زامیاد از پاییز ۱۴۰۳ تیپهای جدیدی را برای وانت نیسان معرفی کرده است و در ادامه با مشخصات و ویژگیهای همهٔ این تیپها آشنا خواهیم شد.
نیسان آبی را میتوان مشهورترین وانت در ایران دانست تا جایی که وقتی صحبت از وانت میشود، شاید اولین چیزی که به ذهن متبادر میشود همین خودرو باشد. این پیرمرد باربر که همچنان با قدرت روی خط تولید زامیاد قرار دارد درواقع نسل سوم نیسان جونیور است که در اکتبر سال ۱۹۷۰ معرفی شد و مدت کوتاهی بعد در سال ۱۳۴۹ روی خط تولید زامیاد رفت و به یکی از مهمترین خودروها در تاریخ صنعت حملونقل کشورمان تبدیل شد. این خودرو به دلیل آنکه عمدتاً با رنگ آبی تولید میشد در بین عموم مردم ایران به نیسان آبی شهرت یافت. هرچند نیسان در سال ۱۹۸۲ بدون معرفی جانشین مستقیمی به تولید جونیور پایان داد اما سرنوشت این وانت ژاپنی در ایران کاملاً متفاوت بود.
تولید جونیور تا چند سال پس از انقلاب در کشورمان در توسط زامیاد ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۶۲ سایپا با خرید زامیاد، تولید این وانت را به دست گرفت. جونیور در طول این سالها با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی در ایران تولید میشد که ۹۲ اسب بخار قدرت داشت اما در سال ۱۳۶۹ سایپا آن را به پیشرانه جدیدتر و قویتر ۲.۴ لیتری Z24 مجهز کرد که از وانت داتسون ۷۲۰ گرفته شده بود. بدین ترتیب، نیسان آبی حالا سایپا ۲۴ نام گرفت تا اینکه در سال ۱۳۷۷ دوباره خط تولید آن به زامیاد منتقل شد و با نام زامیاد ۲۴ راهی بازار شد.
هرچند تاکنون بارها صحبتهای در مورد خاتمهٔ تولید این وانت فرتوت مطرح شده است اما به دلیل عدم وجود جایگزین مناسب، جانسختی، توانایی حمل بار بالا، فراوانی قطعات، هزینههای نگهداری پایین، تواناییهای حرکتی مناسب در مسیرهای ناهموار و البته سود سرشار برای سازنده، نیسان آبی کماکان مهمان خط تولید زامیاد است و علیرغم تمام مشکلاتش، هنوز هم پرطرفدار است. البته زامیاد چند بار دست به بهروزرسانی این وانت زد و با استفاده از اتاق پیکاپهای چینی مدلهایی مثل شوکا و پادرا معرفی کرد اما هیچکدام از این مدلها در بازار موفق نبودند و خریداران همچنان همان نیسان قدیمی را ترجیح میدادند.
پس از ناکامی این مدلهای جدید، زامیاد همان نیسان آبی فرتوت را با تغییرات جزئی مورد بهروزرسانی قرار داده است که نشان میدهد این شرکت قصد ندارد به این زودیها با وانت باستانی خود خداحافظی کند. این نسخهٔ جدید در چند تیپ مختلف با نامهایی مثل SVD، SVPD و SVPDH عرضه میشود که هرکدام تفاوتهایی جزئی باهم دارند و میتواند خریداران را گیج کند. ازاینرو قصد داریم در ادامه با تمام تیپهای وانت نیسان و ویژگیها و مشخصات هرکدام آشنا شویم.
همچنین بخوانید: مقایسه پادرا پلاس و نیسان زامیاد، کدام وانت گزینه بهتری است؟
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVD
در حال حاضر تمام تیپهای وانت نیسان بهصورت آپشنال عرضه میشوند که از ویژگیهایی شامل سیستم تهویه، لاینر اتاق بار و برچسبهای روی بدنه برخوردار هستند. سادهترین تیپ این وانت، SVD نام دارد که با پیشرانهٔ M24 معمولی عرضه میشود.
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPD
این تیپ از لحاظ امکانات تفاوتی با تیپ SVD ندارد ولی به پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس مجهز است. این موتور با هدف مدیریت بهتر مصرف سوخت و کنترل آلایندههای خروجی از اگزوز، به کاتالیست جدید، کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل و دریچه گاز برقی مجهز شده و مسیر برگشت سوخت از ریل به باک نیز حذف شده است. این تغییرات موجب شده موتور M24 پلاس در قیاس با نسخهٔ قبلی کنترل دقیقتری برای میزان مصرف سوخت و آلایندگی داشته باشد که باعث کاهش مصرف سوخت میشود. علاوه بر این، به گفتهٔ زامیاد، ایمنی خودرو هم با اصلاح مدار سوخترسانی افزایش پیدا کرده است. بااینحال، در قدرت و گشتاور موتور تغییری صورت نگرفته است و مثل قبل همچنان ۹۴ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPDH
این تیپ علاوه بر برخورداری از پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس، از دو ویژگی جدید دیگر هم بهره میبرد. در تیپ SVPDH، دیلایتها از روی سپر به داخل چراغهای اصلی منتقل شده و به شکل حلقهای دور چراغهای بالایی طراحی شده است. ویژگی دیگر این تیپ هم تجهیز به قابلیت تنظیم برقی ارتفاع نور چراغهای جلو است.
وانت نیسان آپشنال رادیال
این نسخه از لاستیکهای رادیال برخوردار است. این آپشن در دو تیپ SVPD و SVPDH ارائه میشود و حدود ۵.۷ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان آپشنال هیدرولیک
این نسخه از فرمان هیدرولیک برخوردار است. این آپشن در دو تیپ SVPD و SVPDH ارائه میشود و حدود ۱۷ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان آپشنال هیدرولیک رادیال
این نسخه از هردو آپشن فرمان هیدرولیک و لاستیک رادیال برخوردار است. این آپشنها در کنار هم فقط در تیپ SVPDH ارائه میشود و نزدیک به ۲۳ میلیون تومان به قیمت خودرو اضافه میکند.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVD
این تیپ همانطور که از نامش مشخص است، نسخهٔ دوگانهسوز CNG وانت نیسان SVD محسوب میشود که با پیشرانهٔ M24 معمولی به تولید میرسد.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVDH
این تیپ هم مثل تیپ دوگانهسوز SVD از موتور M24 معمولی استفاده میکند ولی به تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و دیلایتهای داخل چراغ بجای روی سپر برخوردار است.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVPDH
این کاملترین تیپ وانت نیسان دوگانهسوز محسوب میشود. تیپ SVPDH علاوه بر تنظیم ارتفاع برقی چراغهای جلو و دیلایتهای داخل چراغ، به پیشرانهٔ بهبودیافتهٔ M24 پلاس هم مجهز است.
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال رادیال
این نسخه لاستیک رادیال را در کنار پیشرانه دوگانهسوز ارائه میکند. لاستیک رادیال در وانت نیسان دوگانهسوز در حال حاضر در تیپهای SVD و SVPDH ارائه میشود.
تفاوت تیپهای مختلف نیسان آبی
در ادامه بهصورت لیستوار و خلاصه، تفاوت و ویژگیهای تیپهای مختلف وانت نیسان را بیان میکنیم:
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVD
- موتور M24 معمولی
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPD
- موتور M24 پلاس بهبودیافته
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان بنزینی آپشنال SVPDH
- موتور M24 پلاس بهبودیافته
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVD
- موتور M24 معمولی دوگانهسوز
- دیلایت روی سپر
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVDH
- موتور M24 معمولی دوگانهسوز
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
وانت نیسان دوگانهسوز آپشنال SVPDH
- موتور M24 پلاس بهبودیافته دوگانهسوز
- دیلایت داخل چراغهای اصلی
- تنظیم ارتفاع برقی چراغها
جمعبندی
با توجه به لیست قیمت نیسان وانت بنزینی صفر زامیاد در کارخانه و بازار و قیمت وانت نیسان دوگانهسوز صفر زامیاد در کارخانه و بازار، در حال حاضر، ارزانترین تیپ این وانت، مدل بنزینی آپشنال SVPD با قیمت کارخانهای ۵۷۹ میلیون تومان است و عنوان گرانترین مدل هم به نیسان دوگانهسوز آپشنال رادیال SVPDH با قیمت ۶۵۲ میلیون تومان میرسد. این بهروزرسانیهای جزئی اما تأثیری روی برطرف کردن مشکلات اساسی وانت نیسان مثل پیشرانهٔ قدیمی، موقعیت ناراحت راننده، فقدان اساسیترین امکانات و کیفیت بشدت پایین داشبورد نداشته و این تنوع بالای تیپها با تفاوتهای جزئی که پیشتر مشابه آن را در کوییک دیده بودیم، بیشتر باعث گیج شدن خریداران میشود.
source