امید محمدی؛ بازار: خودرو اسکای ول ای تی ۵ به عنوان نخستین کراس اوور برقی مونتاژی در کشور با حداقل «داخلی سازی» توسط شرکت «نوین ماهان» به بازار عرضه شده است. طی دو روز گذشته «ایمنی» اسکای ول ای تی۵ (در مهرماه سال جاری بازار گزارشی در این خصوص منتشر کرد) توسط برخی از رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. رسانه بازار پیشتر نسبت به ایمنی و ضعف در عرضه خدمات پس از فروش خودرو اسکای ول ای تی۵ هشدارهایی منتشر کرده بود.
علیرغم اینکه خودروهای «برقی» با هدف «انتقال تکنولوژی» در کشور «مونتاژ» یا «وارد» شدند، هنوز مشخص نیست که شرکت «نوین ماهان» چه برنامه ای برای داخلی سازی قطعات یا انتقال تکنولوژی در پیش گرفته است. این شرکت هنوز در عرضه برند «اسکای ول» به بازار کشور موفقیت چندانی کسب نکرده که به سراغ واردات و عرضه برند «بی وای دی» نیز رفته است، با این تفاسیر در ادامه به بررسی ایمنی خودرو اسکای ول ای تی۵ و نظر رسانه های خارجی نسبت به کیفیت این محصول خواهیم پرداخت؛
نکته قابل توجه اینجاست که براساس اعلام سی-انکپ عملکرد سیستم های خودران و کمکی راننده ضعیف و قدیمی است. توام با این مساله «بدنه اسکای ول ای تی۵» ضعیف و آسیب پذیر است
نگاهی به ایمنی اسکای ول و گزارش سی-انکپ
همانطور که پیشتر اشاره شد، رسانه «بازار» در مهرماه سال جاری طی گزارشی اعلام کرد؛ «اسکای ول ای تی۵ عنوان نخستین کراس اوور برقی کشور را با خود به یدک می کشد، براساس گزارش های منتشره این خودرو از سی-انکپ یا موسسه ایمنی چین فقط «یک ستاره ایمنی» دریافت کرده است.
بررسی های این رسانه نشان می دهد که اسکای ول ای تی۵ در تست تصادف برخورد با مانع ثابت تمام عرض ۱۳ امتیاز از ۲۴ امتیاز کسب کرده است. در آزمون برخورد با مانع تغییر پذیر ۱۶ امتیاز از ۲۴ امتیاز کسب و در تست برخورد از کنار به دلیل حرکت ستون بی به داخل کابین هیچ امتیازی از ۱۶ امتیازی کسب نکرده است. براساس اعلام سی-انکپ تغییر حالت ستون بی می تواند سبب آسیب به سرنشینان شود. خودرو مذکور در ایمنی سرنشینان فقط ۳۸.۵ درصد امتیاز کسب و در ایمنی عابرپیاده ۶۱.۵ درصد امتیاز به دست آورده است.
نکته قابل توجه اینجاست که براساس اعلام سی-انکپ عملکرد سیستم های خودران و کمکی راننده ضعیف و قدیمی است. توام با این مساله «بدنه اسکای ول ای تی۵» ضعیف و آسیب پذیر است.
باتوجه به اینکه قیمت این محصول در کارخانه براساس اعلام پلتفرم های فعال در این عرصه ۲ میلیارد و ۴۵۵ میلیون تومان اعلام شده، چنین قیمتی برای خودرویی با یک ستاره ایمنی «غیرمنطقی» به نظر می رسد.
اروپایی ها معتقد هستند که کلیدهای روی در راننده و دریچه شارژ خودرو پس از پیمایش ۸ هزار کیلومتر دچار ترک در سطح پلاستیک شده است
کیفیت ضعیف اسکای ول ای تی ۵
کیفیت خودرویی اسکای ول ای تی۵ همواره به دلیل رعایت عدم استانداردهای تولیدی زیر سوال است. حتی برخی از رسانه های اروپایی در سال ۲۰۲۲ اقدام به بررسی و تست فنی این محصول داشتند، اعلام کردند؛ «کیفیت تولید بسیار پایین، کیفیت متریال ضعیف و ایجاد بوی ناخوشایند ناشی از تصاعد گازها از اجزای کابین، قدرت بازیابی انرژی ضعیف و سیستم تعلیق نامناسب در برابر جذب ضربات جاده» از مهم ترین معضلات تولیدی این محصول هستند.
برخی از خبرنگاران اروپایی معتقد هستند که طراحی صندلی و موقعیت قرارگیری فرمان نسبت به وضعیت سرنشین در مسیرهای طولانی می تواند منجربه خستگی فراوان و عدم تمرکز راننده به سطح جاده شود. اروپایی ها معتقد هستند که کلیدهای روی در راننده و دریچه شارژ خودرو پس از پیمایش ۸ هزار کیلومتر دچار ترک در سطح پلاستیک شده است.
برخی از مشتریان اسکای ول ای تی ۵ معتقد هستند که این محصول از نظر کیفی، عملکرد و طراحی توان رقابت با سایر خودروهای موجود در بازار اروپا را ندارد. فقدان متریال با کیفیت در داخل کابین و عدم تزئینات چوبی و چرمی، این مورد را تقویت کرده است.
در پایان باید ذکر کرد که برخی از رسانه های جهانی، به دلیل ضعف ایمنی و کیفی خودرو اسکای ول ای تی ۵ حرکت با آن را «خطرناک» توصیف کردند. باتوجه به اینکه خودرو مذکور برقی است، در صورت بروز حادثه می تواند ایمنی سرنشینان را با ریسک همرا سازد. باتوجه به ضعف های ایمنی و کیفی اسکای ول ای تی۵ که به آن اشاره شد، شاید مشتریان این محصول در زمان خرید نسبت به انتخاب خود باید بازنگری انجام دهند.
با این حال رسانه «بازار» آماده دریافت نظر مدیران ارشد شرکت «نوین ماهان» در مورد ایمنی خودرو مذکور و عدم فقدان «آزمایشگاه تست ایمنی باتری» در خصوص ایمنی ای تی۵ است.