منتشر شده در 16 دی 1403 ساعت 16:30


افزایش گرایش مشتریان مکزیکی به خودروهای چینی

تاریخچه خودروهای لوکس همیشه جذاب و با تحولات زیادی همراه بوده است. در گذشته نه‌ چندان دور، خودروهای ژاپنی در مقایسه با رقبای اروپایی خود کم‌ ارزش‌ تر محسوب می‌شدند. اما با گذشت زمان، برندی مثل لکسوس توانست با تغییر این تصویر، جایگاه قابل توجهی در بازارهای جهانی به دست بیاورد. حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا برند های چینی نیز خواهند توانست مسیری مشابه با لکسوس را طی کنند؟

شرایط بازار آمریکا و فرصت‌ها در مکزیک

به گزارش آخرین خودرو، در حال حاضر، خودروهای ساخت چین به دلیل قیمت بالای ناشی از تعرفه‌های سنگین واردات، در بازار آمریکا جایی ندارند. با روی کار آمدن دوباره دونالد ترامپ و افزایش احتمالی تعرفه‌ها، اوضاع بدتر هم خواهد شد. برند های چینی تنها زمانی می‌توانند روی موفقیت در بازار آمریکا حساب کنند که با تاسیس کارخانه داخل مرزهای این کشور از تعرفه‌های سنگین در امان بمانند.

خودرو ساخت چین

اما وضعیت در همسایه جنوبی آمریکا یعنی مکزیک، متفاوت است. با باز شدن پای خودروسازان چینی به بازار این کشور، شاهد یک رویارویی تمام‌عیار هستیم. آمارهای موجود حکایت از آن دارند خودروهای چینی با اتکا به ویژگی‌هایی مثل بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، راحتی و قیمت مناسب، می‌توانند رقبالی بین‌المللی را به چالش کشیده و برای آنها دردسرساز شوند.

افت فروش برندهای لوکس در مکزیک

طبق گزارش انجمن توزیع‌کنندگان خودروی مکزیک (AMDA)، فروش مدل‌های لوکس در این کشور از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۴ با کاهش ۸.۱ درصدی مواجه شده است. در این بین برندهایی مانند آئودی و مرسدس بنز به ترتیب ۲۱.۹ و ۹.۸ درصد افت فروش داشته‌اند. در مقابل، فروش برند ب ام و تقریباً بدون تغییر باقی مانده است.

رشد خیره‌کننده فروش خودروهای چینی

برخلاف برندهای باسابقه آلمانی، برندهای چینی جهشی چشمگیر را تجربه کرده‌اند. گروه موتور نیشن که نمایندگی برندهایی مانند بایک (BAIC)، جی ام سی (JMC) و چانگان را در اختیار دارد، رشد فروش ۸.۸ درصدی داشته است. بیشترین رشد به برند نوپای جتور مربوط می‌شود. فروش این برند که زیرمجموعه چری به حساب می‌آید، به میزان قابل توجه ۱۳۱ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار، برندهای چینی اکنون ۹.۳ درصد از بازار خودروی مکزیک را در اختیار دارند؛ رقمی که چند سال پیش حتی تصورش هم دشوار بود.

از دلایل اصلی موفقیت خودروهای چینی در مکزیک، باید به معافیت‌های کوتاه‌ مدت تعرفه برای خودروهای برقی که بین سال‌های ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۳ جریان داشت، اشاره کنیم. در حال حاضر هم برندهایی مانند بی وای دی و زیکر توانسته‌اند طیف وسیعی از خودروهای برقی را با قیمتی بین ۱۷,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار عرضه کنند.

فروش خودروی چینی در مکزیک

رقابت با برندهای لوکس‌های اروپایی

یکی از شهروندان ۷۱ سال مکزیکی به نام میگل ریس که بازنشسته شده، در گفتگو با نشریه فورچون قیمت مناسب‌تر را دلیل انتخاب خودروی چینی عنوان کرده؛ وی می‌گوید با پرداخت رقمی معادل حدود ۲۷,۰۰۰ دلار آمریکا به فناوری‌ها و راحتی مشابهی با مدل‌های لوکس اروپایی دست یافته است. اگر قرار بود آقای ریس از بین گزینه‌های اروپایی مدلی را انتخاب کند، باید بین ۴۰,۰۰۰ تا ۵۰,۰۰۰ دلار کنار می‌گذاشت.

آینده برندهای چینی در بازارهای جهانی

خودروسازان چینی اکنون نه‌تنها در ارائه خودروهای باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه موفق هستند، بلکه طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها را برای مشتریان فراهم می‌کنند. با توجه به پررنگ‌تر شدن حضور برندهای چینی در بازارهای بین‌المللی، سایر برندها – به خصوص اروپایی‌ها – برای حفظ جایگاه خود باید در استراتژی‌های آتی تجدید نظر کنند.

آنطور که پیداست خودروهای چینی با سرعت بالایی در حال فتح جاده‌های مکزیک هستند. آیا این روند به سایر بازارها نیز گسترش خواهد یافت؟ زمان پاسخ این سوال را خواهد داد.

source

توسط autokhabari.ir