اگر چشمها را پنجرهای به روح بدانیم، چراغهای جلو یک موتورسیکلت هم کلید شخصیت آن هستند. بارها ثابت شده است که چراغهای دوتایی که شبیه چشمان انسان یا حیوان هستند، میتوانند فوراً به یک موتورسیکلت ظاهری متمایز ببخشند و آن را جذابتر از مدلهایی با چراغهای تک گانه کنند.
هرچند جذابیت کلاسیک چراغ جلو بزرگ و گرد انکار ناپذیر است، اما تلاشها برای مدرن سازی ظاهر چراغ تک گانه اغلب منجر به ظاهری عمومی میشود که از جمعیت متمایز نیست. شاید این انتقادی باشد که میتوان به S1000R پس از معرفی نسل دوم آن در سال ۲۰۲۱ وارد کرد. مدل اولیه که در سال ۲۰۱۴ با چراغهای دوتایی معرفی شد، شاید زیبا نبود، اما طراحی نامتقارن سنتی ب ام و را دنبال میکرد. اگرچه نامتقارنی میتواند جذاب باشد، اما در اینجا نتیجه بیشتر به “عینک یک چشمی پاتریک مور” شبیه بود تا “ابروی بالا رفته راجر مور”. با این حال، ظاهر آن فورا قابلتشخیص بود. نسخه ۲۰۲۱ و مدل M1000R که سال بعد معرفی شد، به چراغ تک گانه تغییر کردند که علی رغم شباهت خانوادگی با R1250R، ظاهرشان به اندازه قبل متمایز نبود.
اکنون برای سال ۲۰۲۵، S1000R و M1000R ظاهری جدید با چراغهای دوتایی دارند که چهرهای به جای سبک “سایکلپس” ایجاد میکنند و همراه با آن، مجموعهای از تغییرات دیگر نیز ارائه شده است.
مزایا و معایب
مزایا
طراحی جدید گامی رو به جلو است
قدرت بیشتر برای S1000R
فناوری و کمکهای رانندگی بهبودیافته
معایب
همچنان از نظر جذابیت بصری به Ducati Streetfighter V4 نمیرسد
پیشرانه و عملکرد فنی
موتور چهار سیلندر ۹۹۹ سیسی مشتق از S1000RR، همان طراحی اصلی مدلهای قبلی است، اما برای سال ۲۰۲۵، تغییراتی قابلتوجه در S1000R ایجاد شده است تا قدرت بیشتر و تطابق با استاندارد Euro5+ فراهم شود.
این تغییرات شامل طراحی جدید ورودی هوا و اصلاح نقشه ECU است که قدرت را از ۱۶۲ اسب بخار به بیش از ۱۶۷ اسب بخار (۱۲۱ کیلووات به ۱۲۵ کیلووات) افزایش دادهاند، در حالی که اوج قدرت همچنان در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه باقی مانده است. این تغییرات با نسبت انتقال نهایی کوتاهتر ترکیب شدهاند که دنده عقب از ۴۵ به ۴۶ دندانه افزایش یافته است، در حالی که دنده جلو همچنان ۱۷ دندانه دارد. این تغییر، دنده بندی کلی را کاهش داده و شتاب را بهبود میبخشد، اگرچه گشتاور بدون تغییر و برابر با ۱۱۴ نیوتن متر (۸۴ پوندفوت) در ۹,۲۵۰ دور در دقیقه باقی مانده است.
علاوه بر این، موتورسیکلت به همان دریچه گاز با چرخش کوتاهتر مجهز شده است که در S1000RR و M1000RR سوپر بایک های سال ۲۰۲۵ نیز وجود دارد. این تغییر زاویه چرخش از ۷۲ درجه به ۵۸ درجه را کاهش داده و به واکنش تیزتر و راحتی بیشتر راننده کمک میکند.
ب ام و M1000R تغییری در موتور ندارد، اما از سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ ShiftCam و سیستم لیفت S1000RR سوپر بایک بهره میبرد که قدرت اوج را به ۲۰۶.۵ اسب بخار (۱۵۴ کیلووات) در ۱۳,۷۵۰ دور در دقیقه میرساند و همچنان برتری خود را حفظ میکند. حداکثر گشتاور M1000R کمی کمتر از S1000R است و در ۱۱۳ نیوتن متر (۸۳.۳ پوندفوت) در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه به اوج میرسد، اما با دنده بندی کوتاهتر که شامل چرخدنده عقب ۴۷ دندانه است، این کمبود جبران میشود.
هندلینگ و سیستم تعلیق
در حالی که شاسی، ترمزها و سیستم تعلیق از مدل قبلی بدون تغییر منتقل شدهاند – همانطور که بیشتر بدنه به جز جلو پنجره و چراغهای جدید باقی ماندهاند – بهبودهای الکترونیکی نوید عملکرد بهتر هندلینگ برای هر دو مدل M و S در سال ۲۰۲۵ را میدهند.
S1000R به طور خاص به روز رسانی هایی از جمله سیستم جدید کنترل ترمز موتور الکترونیکی «MSR» دریافت کرده است که از قفل شدن چرخ عقب هنگام بستن گاز یا تعویض دنده جلوگیری میکند. به جای اتکا صرف به کلاچ لغزنده، این سیستم زمانی که چرخ عقب بیش از حد کند شود، به طور خودکار کمی دریچه گاز را باز میکند. این سیستم دارای چهار حالت – باران، جاده، دینامیک و دینامیک پرو – است که با حالتهای رانندگی موتورسیکلت هماهنگ میشود.
هر دو مدل S1000R و M1000R همچنین سیستمهای کنترل کشش به روز رسانی شدهای دریافت کردهاند که استراتژیهایی از مدلهای سوپر بایک BMW را قرض گرفتهاند و با دریچه گاز جدید با چرخش کوتاهتر هماهنگ کار میکنند.
راحتی و مصرف سوخت
با توجه به عدم تغییر در موقعیت سواری یا طراحی بخش پشتی بدنه، مدلهای ۲۰۲۵ S1000R و M1000R از نظر راحتی کاملاً مشابه نسلهای قبلی خود خواهند بود. تجربه ما در سواری با مدلهای قبلی نشان داد که این موتورسیکلتها توانایی قابل توجهی در تنظیم و تطبیق با اندازه و شکلهای مختلف رانندگان دارند.
مانند گذشته، امکان افزودن دستههای گرمشونده و سیستم کروز کنترل به کمک بسته M وجود دارد. نمایشگر این موتورسیکلتها همچنان یک صفحه TFT با اندازه ۶.۵ اینچ است که عملکرد چشمگیری دارد.
بیامو اعلام کرده است که با وجود تغییرات در نسبت دنده مدل S1000R، مصرف سوخت تغییری نداشته است. این مدل در آزمایش WMTC به مصرف سوخت ۵.۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (معادل ۴۵.۶ مایل بر گالن) دست یافته است، در حالی که M1000 Rبا مصرف ۵.۳۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عملکرد مشابهی ارائه میدهد.
با حفظ ظرفیت مخزن ۱۶.۵ لیتری، انتظار میرود برد تقریبیS1000R برابر با ۲۶۵ کیلومتر و M1000R حدود ۲۵۷ کیلومتر باشد.
تجهیزات مدلهای ۲۰۲۵ M1000R و S1000R
در حالی که بیشتر تجهیزات نسل قبلی این موتورسیکلتها بدون تغییر به مدلهای جدید منتقل شدهاند، چند بهبود برای مدلهای ۲۰۲۵ در نظر گرفته شده است.
هر دو مدل اکنون از چراغهای جلوی دوتایی و طراحی جدید بخش جلویی بهره میبرند که عناصر طراحی خود را از سوپر بایک های S1000RR و M1000RR گرفته و روشنایی بهتری ارائه میدهند.
در مدل استاندارد S1000R، به روز رسانی های دیگر شامل یک نگهدارنده پلاک کوتاهتر است که مشابه طراحی فعلی M1000R است. همچنین یک بهبود کاربردی دیگر، اضافه شدن یک درگاه شارژ USB-C زیر زین است. علاوه بر این، بیامو سیستم Emergency E-Call را معرفی کرده است که در صورت تشخیص حادثه، به طور خودکار با مرکز تماس بیامو ارتباط برقرار میکند.
رقبا
بازار پر از موتورسیکلتهای چهار سیلندر مشتق از سوپر بایک است، و مدلهای **S1000R** و **M1000R** با طیف گستردهای از قیمتها توانستهاند سهم مناسبی را به خود اختصاص دهند. رقبای اصلی شامل **Ducati Streetfighter V4** و **KTM ۱۳۹۰ Super Duke R**، و همچنین **Triumph Speed Triple ۱۲۰۰ RS** میشوند. گزینههای کمتر متداول شامل **Aprilia Tuono V4** است، و حتی ممکن است برخی بخواهند با انتخاب **Honda CB1000 Hornet SP** در هزینه صرفهجویی کنند.
مشخصات فنی
– قیمت جدید: ۱۷,۳۳۰ یورو (S1000R) / 19,845 یورو (S1000R Sport) / 25,170 یورو (M1000R)
-ظرفیت موتور: ۹۹۹ سیسی
– قطر سیلندر × کورس پیستون: ۸۰ × ۴۹.۷ میلیمتر
-آرایش موتور: چهار سیلندر خطی
– جزئیات موتور: خنک شونده با مایع، DOHC، ۱۶سوپاپ
-قدرت: ۱۲۵ کیلووات (۱۶۷.۶ اسب بخار) در ۱۱,۰۰۰ دور در دقیقه (S1000R) / 154 کیلووات (۲۰۶.۵ اسب بخار) در ۱۳,۷۵۰ دور در دقیقه (M1000)
– گشتاور: ۱۱۴ نیوتن متر در ۹,۲۵۰
– گیربکس: ۶ سرعته با انتقال نهایی زنجیری
– مصرف سوخت متوسط: ۵.۱۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (S1000R) / 5.34 لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (M1000R)
– ظرفیت مخزن سوخت: ۱۶.۵ لیتر
– حداکثر برد: ۲۶۵ کیلومتر (S1000R) / 257 کیلومتر (M1000R)
– کمکهای راننده: کنترل کشش حساس به زاویه، ABS، حالتهای رانندگی متعدد، کنترل تکچرخ، کنترل شروع حرکت، کروز کنترل، و کمک به سر خوردن ترمز
– فریم: فریم آلومینیومی لایهدار با موتور بهعنوان بخش باربر
– سیستم تعلیق جلو: دوشاخ معکوس ۴۵ میلیمتری
– تنظیمات تعلیق جلو: پیشبار، فشردگی، و بازگشت
– سیستم تعلیق عقب: کمکفنر تکگانه
– تنظیمات تعلیق عقب: پیشبار، فشردگی، و بازگشت
– ترمز جلو: دو دیسک ۳۲۰ میلیمتری با کالیپر شعاعی چهار پیستونی
– ترمز عقب: دیسک ۲۲۰ میلیمتری با کالیپر تک پیستونی کشویی
– چرخ و لاستیک جلو: ۱۲۰/۷۰ ZR17
– چرخ و لاستیک عقب: ۱۹۰/۵۵ ZR17 (۲۰۰/۵۵ ZR17 برای M1000R)
– ابعاد (طول × عرض): ۲۰۸۵ × ۸۱۲ میلیمتر (۲۰۸۵ × ۹۹۶ میلیمتر برای M1000R)
– فاصله بین دو محور: ۱۴۵۵ میلیمتر (۱۴۴۷ میلیمتر در M1000R)
– ارتفاع زین: ۸۱۰ میلیمتر (۸۳۰ میلیمتر برای M1000R)
– وزن: ۱۹۹ کیلوگرم (با سوخت و تجهیزات کامل)
source