۲۰۲۴ سالی پرتلاطم برای خودروسازان آمریکایی بود.

اکستریم VX اکستریم VX

دو روز پیش، سال ۲۰۲۴ به پایان رسید و درواز‌ه‌های سال نو را برای خودروسازان باز کرد. با اتمام این سال پرهیاهو برای خودروسازان جهان، وقت آن رسیده است که به فراخوان‌های آن‌ها نگاهی داشته باشیم؛ چون در این زمینه ۳۶۵ روز پرجنب‌وجوش را سپری کردند. ۱۰ برندی که بیشترین تعداد فراخوان را منتشر کردند، حدود ۲۵ میلیون دستگاه خودروی خود را موردوارسی دوباره قرار دادند!

برخی از این فراخوان‌ها به مشکلات بسیار اساسی و بزرگ و برخی دیگر، تنها به برچسب اشتباه روی یک قطعه بازمی‌گشتند. دلیل فراخوان هر چه که بوده، خودروسازان خود را موظف به رفع آن می‌دانستند. آمار «NHTSA» در آمریکا باعث شده تا بتوانیم برندهای خودروسازی را برحسب تعداد خودروهای فراخوان‌شده‌شان دسته‌بندی کنیم. بر اساس این دسته‍‌بندی متوجه می‌شویم که برند تسلا با ثبت ۱۵ فراخوان بزرگ و وارسی بیش از ۵ میلیون خودروی برقی خود، در صدر فهرست قرار دارد.

در مقام مقایسه می‌توان به برندهای آمریکایی دیگر اشاره کرد که با ثبت ۶۰ تا ۷۰ فراخوان، تعداد کمتری از مشتریانشان را به نمایندگی‌های تعمیر خودرو کشاندند. شرکت‌های فورد و استلانتیس در سال ۲۰۲۴ به‌ترتیب با ۶۳ و ۷۲ بار فراخوان دادند. جدول زیر، تعداد فراخوان‌ها و خودروهای فراخوان‌شده شرکت‌های خودروسازی فعال در بازار آمریکا را نشان می‌دهد:

برند تعداد فراخوان‌ها تعداد خودروها
فولکس‌واگن ۱۸ ۱,۰۸۸,۴۰۷
هیوندای ۲۵ ۱,۱۰۹,۹۷۸
کیا ۱۹ ۱,۲۱۱,۷۷۸
تویوتا ۱۶ ۱,۲۲۱,۶۶۶
بی‌ام‌و ۳۶ ۱,۸۳۲,۹۶۸
جنرال‌موتورز ۳۳ ۱,۸۷۲,۵۲۱
هوندا ۱۸ ۳,۷۹۴,۱۱۳
فورد ۶۳ ۴,۳۸۲,۶۹۵
استلانتیس ۷۲ ۴,۸۰۴,۲۸۵
تسلا ۱۵ ۵,۱۳۵,۶۹۷

در این میان، بزرگ‌ترین درخواست بازرسی مجدد شرکت فولکس‌واگن شامل ۲۷۱,۳۳۰ دستگاه خودروی نو آن در ماه ژوئن ۲۰۲۴ شد؛ مشکل خودروهای مشمول این طرح، کارنکردن کیسه‌هوا سرنشینان جلو بود. شرکت هیوندای هم مشکل دوربین مدل‌های النترا و سانتافه را برطرف کرد. اما محصولات کیا  و بی‌ام‌و مشکلات جدی‌تری داشتند؛ کیا باید مشکل گیرکردن دکمه تنظیم صندلی تلوراید را برطرف می‌کرد چراکه می‌توانست صندلی را هم به آتش بکشد! بی‌ام‌و هم  مجبور بود برای جلوگیری از آتش‌سوزی محصولاتش، پمپ آبشان را وارسی کند.

سال ۲۰۲۴ برای وانت‌های تویوتا هم چندان خوش‌یمن نبود؛ این برند ژاپنی مجبور شد برای جلوگیری از تلفات جانی احتمالی در خودروهایش، بیش از ۶۶۱ هزار دستگاه وانت را به نمایندگی‌هایش فرابخواند و محور و جعبه‌دنده‌هایشان را وارسی کند. درکنار این وانت‌ها، بیش از ۱۰۰ هزار توندرا و لکسوس LX هم به‌خاطر نقص فنی پیشرانه به مراکز خدمات‌ پس‌ازفروش تویوتا دعوت شدند.

مشکلات هوندا امسال جزئی‌تر بودند و شامل فرمان مدل‌های سیویک و… می‌شد. برند جنرال‌موتورز که شامل کادیلاک، جمس، بیوک و شورولت می‌شود هم سال بهتری را تجربه کرد اما مجبور شد برای تعمیر در تخت بار وانت‌های شورولت و جمس، تعداد زیادی خودرو را به نمایندگی‌هایش بکشاند.

شرکت فورد که پیش از این، پرفراخوان‌ترین برند آمریکایی بود، با وارسی حدود ۴ میلیون خودرو از این مقام کنارگیری کرده است. مدیرعامل این خودروساز بزرگ اعلام کرده که در تلاش است تا کیفیت محصولاتش را ارتقا دهد؛ هر چند رقم خودروهای فراخوان شده این برند بسیار بالا قلمداد می‌شود اما در مقایسه با قبل بهبود پیدا کرده است.

پس از فورد، استلانیس با فراخوان نزدیک به ۵ میلیون خودرو، سالی بسیار بد را تجربه کرد. این مجموعه بزرگ که حال مالک برندهای مشهوری چون کرایسلر، پژو، سیتروئن، دوج، آلفارومئو، مازراتی و… شده است، با کمک NHTSA فراخوان‌های کوچک و بزرگ زیادی را اعلام کرد که شامل خودروهای تمام برندهای زیرمجموعه‌اش می‌شد.

اما در نهایت این تسلا بود که با فراخوان کراس‌اوورهایش (مدل ۳ و مدل Y) و وانت سایبرتراک، مشتریان زیادی را به نمایندگی‌هایش کشاند. این برند که در یک فراخوان بیش از ۲ میلیون خودرو را بررسی کرد، به‌خاطر عرضه وانت برقی سایبرتراک دردسرهای زیادی را متحمل شد و مجبور بود آن را ۷ بار موردوارسی قرار دهد. به نظر شما، آیا تعداد بالای فراخوان‌ها نشان از کیفیت پایین خودروهای یک برند است؟ آیا مالکان در کشورهای دیگر مانند ایران هم باید نگران فراخوان‌ها باشند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۴ رای

source

توسط autokhabari.ir