تیتر20 – گروه بهمن یکی از شرکتهای مطرح در صنعت خودروسازی ایران است که طی سالها در تولید خودروهای سواری و سدان فعالیتهای گستردهای داشته است. در دهههای گذشته، این گروه توانسته بود با تولید مدلهای مختلف سدان به عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای سواری ایران شناخته شود.
خودروهایی که تحت برند بهمن یا با همکاری برندهای خارجی تولید میشدند، در دوران خود فروش بالایی داشتند. اما در سالهای اخیر، گروه بهمن شاهد تغییرات اساسی در استراتژی تولید خود بوده است. این تغییرات بهویژه در بخش تولید خودروهای سدان و سواری مشهود بوده و سوالات زیادی را در زمینه دلایل این تغییرات مطرح کرده است.
اینوی؛ سدان جدید گروه بهمن
امروزه گروه بهمن تنها یک مدل سدان به نام “ریسپکت” در خط تولید دارد و همچنین چند مدل وارداتی را در سبد محصولات خود جای داده است. این مدلها بیشتر بهعنوان خودروهایی با ویژگیهای لوکس و با تیراژ پایین شناخته میشوند. در مقایسه با گذشته، که گروه بهمن از مدلهای مختلف سدان را تولید میکرد، اکنون بهنظر میرسد که این گروه در بخش خودروهای سدان حضور کمتری دارد.
اما از سال گذشته گروه بهمن اعلام کرده بود که به دنبال تولید یک سدان با داخلی سازی بالا و فناوری هایبرید رفته است. حال مشخص شده که این خودرو اینوُی نام دارد. بهمن اینوی از پلتفرم چانگان ایدو DT استفاده می کند. آن طور که مشخص است، بهمن موتور و گروه بهمن طی قراردادی امکان بومی سازی پلتفرم این خودرو را به دست آورده اند و در حال حاضر مقدمات داخلی سازی بیش از ۵۰ درصدی این سدان کلاس C را فراهم می کنند.
اما آن طور که مشخص است، قرار نیست تا چانگان ایدو DT صرفاً در کارخانه بهمن موتور مونتاژ شود. بلکه قرار است تا از ساختار پلتفرم این سدان کلاس C استفاده شود تا گروه بهمن با یک پلتفرم اختصاصی اولین محصول هایبرید خود را در کشور تولید کند. بهمن اینوی قرار است تا تنها در نسخه هایبرید به بازار ما بیاید و از همان ابتدا داخلی سازی بالایی داشته باشد.
این درحالیست که در گذشته، گروه بهمن به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای سواری و سدان در ایران شناخته میشد اما به تدریج، با تغییر شرایط اقتصادی و تقاضای بازار، تولیدات این گروه تغییر یافت و به سمت خودروهایی با ویژگیهای لوکس و خاصتر گرایش پیدا کرد.
دلایل کاهش تولید خودروهای سدان توسط گروه بهمن
در تحلیل دلایل کاهش تولید خودروهای سدان توسط گروه بهمن، میتوان به چند عامل مهم اشاره کرد که نقش اساسی در شکلگیری این تغییرات ایفا کردهاند.
یکی از دلایل اصلی کاهش تولید خودروهای سدان در گروه بهمن، تغییر سلیقه مصرفکنندگان است. در سالهای اخیر، تقاضا برای خودروهای لوکس، نیمهلوکس و مدلهای وارداتی بهویژه در بازارهای شهری ایران افزایش یافته است.
این روند نشان میدهد که مصرفکنندگان به دنبال خودروهایی با طراحیهای بهروز، تکنولوژیهای پیشرفته و کیفیت بالا هستند. گروه بهمن با مدلهایی همچون “ریسپکت” و خودروهای وارداتی سعی کرده است این نیازها را برآورده کند و خود را با این تغییرات هماهنگ کند.
به این ترتیب، تولید خودروهای سدان با ویژگیهای سادهتر که بیشتر به بازار اقتصادی تعلق دارند، کمتر شده است.
بازار خودروهای سدان در ایران یکی از رقابتیترین بازارها بهشمار میآید. رقابت شدید در این بازار باعث شده است که خودروسازانی چون گروه بهمن نتوانند بهراحتی در این بخش رقابت کنند.
هزینههای بالا، ریسکهای ناشی از واردات قطعات و نیاز به بهبود مستمر کیفیت از جمله چالشهای این گروه در بازار سدانها است. گروه بهمن به همین دلیل ترجیح داده است که کمتر در این بازار رقابتی حضور داشته باشد و به سمت تولید خودروهایی با تیراژ کمتر و تمرکز بر بازارهای خاصتر حرکت کند.
شرایط اقتصادی ایران و تحریمهای بینالمللی نیز بهطور مستقیم بر تولید خودروهای سدان و سواری تأثیر گذاشته است. تحریمها باعث محدودیت در واردات قطعات و مواد اولیه خودرو شده و تولید خودروهای سدان با قیمت پایین را دشوار کرده است.
در این شرایط، گروه بهمن به تولید خودروهایی با تیراژ پایینتر و قیمت بالاتر روی آورده است. این تغییرات بهویژه در زمینه خودروهای لوکس و نیمهلوکس مشهود است. تولید مدلهایی که نیاز به قطعات پیچیدهتری دارند، نسبت به تولید خودروهایی با اجزای سادهتر از لحاظ اقتصادی جذابتر شده است.
مسئله کیفیت یکی دیگر از عواملی است که بر کاهش تولید خودروهای سدان در گروه بهمن تأثیرگذار بوده است. خودروهای سدان تولیدی در ایران بهویژه در نسلهای گذشته دچار مشکلاتی در زمینه کیفیت قطعات، عمر مفید خودرو و خدمات پس از فروش بودند.
این مشکلات باعث کاهش اعتماد مصرفکنندگان و کاهش فروش خودروهای سدان در بازار داخلی شد. گروه بهمن با توجه به این مسائل بهنظر میرسد که ترجیح داده است که به جای رقابت در این بازار، به تولید خودروهایی با کیفیت بالاتر و ویژگیهای منحصر به فرد پرداخته و در نهایت بازار خود را در بخشهای لوکستر و خاصتر پیدا کند.
در برخی از موارد، تغییرات مدیریتی در سطح کلان گروه بهمن نیز به تغییرات استراتژیک در تولیدات این گروه منجر شده است. ممکن است تصمیمات مدیریتی مبنی بر تغییر تمرکز از تولیدات سدان به تولید خودروهای لوکس و وارداتی اتخاذ شده باشد.
این تصمیمات میتواند ناشی از تحلیلهای داخلی گروه بهمن باشد که بر اساس آن تولید خودروهای سدان در شرایط اقتصادی کنونی سودآور نبوده و بنابراین تصمیم به کاهش حضور در این بخش گرفته شده است.
آینده گروه بهمن در بازار خودروهای سدان
اگرچه گروه بهمن در حال حاضر کمتر به تولید خودروهای سدان توجه دارد، اما این گروه میتواند در آینده با اتخاذ استراتژیهای جدید به بازار سدانها بازگردد. در این راستا، چندین گزینه برای آینده این گروه وجود دارد که میتواند نقش مهمی در بازگشت این گروه به عرصه خودروهای سدان و سواری ایفا کند.
گروه بهمن میتواند با معرفی مدلهای جدید سدان که ویژگیهایی نظیر طراحیهای بهروز، فناوریهای پیشرفته و مصرف سوخت پایین را دارا باشند، به رقابت با سایر خودروسازان در این بخش بپردازد. توجه به نیازهای خاص مصرفکنندگان و تقاضای آنها برای خودروهایی با ویژگیهای خاص میتواند برای گروه بهمن فرصتهای جدیدی در این بازار فراهم کند.
یکی از استراتژیهایی که گروه بهمن میتواند در پیش گیرد، افزایش همکاریهای مشترک با خودروسازان بینالمللی است. با این همکاریها، گروه بهمن میتواند مدلهای جدید سدان را وارد بازار ایران کند و در عین حال از ظرفیتهای تولید داخلی خود برای افزایش فروش استفاده نماید. همکاری با برندهای معتبر جهانی نیز میتواند به افزایش کیفیت خودروهای سدان این گروه کمک کند.
source