منتشر شده در 15 دی 1403 ساعت 10:30
تیگارد X35 و سوزوکی فرانکس جزو کراس اوور های موجود در بازار ایران هستند که یکی از آنها در به صورت مونتاژی و دیگری به صورت وارداتی عرضه می شود.
واردات خودرو تا حدودی روی غلتک افتاده و به تدریج نمونههای وارداتی را در جادههای کشور نیز میتوان مشاهده کرد. سگمنت کراساوورها از پرطرفدارترین دستههای خودرویی به شمار میرود و به همین دلیل، نمونههای وارداتی همچون مدلهای مونتاژی در این دسته حضور پررنگی دارند.
سوزوکی فرانکس یک خودروی وارداتی با نشان ژاپنی است که میتواند رقیبی برای محصولات مونتاژی از جمله تیگارد ایکس ۳۵ باشد. در ادامه مطلب، به مقایسه تیگارد X35 و سوزوکی فرانکس پرداختهایم تا ببینیم کدامیک مزیت بیشتری برای خریداران ایرانی به همراه خواهد داشت.
درباره تیگارد X35 و سوزوکی فرانکس
تیگارد ایکس ۳۵ با نام اصلی «بایک بیجینگ ایکس ۳» نخستین بار در سال ۲۰۱۶ وارد سبد محصولات کمپانی بایک شد. اما نسل دوم این خودرو حدود ۳ سال بعد به بازار آمد که حالا با نام تیگارد X35 در ایران به صورت مونتاژی عرضه میشود. این خودرو در بازارهای بینالمللی در قالب یک کراساوور اقتصادی به فروش میرسد، اما در بازار ایران قیمت آن به دلیل تعرفهها و عوارض عمومی مختلف کمی بالاتر از محصولات اقتصادی است.
سوزوکی فرانکس نیز یک کراساوور کوچک یا هاچبک کراس از محصولات مشترک سوزوکی و تویوتا است که در سگمنت B قرار میگیرد و از لحاظ ابعاد کوچکتر از تیگارد ایکس ۳۵ است. این خودرو در سال ۲۰۲۳ به تولید رسیده و از لحاظ پلتفرم با محصول هاچبک سوزوکی یعنی مدل بالنو اشتراک کامل دارد.
ویدیوی تست و بررسی تیگارد X35
ویدیوی معرفی سوزوکی فرانکس
مقایسه طراحی بدنه
با توجه به اینکه تیگارد X35 ابعاد بزرگتری دارد، احتمالاً از نزدیک ابهت و جذابیت بالاتری نسبت به یک خودروی هاچبک کراس ایجاد میکند. اما به طور کلی میتوان گفت طراحی سوزوکی فرانکس از المانهای مدرن و اسپرت بهره میبرد که این ویژگی باعث شده تا سوزوکی فرانکس با چهرهای متفاوت و المانهای جوانپسند، خودروی جذابتری باشد. بهرهمندی از نشان ژاپنی معتبر نیز باعث میشود تا مشتریان نگاه مثبتتری به این خودرو داشته باشند.
اما تیگارد ایکس ۳۵ نیز در قالب یک کراساوور اقتصادی از زیبایی نسبی برخوردار است و میتواند جایگاهی بین طراحیهای مدرن و کلاسیک داشته باشد. در نتیجه، طیف گستردهای از مشتریان، چه آنهایی که به دنبال خودروهای مدرن با قیمت پایینتر هستند و چه افرادی که شاسیبلندهای کلاسیک را میپسندند، احتمالاً از ظاهر تیگارد ایکس ۳۵ رضایت نسبی خواهند داشت.
مقایسه مشخصات فنی
با توجه به حضور سیستم مکش توربوشارژ روی پیشرانه تیگارد ایکس ۳۵، باید اعلام کنیم که موتور چهارسیلندر ۱.۵ لیتری این خودرو نسبت به نسخه تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری حاضر در سوزوکی فرانکس قدرت بسیار بیشتری ارائه میدهد.
حداکثر توان موتور X35 حدود ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور است که از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک با ۶ دنده مصنوعی به چرخهای جلو منتقل میشود. اما توان پیشرانه سوزوکی فرانکس که با یک موتور الکتریکی کوچک، سامانه هیبرید خفیف را تشکیل میدهد، نهایتاً برابر ۱۰۳ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور است که بعد از عبور از یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته معمولی به محور چرخهای جلو منتقل میشود.
با وجود آنکه تیگارد X35 حدود ۲۸۰ کیلوگرم از سوزوکی فرانکس سنگینتر است، اما به دلیل توان موتور بسیار بالاتر این اختلاف وزن تا حد زیادی جبران شده و در نتیجه تیگارد ایکس ۳۵ میتواند به طور متوسط شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۰ ثانیه را ثبت کند. اما شتاب صفر تا صد سوزوکی فرانکس در شرایط استاندارد حدود ۱۱.۵ ثانیه برآورد میشود.
خودرو | سوزوکی فرانکس | تیگارد ایکس ۳۵ |
موتور | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱۴۶۲ سی سی | ۱۴۹۹ سی سی |
توان خروجی | ۱۰۳ اسب بخار – ۱۳۷ نیوتن متر | ۱۴۷ اسب بخار – ۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶سرعته اتوماتیک | CVT اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۱۱.۵ ثانیه | – ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۷.۲ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۱۶۵ کیلومتربرساعت | ۱۸۰ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۰۶۰ کیلوگرم | ۱۳۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۳۷ لیتر | ۴۶ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۵۰-۱۷۶۵-۳۹۹۵ میلیمتر | ۱۶۴۰-۱۸۳۰-۴۳۲۵ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۵۲۰ میلیمتر | ۲۵۷۰ میلیمتر |
حجم صندوق | ۳۰۸ لیتر | ۳۹۰ لیتر |
توان و وزن کمتر فرانکس باعث مصرف سوخت پایینتر آن شده است. به طور دقیقتر، میزان مصرف سوزوکی فرانکس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۵ لیتر است، اما این رقم برای تیگارد X35 برابر ۷.۲ تا ۷.۵ لیتر است. سیستم تعلیق هر دو خودرو مشابه بوده و از نوع مستقل مکفرسون برای جلو و تورشن بیم یکپارچه برای عقب است که هندلینگ قابلقبولی در مصارف عادی، اما ناکافی برای مانورهای پرسرعت فراهم میکند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
نوع طراحی داخلی، به ویژه بخش داشبورد در هر دو خودرو تا حدودی مدرن و امروزی احساس میشود. اما اگر بخواهیم آنها را به طور دقیق بررسی کنیم، متوجه میشویم که فضای داخلی و نوع طرح داشبورد سوزوکی فرانکس کمی اسپرتتر است و میتواند المانهای جوانپسندانهتری ارائه دهد. طراحی داخلی تیگارد ایکس ۳۵ نیز جدید و جذاب به نظر میرسد. این سبک طراحی با عناصر و المانهای مدرنتر همراه بوده و باعث رضایت بیشتر افراد مدرنپسند میشود.
کیفیت متریال استفادهشده در کابین این دو خودرو تقریباً برابر است و عمدتاً از پلاستیک خشک با سطح کیفی متوسط بهره میبرند که برای خودروهای این سطح قیمتی قابلقبول است. از لحاظ میزان فضای داخل کابین نیز باید گفت که تیگارد ایکس ۳۵ به دلیل ابعاد اتاق بزرگتر، گزینه راحتتری برای خانوادههای پرجمعیت و افراد بلندقد است. به ویژه، فضای پای صندلیهای عقب در این خودرو به دلیل فاصله محوری بزرگتر، وسیعتر بوده و راحتی بیشتری را برای کاربران به دنبال دارد.
در مورد صندوق عقب هم گفته شده که تیگارد ایکس ۳۵ حدود ۳۹۰ لیتر ظرفیت در قسمت پشت صندلیهای ردیف دوم دارد، اما این رقم برای سوزوکی فرانکس به ۳۰۸ لیتر میرسد.
مقایسه آپشنها و تجهیزات رفاهی و ایمنی
سوزوکی فرانکس به عنوان یک خودروی وارداتی از تجهیزات بیشتری نسبت به تیگارد X35 مونتاژی بهره میبرد.
مواردی مثل دوربین ۳۶۰ درجه، کیسههای هوای جانبی و پردهای، هداپ دیسپلی، تهویه اتوماتیک، کروز کنترل و شارژر بیسیم تلفن همراه از جمله امکاناتی هستند که سوزوکی فرانکس از آنها برخوردار است، اما در فهرست تجهیزات تیگارد ایکس ۳۵ دیده نمیشوند. با این حال اخیرا تیگارد ایکس ۳۵ نسخه پرایم هم به بازار آمده که دارای دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور، درب صندوق برقی و سنسور پا است.
خودرو | سوزوکی فرانکس | تیگارد x35 پرایم |
کروز کنترل | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار نقطه کور | ندارد | دارد |
رادار خط خوان | ندارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | ندارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
سنسور باران | ندارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز ABS | دارد | دارد |
ترمز EBD | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | ندارد | ندارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۲ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
شارژر وایرلس | دارد | ندارد |
آینههای تاشو برقی | ندارد | ندارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | ندارد | ندارد |
سقف پانوراما | ندارد | دارد |
نتیجهگیری: تیگارد ایکس ۳۵ ارزندهتر است یا سوزوکی فرانکس؟
اگر قصد خرید سوزوکی فرانکس را داشته باشید، باید بدانید که قیمت رسمی و بازار آزاد این خودرو نسبت به تیگارد ایکس ۳۵ به میزان نسبتاً قابلتوجهی بالاتر است و صرفه اقتصادی خرید آن نسبت به حریف مونتاژی چینی پایینتر برآورد میشود.
با این حال، اگر به یک کراساوور با فضای داخلی بزرگتر، توان فنی و شتاب بالاتر نیاز دارید، تیگارد X35 به ویژه در نسخه پرایم با امکانات بیشتر، گزینه بهتری برای شما خواهد بود. ضمن اینکه قیمت آن نیز پایینتر است و با بودجه کمتر میتوان این خودرو را خریداری کرد.
اما سوزوکی فرانکس به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی، استهلاک فنی کمتری دارد و دوام بالاتری در طول زمان از خود نشان میدهد. امکانات بیشتر نسبت نسخه اولیه تیگارد، نشان معتبر ژاپنی، کیفیت ساخت بالاتر و طراحی متمایز از دیگر ویژگیهای این کراساوور کوچک است که آن را نسبت به حریفان مونتاژی چینی برتر میسازد.
source