اولین مجموعه‌ی وارداتی از GAC Aion به عنوان تاکسی برقی در تهران استفاده خواهد شد. این شاسی‌بلندهای الکتریکی  به زودی وارد بازار ایران می‌شوند.

اکستریم VX اکستریم VX

راسا موتور واردکننده‌ی محصولات گک چین در ایران، هم‌اکنون سدان اسپرت امکو را وارد کشورمان کرده است. خودروسازی گوانگژو (Guangzhou Automobile Group Company) با نام اختصاری GAC یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌ها در صنعت حمل و نقل چین محسوب می‌شود. این گروه ۷۰ سال سابقه دارد و حالا پنجمین خودروساز بزرگ چین است. تیراژ تولید گک به  ۲/۲ تا ۲/۵ میلیون خودرو رسیده است. برند ترامپچی (Trumpchi) که در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده نیز زیر مجموعه‌ی GAC محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

↵ هاوال H6 هیبرید بهمن موتور
↵خودروهای جدید MG در ایران

در نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۲۱ شرکت گک از نسخهٔ جدید آیون LX پلاس رونمایی کرد. این شاسی‌بلند اندازه متوسط، فقط با پیشرانه‌ی الکتریکی تولید می‌شود و توان پیمایش متفاوت با قدرت‌ مختلف دارد. شرکت Aion زیرمجموعه‌ی GAC چین است و سال ۲۰۱۷ شروع به کار کرده. این برند، فقط خودروهای الکتریکی عرضه می‌کند و امروزه، چند مدل سدان و شاسی‌بلند تولید انبوه دارد.

آیون V و LX کراس‌اورهای خانوادگی با فاصله محوری کمتر از سه متر هستند. این خودروها از سال ۲۰۲۰ وارد بازار چین شدند و از نظر امکانات، بالاتر از متوسط محسوب می‌شوند.  مدل‌های آپشنال آیون V و LX پس از ۱۰ دقیقه اتصال به شارژر DC حدود ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها را تکمیل می‌کنند و توان پیمایش ۶۰۰ کیلومتر دارند. ظاهرا قرار است اولین تاکسی‌های شاسی‌بلند در تاریخ ایران، آیون V و LX باشند.

طراحی ظاهری و نمای بیرونی آیون V و LX پلاس

حذف جلوپنجره‌ و مه‌شکن‌های معمول در طرفین سپر، آیون V و LX پلاس را بسیار ساده نشان می‌دهد. توجه طراحان آیون به آیرودینامیک، باعث شده جذابیت در ظاهر این خودروها کاهش یابد. از سویی دیگر، آیون V و LX پلاس الهام‌گرفته از مدل‌های مشهور دنیا نیستند و طراحی مستقل دارند.

طرح بوم‌رنگی در چراغ‌های اصلی X پلاس دیده می‌شود. کشیدگی لبه‌ی کاپوت تا چراغ‌ها و برش‌های ظریف بدنه، کیفیت طراحی این خودرو را نشان می‌دهد. حجم‌دهی سپر و درپوش موتور، چندان پیچیده نیست؛ ضمن اینکه فضای خالی در وسط، کاملا توی ذوق می‌زند. محل نصب پلاک نیز، جندان جالب نیست و ادوات سیاه پلاستیکی را بیشتر نشان می‌دهد.

در نمای جانبی، قاب گلگیرها، رکاب و بخش‌هایی از آینه بغل، پلاستیکی هستند. طرح جالب رینگ‌ها، دستگیره‌های مخفی‌ و خطوط روی بدنه، نکات مثبت آیون LX پلاس محسوب می‌شوند. این شرایط، برای درپوش صندوق عقب نیز وجود دارد. باوجود سپر سیاه پلاستیکی و الگوبرداری فرم چراغ‌های عقب از پورشه ماکان، می‌توان به طراحی نمای پشت آیون LX پلاس، نمره‌ی قبولی داد.

آیون V پلاس، کوچک‌تر از LX پلاس است؛ اما نسبت به X55 مدیران خودرو، ابعاد بزرگ‌تری دارد. چراغ‌های اسپرت، ویژگی خاص محصول گک محسوب می‌شود اما سادگی بیش از حد سپر، آیون V پلاس را کم‌هیجان نشان می‌دهد. نصب راهنما و مه‌شکن، زیر جراغ‌های اصلی نیز، چندان خوشایند نیست.

در نمای جانبی ابتکارات جالبی وجود دارند. مثلا دستگیره‌ی درهای ردیف دوم متصل به چراغ‌های عقب هستند و ادوات کروم برای قاب پنجره‌ها استفاده شده‌اند. طرح چرخ‌های آیون V پلاس کاملا مشابه رینگ‌های چری X55 مدیران خودرو است و حجم‌دهی ملایم بدنه نیز هیجان خاصی برای این خودرو فراهم نمی‌کند.

آیون V پلاس در نمای پشت، چراغ‌های باریک و خطوط مواج را با ظرافت بسیار خوب استفاده کرده است. البته بخش بزرگی از درپوش صندوق، خالی دیده می‌شود و با این وجود، نصب پلاک در پایین، عجیب به نظر می‌رسد. سقف سیاه، اسپویلر کوتاه و سپر پلاستیکی در آیون V پلاس مشابه دیگر کراس‌اورهای چینی هستند و نکات مثبت محسوب نمی‌شوند.

ابعاد LX پلاس شامل طول ۴,۷۸۶  و عرض ۱,۹۳۵ و ارتفاع ۱,۶۸۵ و فاصله محوری ۲,۹۲۰ میلی‌متر است تا کمی بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۸ مدیران خودرو باشد. آیون V پلاس با طول ۴,۵۸۶ و عرض ۱,۹۲۰ و ارتفاع ۱,۷۲۸ و فاصله محوری ۲,۸۳۰ میلی‌متر نیز، اندکی بزرگ‌تر از فونیکس تیگو ۷ خواهد بود.

طراحی داخلی و نمای کابین آیون V و LX پلاس

برای مدل بزرگ‌تر، چیدمان الهام‌گرفته از کادیلاک اسکالید وجود دارد. آیون V پلاس نیز طرح مشابه را به صورتی ساده‌تر ارایه می‌کند. در کابین هر دو خودرو، ساختار پیوسته‌ی نمایشگرها و کیفیت بسیار خوب مواد مختلف، دیده می‌‌شوند.

چرم و مواد نرم روی داشبورد LX پلاس، فراتر از دیگر خودروهای چینی است و شاسی‌بلند گک را بسیار جذاب نشان می‌دهد. طراحی خروجی هوا و زه‌وارهای نقره‌ای رنگ، حالب به نظر می‌رسند. فرمان چرم با طراحی خاص که فقط دو نقطه‌ی اتصال به محور دارد نیز، حس خوبی برای راننده فراهم می‌کند. کیفیت صندلی‌ها و تودری‌های آیون LX پلاس نیز بسیار خوب است. در نسخه‌های سفارشی، نمایشگر ۱۵/۶ اینچ لمسی و ۱۲/۳ اینچ پشت فرمان وجود دارد.

آیون V پلاس نسبت به برادر بزرگ‌تر، مشخصات لوکس کمتری ارایه داده و البته ارزان‌تر دیده می‌شود. شرکت سازنده تلاش کرده با ادوات کائوچو و طرح چوب، حس لوکس در V پلاس را افزایش دهد و همچنین با مواد نرم در بخش میانی داشبورد، بهتر از رقبای دیده شود. نمایشگرهای بزرگ، جوی استیک فلزی، صندلی‌های خوش ساخت باکیفیت و سقف پانورامیک، کراس‌اور گک را نسبت به فونیکس تیگو ۷ و X55 مدیران خودرو، جذاب‌تر نشان می‌دهد.

پیشرانه و تجهیزات فنی آیون V و LX پلاس

هنوز مشخص نیست کدام نمونه با چه نوع پیشرانه وارد ایران شود. آیون LX به‌تازگی توانسته توان پیمایش هزار کیلومتر ثبت کند و در کلاس شاسی‌بلندهای برقی، خبرساز شود؛ اما این نمونه بسیار گران است و احتمالا وارد کشورمان نخواهد شد.

آیون LX در سه نسخه با قدرت‌های ۱۸۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ اسب بخار تولید شده است. گشتاور دو مدل‌ ضعیف‌تر ۳۵۰ نیوتن‌متر اعلام شده اما قوی‌ترین نمونه، ۷۰۰ نیوتن‌متر گشتاور و سیستم چهار چرخ محرک AWD دارد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت برای انواع گک آیون LX پلاس، ۴ تا ۸ ثانیه و توان پیمایش همراه باتری‌های مختلف، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر است.

برای آیون V پلاس فقط یک نمونه‌ی تک موتور محرک جلو با قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر وجود دارد که در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. توان پیمایش مدل‌های محتلف این کراس‌اور از ۴۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر متغیر است.

گیربکس تک سرعته، رینگ‌های ۲۰ اینچ آلومینیوم با تایرهای ۲۵۵ میلی‌متر، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم‌های کنترل لغزش و پایداری، ترمز خودکار هنگام تشخیص احتمال برخورد، سیستم حفظ خودرو در شیب و حسگرهای پیرامون خودرو در تمام نسخه‌های آیون V پلاس و آیون LX پلاس وجود دارند. کروز کنترل هوشمند با قابلیت کاهش و افزایش سرعت در ترافیک، هدایت خودکار بین خطوط، گرم‌کن و سردکن داخل صندلی، حافظه تنظیمات برای صندلی‌های جلو و سیستم صوتی ویژه، در مدل‌های سفارشی ارایه می‌شوند.

قیمت آیون V و LX پلاس در بازار جهانی و ایران

ارزان‌ترین مدل LX پلاس در چین، ۳۴ هزار دلار قیمت دارد و نسبت به دیگر خودروهای ساخت این کشور، چندان ارزان به نظر نمی‌رسند. برای مدل‌های ویژه با سیستم دو دیفرانسیل و پیشرانه‌ی قوی‌تر، همراه امکانات کامل، ۵۰ هزار دلار پرداخت می‌شود. اگر نرخ دلار آزاد را حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان در نظر بگیریم و تخفیف‌های مربوط به مالیات بر مدل‌های برقی وارداتی را لحاظ کنیم؛ آیون LX پلاس برای مشتری ایرانی، حدود ۳ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.

انواع آیون V پلاس در چین، ۲۲ تا ۳۵ هزار دلار قیمت دارند. این شرایط، خودروی نه‌چندان بزرگ گک را برای بازار ایران، نزدیک به ۲/۵ میلیارد تومان خواهد کرد که با پیشرانه‌ی تمام برقی، گران‌تر از فونیکس FX و فونیکس تیگو ۷ مدیران خودرو خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۷ رای

source

توسط autokhabari.ir