منتشر شده در 13 دی 1403 ساعت 15:00
در دنیای مدرن که دادهها به مثابه طلا ارزشمند هستند، حفاظت از اطلاعات مشتریان به چالش بزرگی برای صنایع مختلف تبدیل شده است. گروه خودروسازی فولکس واگن اخیراً با این چالش روبرو شده و نتوانسته از آن سربلند بیرون بیاید. در جریان یکی از بزرگترین افشاهای اطلاعاتی تاریخ فولکس واگن دادههای بیش از ۸۰۰ هزار مالک خودروی برقی از برند های مختلف این گروه چند ملیتی – شامل برند اصلی فولکس واگن، آئودی، سئات و اشکودا – به سرقت رفته است.
جزئیات افشا و گستره آسیب
به گزارش آخرین خودرو، افشای اطلاعات به دلیل پیکربندی نادرست سیستم ذخیرهسازی ابری آمازون توسط شرکت نرمافزاری «کاریاد» رخ داده است. دادههای لو رفته شامل مواردی مثل موقعیت مکانی، سطح شارژ باتری و وضعیت خودروها میشود. در بیش از ۴۶۶ هزار مورد، دادهها به حدی دقیق هستند که امکان ردیابی حرکات روزانه مالکان و ایجاد الگوی رفتاری آنها را فراهم میکنند. این مسئله به خصوص زمانی نگرانکننده میشود که مالکان جزو گروههای حساسی مثل سیاستمداران، ماموران پلیس و کارکنان سازمانهای امنیتی باشند.
چگونگی افشا و واکنش گروه فولکس واگن
این بحران با اطلاعرسانی یک افشاگر ناشناس به «باشگاه کامپیوتری آشوب» که بزرگترین انجمن هکری اروپا محسوب میشود، عمومی شد. این انجمن بلافاصله به مقامات مربوطه هشدار داد و از فولکس واگن درخواست کرد ظرف ۳۰ روز دسترسیهای غیرمجاز را متوقف کند. گرچه تیم فنی کار یاد در نهایت موفق به مسدود سازی دسترسیها شده، اما این ماجرا سوالات متعددی درباره ضعفهای امنیتی مرتبط با زیرساختهای دیجیتال گروه فولکس واگن ایجاد کرده است.
اهمیت امنیت سایبری در صنعت خودرو
این اولین باری نیست که صنعت خودرو با چنین بحرانی مواجه میشود. سال گذشته، تویوتا نیز دچار بحران مشابهی شد و به افشای اطلاعات ۲.۱۵ میلیون مشتری خود اعتراف کرد. با گسترش ویژگیهای متصل و خدمات ابری در خودروهای مدرن، اهمیت تقویت زیرساختهای امنیت سایبری بیش از پیش مشخص شده است. هرچه خودروها به فناوریهای پیشرفتهتر مجهز شوند، نیاز به حفاظت از اطلاعات مشتریان و جلوگیری از حملات سایبری بیشتر احساس خواهد شد.
source