرکت به استراتژی‌ها و محصولات جدید و جسورانه نیاز دارد تا همچنان جلوداری در بازاری را که روزی بر آن تسلط داشت، در اختیار داشته باشد.

source

توسط autokhabari.ir