در سال ۲۰۲۴ بسیاری از برندهای لوکس در بازار آمریکا افزایش فروش را تجربه کردهاند که این نشان از استقبال بیشتر خریداران از خودروهای گرانتر دارد.
۱۵-آلفارومئو
فروش: ۸,۸۶۸ دستگاه
تغییر: ۱۸.۶ درصد کاهش
آلفارومئو با وجودی که کراساوور جدید توناله را بهتازگی در بازار آمریکا عرضه کرده ولی این خودرو نتوانسته به بهبود شرایط این برند ایتالیایی کمک کند و آلفا با کاهش فروش ۱۸.۶ درصدی در قعر جدول برندهای لوکس قرار گرفته است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۸ یعنی زمانی که مدلهای تازهنفس جولیا و استلویو در آمریکا عرضه شدند فروش آلفارومئو به نزدیک ۲۴ هزار دستگاه رسید.
۱۴-جگوار
فروش: ۱۱,۵۶۳ دستگاه
تغییر: ۳۸.۵ درصد افزایش
هرچند جگوار در حال تجربهٔ یک تحول اساسی و بازتعریف برند خود است و به تولید تمام محصولات قبلی خود پایان داده ولی بهطور عجیبی در بازار آمریکا با افزایش فروش قابلتوجهی مواجه شده است. شاید خریداران میخواستهاند آخرین خودروهای بنزینی این شرکت را پیش از آنکه به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود خریداری کنند! در حال حاضر از محصولات قبلی جگوار فقط F-Pace قابل خریداری است.
۱۳-اینفینیتی
فروش: ۵۸,۰۷۰ دستگاه
تغییر: ۱۱.۰ درصد کاهش
اینفینیتی سالها است که از دوران اوج خود در بازار آمریکا و تجربهٔ فروشهای سالانهٔ بیش از ۱۰۰ هزار دستگاهی فاصله گرفته و مثل شرکت مادر خود، نیسان، اوضاع خوبی ندارد. پسازاینکه سال ۲۰۲۳ فروش این برند لوکس ژاپنی در آمریکا به لطف عرضهٔ مدلهای جدیدی مثل QX60 افزایش پیدا کرد، سال گذشته دوباره با کاهش فروش مواجه شده است.
۱۲-پورشه
فروش: ۷۴,۳۹۳ دستگاه
تغییر: ۱.۴ درصد کاهش
در سال ۲۰۲۴ فروش پورشه در آمریکا تقریباً ثابت بوده و تغییر بزرگی را تجربه نکرده است. دلیل اصلی کاهش فروش جزئی ۱.۴ درصدی پورشه در بازار آمریکا، کاهش فروش ۱۸.۵ درصدی سدان الکتریکی تایکان بوده است. علاوه بر این، فروش ماکان هم با کاهشی ۲.۵ درصدی به ۲۶,۷۲۰ دستگاه رسیده درحالیکه فروش کاین روی حدود ۲۰ هزار دستگاه ثابت مانده است.
۱۱-جنسیس
فروش: ۷۴,۹۳۰ دستگاه
تغییر: ۸.۹ درصد افزایش
فروش برند نوپای جنسیس از سال ۲۰۲۰ به بعد در بازار آمریکا همواره سیری صعودی داشته و این روند در سال ۲۰۲۴ هم با رشدی ۸.۹ درصدی ادامه پیدا کرده است. جنسیس در حالی سال گذشته موفق به فروش نزدیک به ۷۵ هزار دستگاه خودرو در آمریکا شده که در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۶,۳۸۴ دستگاه خودرو به فروش رساند. GV70 سال گذشته با فروش ۳۰ هزار دستگاهی، پرفروشترین خودروی جنسیس بوده است.
۱۰-لندروور
فروش: ۸۷,۷۱۴ دستگاه
تغییر: ۳۲.۸ درصد افزایش
در بازار شاسیبلند پسند، تعجبی ندارد لندروور که طیف گستردهای از شاسیبلندها را عرضه میکند با افزایش فروش مواجه شود. فروش این برند بریتانیایی در سال ۲۰۲۴ با افزایش چشمگیر ۳۲.۸ درصدی به نزدیک ۸۸ هزار دستگاه رسیده است. نزدیک به یکسوم این رقم یعنی ۲۷,۷۰۷ دستگاه فقط به دیفندر اختصاص داشته که نشان از محبوبیت بالای این خودرو دارد.
۹-لینکلن
فروش: ۱۰۴,۸۲۳ دستگاه
تغییر: ۲۸.۱ درصد افزایش
یکی دیگر از برندهای لوکسی که سال گذشته در آمریکا بیشترین افزایش فروش را تجربه کرده، لینکلن است. دلیل اصلی این افزایش فروش، استقبال بالا از نسل جدید ناتیلوس و فیسلیفت اویاتور بوده درحالیکه کراساوور کوچک کُرسیر نیز افزایش فروش داشته است. درواقع در سبد محصولات لینکلن در سال ۲۰۲۴، تنها نویگیتور با کاهش فروش مواجه شده است.
۸-ولوو
فروش: ۱۲۷,۱۴۵ دستگاه
تغییر: ۱.۲ درصد کاهش
ولوو از سال ۲۰۱۹ به بعد در بازار آمریکا همواره فروشی بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه را تجربه کرده و این رویه در سال ۲۰۲۴ هم ادامه پیدا کرده است. البته فروش این برند سوئدی طی سال گذشته کاهش جزئی ۱.۲ درصدی داشته ولی این به معنای فروش تنها ۱,۵۵۶ دستگاه خودروی کمتر نسبت سال ۲۰۲۳ است. مدلهای XC90 و XC60 با فروش ۴۰ هزار دستگاهی، پرفروشترین خودروهای ولوو بودهاند.
۷-آکورا
فروش: ۱۳۲,۲۶۷ دستگاه
تغییر: ۹.۱ درصد کاهش
آکورا پسازاینکه در سال ۲۰۲۳ افزایش فروش فوقالعادهٔ ۴۲ درصدی را تجربه کرد، در سال ۲۰۲۴ با کاهش فروش ۹.۱ درصدی مواجه شده است. یکی از دلایل این موضوع، کاهش فروش ۷,۵۰۰ دستگاهی پرفروشترین محصول آکورا یعنی MDX است. عرضهٔ کراساوور جدید ADX به بازار طی سال جاری اما میتواند شرایط برند لوکس هوندا را بهتر کند.
۶-کادیلاک
فروش: ۱۶۰,۲۰۴ دستگاه
تغییر: ۸.۸ درصد افزایش
کادیلاک در سال ۲۰۲۴ بیشترین فروش خود را از سال ۲۰۱۷ تجربه کرده است. دلیل اصلی رشد فروش کادیلاک، افزایش فروش چشمگیر ۲۱۰ درصدی کراساوور لیریک است که آن را پس از اسکالید به دومین محصول پرفروش کادیلاک تبدیل کرده است. در سال ۲۰۲۴، اسکالید فروش ۴۱ هزار دستگاهی و لیریک ۲۸,۴۰۲ دستگاهی را تجربه کردهاند و پسازآنها XT5 با ۲۶,۴۳۲ دستگاه قرار گرفته است.
۵-آئودی
فروش: ۱۹۶,۵۷۶ دستگاه
تغییر: ۱۴.۰ درصد کاهش
یکی از بازندههای بزرگ آمار فروش خودروهای لوکس سال ۲۰۲۴ در آمریکا آئودی بوده است. در بازار آمریکا اکثر خودروهای آئودی با کاهش فروش مواجه بودهاند و تنها یک مدل رشد فروش قابلتوجهی داشته است. این خودرو Q3 است که با فروش ۲۲,۱۸۹ دستگاه، ۴۵ درصد افزایش را تجربه کرده است. Q5 با فروش ۵۶,۷۹۹ دستگاه، علیرغم کاهش ۲۳ درصدی، همچنان پرفروشترین محصول آئودی بوده است.
۴-مرسدس بنز
فروش: ۳۲۴,۵۲۸ دستگاه (۳۷۴,۱۰۱ دستگاه با احتساب ونها)
تغییر: ۹.۰ درصد افزایش
فروش خودروهای سواری مرسدس در سال ۲۰۲۴ در آمریکا ۹ درصد بیشتر شده ولی بااینحال، همچنان در پس لکسوس و بامو قرار دارد. البته اگر فروش ۵۰ هزار دستگاهی ونهای اسپرینتر و متریس را هم به این رقم اضافه کنیم، فروش مرسدس به ۳۷۴,۱۰۱ دستگاه خواهد رسید که بیشتر از بامو خواهد بود. GLE با ۶۸ هزار دستگاه، پرفروشترین خودروی مرسدس بوده است.
۳-لکسوس
فروش: ۳۴۵,۶۷۲ دستگاه
تغییر: ۷.۹ درصد افزایش
سال ۲۰۲۴ برای لکسوس در بازار آمریکا سال خوبی بوده است. این برند لوکس ژاپنی به لطف سبد محصولات گسترده، سال گذشته در آمریکا بیش از ۳۴۵ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. کراساوورهای RX با ۱۱۴ هزار دستگاه و NX با ۷۴,۵۲۶ دستگاه، پرفروشترین محصولات لکسوس بودهاند درحالیکه پسازآنها سدان ES با ۳۹ هزار دستگاه قرار گرفته است.
۲-بامو
فروش: ۳۷۱,۳۴۶ دستگاه
تغییر: ۲.۵ درصد افزایش
در آمار فروش خودروهای سواری، بامو با اختلاف ۴۶,۸۱۸ دستگاهی بالاتر از مرسدس قرار گرفته و رتبهٔ دوم را به خود اختصاص داده است. X5 با ۷۲,۳۴۸ دستگاه، پرفروشترین خودروی بامو در بازار آمریکا بوده و پسازآن X3 با ۶۸,۷۹۸ دستگاه و سری ۴ (شامل کوپه، کانورتیبل، گرن کوپه و i4) با ۴۲,۶۰۸ دستگاه در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند.
۱-تسلا
فروش: ۶۲۳,۰۰۰ دستگاه
تغییر: ۷.۰ درصد کاهش
سال گذشته فروش تسلا برای اولین بار از زمانی که این شرکت عرضهٔ انبوه خودرو را با مدل S در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد کاهش یافته است. بااینوجود، تسلا همچنان با اختلاف پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا محسوب میشود. پرفروشترین خودروی این برند، مدل Y با فروش حدود ۴۰۶ هزار دستگاهی است و پسازآن مدل ۳ با ۱۴۵ هزار دستگاه قرار دارد. سال گذشته ۲۴,۳۰۰ دستگاه هم سایبرتراک به خریداران تحویل داده شده است.
source