بررسی لیست پرفروشترین خودروسازان بازار چین در سال ۲۰۲۴ نشان میدهد شرکتهای داخلی عملکرد فوقالعادهای در جلب نظر مشتریان چینی داشتهاند.
انجمن تولیدکنندگان خودروهای سواری چین لیست پرفروشترین خودروسازان بازار این کشور در سال ۲۰۲۴ را منتشر کرده است. با توجه به دادهها مشخص میشود در سال قبل تعداد ۲۲.۸۹۲ میلیون دستگاه خودروی سواری در چین به فروش رسیده که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۵.۵ درصدی را نشان میدهد. بدون هیچگونه تعجبی شرکت بی وای دی بیشترین میزان فروش را داشته اما در بین ۵ برند اول این جدول ۴ برند چینی هستند. در سال ۲۰۲۳ تعداد ۳ برند چینی بین ۵ شرکت اول برتر در زمینه فروش خودروهای سواری حضور داشتند. با اینکه بین ۱۰ برند اول این جدول همچنان ۵ شرکت چینی دیده میشوند اما جایگاه برخی شرکتهای دیگر دستخوش تغییر شدهاند.
رتبه | شرکت خودروساز | میزان فروش در سال ۲۰۲۴ | درصد تغییر نسبت به سال ۲۰۲۳ | درصد سهم از بازار |
۱ | بی وای دی | ۳,۷۱۸,۲۸۱ | ۳۷.۴ | ۱۶.۲ |
۲ | جیلی | ۱,۷۷۳,۲۵۱ | ۲۸ | ۷.۷ |
۳ | فاو فولکسواگن | ۱,۶۰۸,۵۷۸ | -۱۲.۹ | ۷ |
۴ | چانگان | ۱,۳۶۵,۷۴۵ | -۰.۶ | ۶ |
۵ | چری | ۱,۳۵۵,۲۰۵ | ۶۴.۶ | ۵.۸ |
۶ | سایک فولکسواگن | ۱,۲۰۰,۰۰۰ | -۲.۶ | ۵.۲ |
۷ | سایک جنرال موتورز وولینگ | ۸۲۴,۶۸۱ | ۱۴ | ۳.۶ |
۸ | فاو تویوتا | ۷۹۸,۰۸۷ | -۰.۵ | ۳.۵ |
۹ | گک تویوتا | ۷۷۰,۱۴۷ | -۱۴.۵ | ۳.۴ |
۱۰ | تسلا | ۶۵۷,۱۰۲ | ۸.۹ | ۲.۹ |
پس از بی وای دی شرکت جیلی در رتبه دوم قرار دارد و رشد فروش ۲۸ درصدی را تجربه کرده است. رشد جیلی به همراه افت فروش جوینت ونچر فاو فولکسواگن باعث شده رتبه این دو برند نسبت به سال ۲۰۲۳ جابجا شود. چانگان همچنان رتبه چهارم لیست پرفروشترین خودروسازان بازار چین را علیرغم افت فروش ۰.۶ درصدی حفظ کرده است. نکته جالب به چری مربوط میشود که به لطف رشد فروش بیش از ۶۴ درصد، از رتبه هشتم دو سال قبل به رتبه پنجم در سال ۲۰۲۴ رسیده است.
تنها برند چینی دیگر بین ۱۰ خودروساز پرفروش بازار چین در سال ۲۰۲۴ جوینت ونچر سایک جنرال موتورز وولینگ است که رشد فروش ۱۴ درصدی باعث شده برای اولین بار بین ۱۰ برند برتر قرار گیرد. موضوع مهم دیگر به حذف گریت وال از جدول بالا مربوط میشود که جای خود را به تسلا داده است. گریت وال در سال قبل افت فروش قابلتوجهی داشت. همین موضوع درباره جوینت ونچر سایک جنرال موتورز نیز صدق میکند که نتیجه آن خروج از جدول بالا بوده است. با سهم ۱۶.۲ درصدی از بازار، یک خودرو از هر شش خودروی فروخته شده در سال قبل برند بی وای دی را بر پیشانی خود داشته است. در مجموع ۵ برند اول این لیست ۴۲.۷ درصد بازار را در اختیار دارند و سهم ۱۰ برند هم ۶۱.۳ درصد از بازار خودروهای سواری چین در سال ۲۰۲۴ است. همچنین ۵ شرکت چینی که در این لیست مشاهده کردید در مجموع ۳۹.۳ درصد بازار را کنترل میکنند. اگر آمار فروش جوینت ونچرهای فولکسواگن را با یکدیگر ترکیب کنیم این شرکت در جایگاه دوم قرار میگیرد و تویوتا نیز به رده چهارم صعود میکند.