خودروهای امروزی نسبت به ۲۰ سال قبل بسیار بزرگ‌تر شده‌اند ولی آیا جاده‌ها و پارکینگ‌ها امکان مطابقت با این رویه را خواهند داشت؟

اکستریم VX اکستریم VX

با پیشرفت تکنولوژی، نیازهای مصرف‌کنندگان نیز هرروز تغییر می‌کند و جامعه به سمت اشیاء بزرگ‌تر تمایل پیدا کرده است. این اتفاق برای بسیاری از اشیائی که ما در روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم رخ داده است. گوشی‌های موبایل امروزه بسیار قدرتمند شده‌اند و کاربر برای استفاده از همهٔ قابلیت‌های آن‌ها به صفحه‌نمایش بزرگی نیاز دارد. در محل کار نیز مانیتور معمولی دیگر جوابگو نیست و همین موضوع در اندازهٔ نمایشگرهای داخل خودروها هم دیده می‌شود. اندازهٔ خودروها نیز از این قاعده مستثنی نیست و خودروهایی که امروز پشت فرمانشان می‌نشینیم بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تر از چیزی هستند که والدین ما چهل سال پیش سوار می‌شدند؛ اما چرا این اتفاق رخ داده و آیا این فقط به خاطر خواست خریداران است؟

مطابقت با قوانین جدید

هرچند یکی از دلایل اصلی افزایش ابعاد و وزن خودروها در سال‌های اخیر تمایل خریداران است ولی عوامل دیگری هم در این موضوع نقش داشته‌اند که یکی از آن‌ها ایمنی است. قانون‌گذاران کشورهای مختلف جهان برای محافظت بیشتر از جان سرنشینان خودروها، قوانین ایمنی را سخت‌تر کرده‌اند و این کار باعث رشد اندازهٔ خودروها شده است زیرا نصب سیستم‌ها و تجهیزات بیشتر روی خودروها به فضای بیشتری نیاز دارد و ضخامت بدنهٔ خودروها هم بیشتر شده است. این موضوع روی وزن خودروها هم تأثیر مستقیمی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی ۲۳ سال گذشته، میانگین وزن خودروهای هفت سگمنت اصلی در بازار اروپا از ۹ درصد در سگمنت شاسی‌بلندهای بزرگ تا ۲۳ درصد در بخش خودروهای شهری افزایش داشته است.

افزایش راحتی

هرچند خانواده‌های امروزی کوچک‌تر شده‌اند ولی سرنشینان در خودروها فضای بیشتری می‌خواهند که این تقاضا خود را در طول خودروهای جدید نشان می‌دهد به‌گونه‌ای که هر نسل جدید خودرویی نسبت به نسل قبلی بزرگ‌تر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، اندازهٔ هاچ‌بک‌های کنونی سگمنت B اروپا تقریباً برابر با اندازهٔ هاچ‌بک‌های سگمنت C در ۲۳ سال پیش است. همین موضوع در مورد سگمنت‌های A و B و همین‌طور E و F هم صدق می‌کند. به‌عنوان‌مثال، طول خودروها از سال ۲۰۲۴ در سگمنت‌های A و B و C به ترتیب ۱۶.۳ سانتی‌متر، ۲۱.۵ سانتی‌متر و ۱۹ سانتی‌متر افزایش پیدا کرده است. این افزایش بسیار زیاد به نظر می‌رسد خصوصاً با توجه به اینکه در این مدت، فضای پارکینگ‌ها بیشتر نشده است.

این روند تا کی ادامه خواهد داشت؟

فعلاً محدودیتی برای ابعاد خودروها وجود ندارد و سدان‌های لوکس سگمنت E هم‌اکنون هم‌اندازهٔ سدان‌های سگمنت F پنج سال پیش شده‌اند؛ بنابراین، در آیندهٔ نزدیک دیدن سدان‌هایی با طول ۵.۵ متر هم محتمل خواهد بود و دقیقاً مثل آمریکا که به خاطر علاقهٔ بازار به خودروهای بزرگ معروف است، به نظر می‌رسد دیگر کشورهای جهان هم به خودروهای بزرگ‌تر علاقه‌مند شده‌اند. شاید اگر به نقطه‌ای برسیم که جاده‌ها و پارکینگ‌ها دیگر گنجایش خودروهای بزرگ‌تر را نداشته باشند، قانون‌گذاران برای ابعاد خودروها هم محدودیت‌هایی وضع کنند.

مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت A اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
فیات سیچنتو ۳,۳۳۶ ۸۱۷ فیات ۵۰۰ ۳,۶۳۰ ۱۳۲۳
هیوندای آتوس ۳,۴۹۵ ۹۲۲ هیوندای i10 ۳,۶۷۰ ۱۰۱۵
میانگین ۳,۴۸۲ ۹۴۵ میانگین ۳,۶۴۵ ۱۱۶۰

مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت B اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (کیلوگرم) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
پژو ۲۰۶ ۳,۸۲۲ ۱۰۵۷ پژو ۲۰۸ ۴,۰۵۵ ۱۲۹۴
رنو کلیو ۳,۸۱۲ ۱۰۵۱ رنو کلیو ۴,۰۵۳ ۱۲۳۵
فولکس‌واگن پولو ۳,۸۹۷ ۱۰۶۵ فولکس‌واگن پولو ۴,۰۷۴ ۱۱۹۶
میانگین ۳,۴۸۲ ۹۴۵ میانگین ۳,۶۴۵ ۱۱۶۰

مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت C اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (کیلوگرم) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
اوپل آسترا ۴,۱۱۰ ۱۲۳۱ اوپل آسترا ۴,۳۷۴ ۱۵۲۲
فولکس‌واگن گلف ۴,۱۴۹ ۱۳۰۸ فولکس‌واگن گلف ۴,۲۸۳ ۱۴۱۶
آئودی A3 ۴,۱۵۲ ۱۲۸۱ آئودی A3 ۴,۳۴۹ ۱۴۶۱
میانگین ۴,۱۵۷ ۱۲۷۴ میانگین ۴,۳۴۸ ۱۴۵۴

مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت D اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (کیلوگرم) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
مرسدس C کلاس ۴,۵۲۶ ۱۴۶۱ مرسدس C کلاس ۴,۷۸۴ ۱۹۵۳
ب‌ام‌و سری ۳ ۴,۴۷۱ ۱۴۷۹ ب‌ام‌و سری ۳ ۴,۷۲۴ ۱۷۳۴
آئودی A4 ۴,۵۴۷ ۱۴۸۵ آئودی A4 ۴,۷۶۲ ۱۶۱۵
میانگین ۴,۵۲۲ ۱۴۸۱ میانگین ۴,۷۵۷ ۱۷۶۸

مقایسه طول و وزن برخی خودروهای سگمنت F اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (کیلوگرم) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
مرسدس S کلاس ۵,۱۱۶ ۱۹۲۱ مرسدس S کلاس ۵,۳۰۶ ۲۲۶۲
ب‌ام‌و سری ۷ ۵,۰۲۹ ۱۹۴۲ ب‌ام‌و سری ۷ ۵,۳۹۱ ۲۳۴۷
آئودی A8 ۵,۰۵۴ ۱۷۸۸ آئودی A8 ۵,۲۶۳ ۲۱۶۱
میانگین ۵,۰۷۷ ۱۸۸۶ میانگین ۵,۲۹۴ ۲۲۴۸

مقایسه طول و وزن برخی شاسی‌بلندهای سگمنت E اروپا از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۴

سال ۲۰۰۱ طول (کیلوگرم) وزن (کیلوگرم) سال ۲۰۲۴ طول (میلی‌متر) وزن (کیلوگرم)
مرسدس M کلاس ۴,۶۸۲ ۲۲۰۴ مرسدس GLE ۴,۹۲۵ ۲۵۲۹
ب‌ام‌و X5 ۴,۶۶۷ ۲۱۷۱ ب‌ام‌و X5 ۴,۹۳۷ ۲۳۵۲
ولوو XC90 ۴,۷۹۸ ۲۰۹۷ ولوو XC90 ۴,۹۵۳ ۲۲۴۴
میانگین ۴,۷۷۳ ۲۱۳۴ میانگین ۵,۰۰۲ ۲۳۳۲

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۸ رای

source

توسط autokhabari.ir