پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید با قدرت ۷۷۱ اسب بخار خود تجربه‌ای از پرفورمنس و اشرافیت را ارائه می‌کند که هیچ خودروی دیگری قادر به تکرار آن نیست.
پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid

از دیدن خودروهای پلاگین هیبرید پرفورمنس خسته شده‌ایم. بی ام و M5 جدید حدود ۳ تن وزن دارد و نسبت به قبل خیلی سریع نشده است. مرسدس AMG C63S E پرفورمنس را هم می‌توان ناامید کننده دانست. حتی جدیدترین سوپر اسپرت‌های پلاگین هیبریدی همچون فراری SF90 و مک لارن آرتورا نیز از همان لحظه اول با استقبال گرمی مواجه نبوده‌اند. شاید فراری ۲۹۶ GTB را بتوان یک استثنا دانست.

اکستریم VX اکستریم VX

زمانی که نوبت به تست و بررسی پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید رسید ما می‌ترسیدیم پورشه نیز در گرداب پیچیدگی بیش از حد، وزن بسیار بالا و قدرت بیش از نیاز یک سدان اسپرت دست و پا بزند. زمانی که دکمه استارت را فشردیم که چیزی از پیشرانه ۸ سیلندر توئین توربو نشنیدیم این ترس تقویت شد؛ اما پانامرای هیبریدی ۷۷۱ اسبی ثابت کرد ما اشتباه می‌کنیم. قوای محرکه پلاگین هیبرید پورشه هرگز یک مشکل نبوده و به عنوان یک استثنا خودش را نشان داده است.

معمولاً پیچیدگی و وزن بیشتر برای یک خودروی پرفورمنس نشانه‌های خوبی نیستند اما پورشه مزیت متمایزی داشته و آن هم زمان بوده است. با اینکه همه روی عصر هیبریدی تأکید دارند اما پورشه اولین بار در سال ۲۰۱۷ این تکنولوژی را روی پانامرا سوار کرده و حتی قبل‌تر از آن یعنی در سال ۲۰۱۳ از چنین قوای محرکه‌ای در ۹۱۸ اسپایدر سود برده است. در روی کاغذ، پانامرا موردبحث توان پیمایش حدود ۶۵ کیلومتری در حالت برقی دارد و دستیار برقی پیشرانه نیز ۱۸۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. با وجود قدرت ترکیبی ۷۷۱ اسب بخاری، این سدان بزرگ می‌تواند در ۲.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت برسد.

سیستم تعلیق فعال پانامرا که به تازگی توسعه یافته یکی از برجسته‌ترین بخش‌های جادوی مهندسی این خودرو محسوب می‌شود و زمانی که در را باز کنید چند میلی‌متری بالاتر می‌رود تا ورود و خروج راحت‌تر صورت گیرد. عملکرد این سیستم تعلیق در جاده نیز بسیار خوب است. با نشستن پشت فرمان می‌توانیم همان موقعیت خاص محصولات پورشه را به همراه غربیلک فرمانی ببینیم که در نقطه ایده آلی قرار دارد. کیفیت و پرداخت کابین نیز عالی بوده و فضایی لوکس انتظار شما را می‌کشد. البته ورودی‌های هوا فقط از طریق نمایشگر مرکزی قابل تنظیم هستند که جالب نیست.

سواری خودرو بسیار نرم بوده و موتور برقی بین پیشرانه و گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه قرار گرفته است. فقط با نهایت دقت می‌توانیم متوجه تغییر وضعیت پیشرانه از حالت درون‌سوز به برقی و بالعکس شویم. سیستم اگزوز استاندارد خودرو نیز صدای زیادی را تولید نمی‌کند و حین شتاب گیری پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید هیچ حالت دراماتیکی وجود ندارد به جز پاسخ تیز پدال گاز و شتاب قابل‌توجه! هماهنگی پاسخ تیز موتور برقی و تأخیر پیشرانه درون‌سوز به حدی خوب صورت گرفته که هیچ وقفه‌ای در عملکرد خودرو وجود ندارد. این سیستم هیبریدی خیلی نوآورانه نیست اما در عمل به‌طور باورنکردنی‌ای خوب به نظر می‌رسد.

سیستم تعلیق فعال پورشه را می‌توان تقریباً یک تکنولوژی جدید برای خودروهای جاده‌ای تولید انبوه دانست و تنها سیستم تعلیق فراری پورسانگوئه با آن قابل‌مقایسه است. البته درحالی‌که فراری از سیستم تعلیق ۴۸ ولتی با موتورهای برقی برای دست‌کاری حرکات بدنه استفاده می‌کند، پورشه از پمپ‌های الکترو هیدرولیکی برای ارتباط هر دامپر سود می‌برد. فقط دست‌اندازها و چاله‌های بزرگ هستند که باعث لرزش کابین می‌شوند. پانامرا در هر جهتی تخت باقی می‌ماند و خبری از تکان‌های بدنه نیست. با وجود فرمان پذیری چرخ‌های عقب، همه‌چیز این خودرو به‌طور فوق‌العاده‌ای منسجم است و شاید تنها انتقاد ما به بازخورد فرمان و تنظیم آن مربوط باشد که می‌توانست بهتر از کار درآید. در مجموع باید گفت پانامرا یک پکیج باورنکردنی و عالی است و از پورشه نیز چنین انتظاری می‌رود. پانامرا توربو S E-Hybrid باعث شد ما به خودروهای اسپرت هیبریدی ایمان بیاوریم.

مشخصات پورشه پانامرا توربو S E-Hybrid جدید
پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربوی پلاگین هیبرید
باتری ۲۱.۸ کیلووات ساعت لیتیوم یون
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۷۷۱/۹۹۹
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه، چهار چرخ محرک
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۲.۸ تخمینی
توان پیمایش در حالت برقی (کیلومتر) ۶۵
وزن (کیلوگرم) ۲۴۰۵
قیمت پایه (دلار) ۲۲۸,۴۹۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۳۳ رای

source

توسط autokhabari.ir