منتشر شده در 25 دی 1403 ساعت 14:00
مدیر ارشد فناوری تویوتا، هیروکی ناکاجیما، از نسل جدید موتورهای چهار سیلندر این شرکت به عنوان یک «تغییردهنده قواعد بازی» یاد میکند. این موتورها که ۱.۵ و ۲ لیتری توربو شارژ هستند، با اولویت برقی سازی و استفاده در پیشرانه های هیبریدی طراحی شدهاند. با وجود این، تویوتا میگوید توجه به لذت رانندگی در موتورهای جدید نادیده گرفته نشده و خیال مشتریان باید از این بابت راحت باشد.
کمپانی ژاپنی برای اثبات ادعای خود به موتور ۲ لیتری توربو شارژ اشاره میکند. این موتور که سال گذشته در یک دستگاه لکسوس IS نصب و مورد آزمایش قرار گرفت، امسال در هاچبک پر سر و صدای GR یاریس به کار گرفته شده است. جالب اینکه این موتور در قسمت میانی اتاق هاچبک مورد نظر قرار دارد. تویوتا این خودرو را در غرفه خود در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته است.
استخراج حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت از موتور ۲ لیتری تویوتا
تویوتا جزئیات دقیقی از خروجی موتور ۲ لیتری توربو شارژ جدید ارائه نکرده، اما در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودروی توکیو آقای ناکاجیما اعلام کرد برای این موتور دستیابی به قدرتی بیش از ۴۰۰ اسب بخار جزو اهداف اصلی است. در مصاحبههای پیشین هم، گشتاور این موتور بیش از ۵۰۰ نیوتن متر برآورد شده است.
مقایسه با رقبا و برنامههای آینده تویوتا
موتورهای چهار سیلندر با خروجی بیش از ۴۰۰ اسب بخار در دنیای خودرو نادر نیستند و پیشتر چند شرکت دیگر موفق به تولید چنین موتورهایی شدهاند. برای مثال، موتور M139 شرکت مرسدس AMG در مدلهای سری ۴۵ توانایی تولید ۴۱۶ اسب بخار قدرت را دارد. خروجی این موتور در مرسدس C63 تا ۴۶۹ اسب بخار افزایش یافته است. همچنین، میتسوبیشی Evo X FQ-440 MR نیز یک دهه پیش با موتور ۲ لیتری ۴۴۰ اسب بخاری معرفی شد.
تویوتا برنامهریزی کرده تا نسخهای ضعیفتر از این موتور را با ۲۹۶ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور عرضه کند. این موتور که قابلیت نصب به صورت عرضی و طولی را دارد، در خودروهای مسابقهای و بدون محدودیت میتواند بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت در اختیار راننده بگذارد.
شایان ذکر است تویوتا در حال حاضر از موتور ۲ لیتری توربو شارژ ب ام و در کوپه سوپرا استفاده میکند. احتمال میرود موتور جدید جایگزین این موتور اصالتاً آلمانی شود.
بازگشت مدلهای کلاسیک اسپرت با موتور جدید؟
گزارشها حاکی از آن است که تویوتا احتمالاً مدلهای کلاسیک اسپرت خود مانند سلیکا یا MR2 را با موتور جدید احیا خواهد کرد. این موتور احتمالاً در قلب خودروهای اسپرت آینده تویوتا جای گرفته و جایگاهی بالاتر از موتور سه سیلندر ۱.۶ لیتری موجود در مدلهای GR یاریس و GR کرولا خواهد داشت. علاوه بر این، برند لکسوس هم به احتمال زیاد از این موتور در مدلهای آتی خود بهره خواهد برد.
source