از بین این سه شاسی‌بلند اسپرت لوکس با پیشرانه‌های شش سیلندر و قدرتی بین ۳۴۰ تا ۴۳۰ اسب بخار، در ۴۰۰ متر کدام‌یک سریع‌تر خواهد بود؟

اکستریم VX اکستریم VX

هر سهٔ این شاسی‌بلندها از پیشرانه‌های شش سیلندر توربو استفاده می‌کنند ولی این موتورها در جزئیات و ویژگی‌ها باهم تفاوت‌هایی دارند. یکی از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد در موتور جنسیس GV80 کوپه دیده می‌شود. این موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو علاوه بر برخورداری از دو توربوشارژر، به یک سوپرشارژر برقی ۴۸ ولتی هم مجهز است که علاوه بر افزایش خروجی موتور به ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور، باعث کاهش تأخیر توربو و بهبود پاسخگویی موتور هم می‌شود.

از سوی دیگر، ب‌ام‌و X6 xDrive40i ضعیف‌ترین و ساده‌ترین موتور این جمع را دارد. این یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی تک توربو است که ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ نئون متر گشتاور دارد. هرچند این اعداد با اختلاف زیادی از دو رقیب دیگر کمتر هستند ولی می‌دانیم که ب‌ام‌و معمولاً قدرت پیشرانه‌های خود را کمتر از واقعیت اعلام می‌کند و بنابراین هیچ‌گاه از روی اعداد و ارقام نباید یک ب‌ام‌و را قضاوت کرد. علاوه بر این، X6 با وزن ۲۱۳۸ کیلوگرم، از هردو رقیب سبک‌تر است.

در آخر هم به قوی‌ترین عضو جمع یعنی مازراتی لوانته می‌رسیم. یک شاسی‌بلند گران‌قیمت که در بازار توفیق چندانی کسب نکرد. این خودرو در نسخهٔ مودنا در این درگ حضور دارد که از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی برگرفته از فراری استفاده می‌کند. این موتور که عضوی از خانواده موتورهای F160 فراری است، ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. لوانته هم مثل X6 از یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک ساخت ZF استفاده می‌کند و با وزن ۲.۲ تن، کمی از رقیب باواریایی سنگین‌تر است.

در درگ‌های از حالت سکون، هرچند ب‌ام‌و به لطف لانچ کنترل عالی خود ابتدا همپای مازراتی پیش می‌رود اما در ادامه، قدرت بیشتر لوانته تأثیر خود را نشان می‌دهد و جلو می‌افتد. ضعیف‌ترین عملکرد را هم جنسیس دارد که با وجود قدرت و گشتاور نزدیک به مازراتی، آخر می‌شود. بزرگ‌ترین مشکل این کراس‌اوور کره‌ای در آغاز حرکت رقم خورد یعنی جایی که نزدیک به نیم ثانیه دیرتر از دو شاسی‌بلند دیگر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید. بااین‌وجود، در مسابقهٔ رولینگ هم GV80 با وجود قدرت بسیار بیشتر، تقریباً هم‌زمان از خط پایان عبور کرد.

مشخصات فنی

جنسیس GV80 کوپه ب‌ام‌و X6 xDrive40i مازراتی لوانته مودنا
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۳.۰ لیتری I6 ۳.۰ لیتری V6
تنفس توئین توربو+سوپرشارژر برقی توربوشارژ توئین توربو
قدرت ۴۱۵ اسب بخار ۳۴۰ اسب بخار ۴۳۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر ۴۵۰ نیوتن متر ۵۸۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۳۲۸ کیلوگرم ۲۱۳۸ کیلوگرم ۲۲۰۰ کیلوگرم
قیمت ۸۷,۲۰۰ دلار ۷۵,۶۷۵ دلار ۱۱۵,۹۹۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۸ رای

source

توسط autokhabari.ir