هر چند این خودروی مسافربری فرمان ندارد اما از قابلیت کنترل با دسته سود میبرد.
نخستین مرحله رونمایی از تاکسیهای خودران شرکت تسلا موسومبه «روبوتاکسی سایبرکب»، جهان را شگفتزده کرد. این خودرو که در آیندهای نهچندان دور وارد خیابانهای ایالاتمتحده آمریکا میشود، بدون فرمان، پدالهای کنترلی و سیستم ورودی راننده به بازار عرضه خواهد شد و تماما به فناوری خودروهای خودران شرکت تسلا اتکا خواهد کرد.
گزارشها حاکی از آن هستند که تسلا از یک متود مخفیانه برای کنترل خودروهایش استفاده میکند و با قرار دادن یک دسته کنترلی مانند دسته بازی کنسول در اختیار سرنشین، به او اجازه میدهد تا کنترل خودرو را در دست بگیرد.
چندی پیش ویدئوهایی از ورود روبوتاکسی تسلا سایبرکب به یک مرکز نمایشی منتشر شد که عملکرد و جهتگیری این مجصولات را زیر سوال برد و باعث گمانهزنیهای مختلف شد. چون در زمان حرکت خودرو، یک اپراتور در صندلی جلو نشسته بود، بسیاری باور دارند که او مسئولیت کنترل این خودرو را بر عهده داشته است؛ آنها ادعا میکنند که بهدلیل عدم توانایی ورود خودروهای تسلا به درون ساختمانها، این احتمال جنبه واقعی دارد و صرفا شکاکی علیه تسلا نیست.
به گزارش رسانه «اتو ایوولوشن»، این ادعا درست بوده و منابع بینام تایید کردهاند که تسلا برای کنترل خودرو از این متود استفاده کرده است. منبع معتبر این رسانه اعلام کرده که اپراتور سایبرکب میتواند با تکیهبر آن دسته، خودرو را از بیرون هم کنترل کند.
تسلا هماکنون مشغول ثبتنام و جذب نیرو برای موقعیت اپراتور سایبرکب است. ظاهرا تسلا برای ورود این محصول تجاری به خیابانهای ایالاتمتحده در سال ۲۰۲۷ اهمیت بسیار ویژهای قائل است و میخواهد با تکیهبر این اپراتورها، به سیستم خودران خود کمک کند. چون حتما پیش خواهد آمد که سایبرکبها با سناریوهایی برخورد کنند که در آن قادر به تصمیمگیری نباشند و به هوش انسانی نیاز داشته باشند؛ بنابراین این افراد با استفاده از فناوری کنترل ازراهدور، به روبوتاکسیهای تسلا کمک خواهند کرد.
تسلا همچنان مشغول تصمیمگیری برای نحوه ارائه سرویس تاکسیهای خودرانش است. این سرویس حتما باید شامل یک اپراتور برای تمیزکردن تاکسی باشد. چندی پیش برند جنرالموتورز پس از سالها تحقیق و توسعه اعلام کرد که بهدلیل هزینه بالای نگهداری از تاکسیهای خودران، این برنامه را تعلیق خواهد کرد؛ اما تسلا همچنان برای عرضه این محصولات برنامه دارد و میخواهد کار خود را از ایالت تگزاس شروع کند؛ چون در آن ایالت، قوانین خاصی در رابطه با محصولات خودران وجود ندارد.
اگر به این مسئله مهم نگاه داشته باشیم که ایلان ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار تسلا، امید دارد فناوری خودران را به دست مردم برساند و خودروهای آینده خود را با تکیهبر این فناوری عرضه کند، میبینیم که دیر یا زود باید با چالش ایمنی و تصمیمگیری خودروهای خودران کنار بیاید و آنها را حلوفصل کند. آیا مردم هم با خرید خودروهای خودران و برای مدیریت شرایط ناخواسته، از دستههای کنترلی استفاده خواهند کرد؟
فعلا قوانین فدرال استانداردهای ایمنی خودروهای موتوری، این اجازه را به خودروسازان نمیدهد؛ پس پیش از بهرهوری از این فناوری، بسیاری از قوانین باید تغییر کنند. نظر شما درباره فناوری خودران چیست؟ آیا فناوری خودران برای ما ضرر خواهد داشت؟ در مقاله «کاوش در فناوری خودران؛ آیا انسانیت واقعا در حال نابودی است؟» به این سوال پاسخ خواهیم داد.
source