به گزارش مجله ماشین، خودروسازان فعال در هند قصد دارند در سال جاری نزدیک به یک دوجین مدل جدید خودروی الکتریکی (EV) را به بازار عرضه کنند. بسیاری از این خودروها در بخش پریمیوم بازار قرار خواهند گرفت و با برد بیشتر و زمان شارژ سریعتر، هدف جذب خریداران را دنبال میکنند. این در حالی است که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در سطح جهانی رو به کاهش است.
نمایشگاه خودروی دهلی نو: صحنهای برای خودروهای الکتریکی
خودروهای الکتریکی در نمایشگاه پنجروزه خودروی دهلی نو که از روز جمعه آغاز میشود، در مرکز توجه قرار خواهند گرفت. در این نمایشگاه، مدلهایی از شرکت تازهوارد ویتنامی VinFast در کنار برندهای داخلی مانند Maruti Suzuki و Mahindra & Mahindra و رقبای جهانی مانند BYD، تویوتا و هیوندای به نمایش گذاشته خواهند شد.
رشد بازار خودروهای الکتریکی در هند
بازار خودروهای الکتریکی در هند کوچک است و در سال ۲۰۲۴، تنها حدود ۲.۵٪ از ۴.۳ میلیون خودروی فروختهشده در این کشور را خودروهای الکتریکی تشکیل دادهاند. قیمت بالا و شبکهی ناکافی ایستگاههای شارژ از موانع اصلی رشد این بازار هستند. با این حال، دولت هند قصد دارد سهم خودروهای الکتریکی را تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰٪ برساند.
در سطح جهانی، رشد فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۲۴ به ۱۳٪ کاهش یافت، اما برای اولین بار از مرز ۱۰ میلیون دستگاه عبور کرد. در هند نیز رشد فروش خودروهای الکتریکی به ۲۰٪ رسید و از رشد کلی بازار خودرو که ۵٪ بود، پیشی گرفت.
مدلهای جدید با برد بیشتر و شارژ سریعتر
مدیران صنعت خودرو معتقدند که مدلهای جدید با برد بیشتر و زمان شارژ سریعتر میتوانند تقاضا را افزایش دهند. تحلیلگران پیشبینی میکنند که فروش خودروهای الکتریکی در هند در سال جاری دو برابر شود.
اولین خودروهای الکتریکی در هند، عمدتاً از سوی پیشتاز بازار یعنی تاتا موتورز، خودروهای بنزینی تبدیلشده به الکتریکی بودند که برد آنها تا ۳۰۰ کیلومتر در هر بار شارژ بود. این برد برای سفرهای بین شهری کافی نبود. اما اکثر مدلهای جدید از ابتدا به عنوان خودروی الکتریکی طراحی شدهاند و حداقل برد ۴۰۰ کیلومتر دارند. برخی از خودروسازان مانند ماهیندرا حتی خودروهایی با برد بیش از ۶۰۰ کیلومتر و قابلیت شارژ سریع از ۲۰٪ تا ۸۰٪ در کمتر از ۲۰ دقیقه ارائه میدهند.
قیمتها و مدلهای جدید
دو مدل جدید SUV الکتریکی ماهیندرا که امسال عرضه خواهند شد، قیمتی بین ۲۲,۰۰۰ تا ۳۵,۰۰۰ دلار دارند. این در حالی است که میانگین قیمت یک خودرو در هند حدود ۱۲,۰۰۰ دلار است و مدلهای گرانتر با سرعت بیشتری نسبت به خودروهای مقرونبهصرفه در حال رشد هستند.
VinFast که در حال ساخت یک کارخانه خودروسازی در جنوب هند است، مدلهای مختلفی از جمله SUV کوچک VF3 و MPV سهردیفه VF9 را در این نمایشگاه به نمایش خواهد گذاشت. این شرکت اعلام کرد: «طبقه متوسط در حال رشد هند، همراه با مشوقهای قوی دولت برای ترویج استفاده از خودروهای الکتریکی، این کشور را به کانون طبیعی برای گسترش جهانی VinFast تبدیل کرده است.»
هیوندای نیز نسخه الکتریکی SUV محبوب خود، Creta، که در هند تولید شده است را به نمایش خواهد گذاشت. این خودرو قرار است به رقابت با مدلهای مشابه بپردازد. BYD نیز SUV الکتریکی Sealion 7 خود را در این نمایشگاه عرضه خواهد کرد.
Maruti Suzuki، بزرگترین خودروساز هند از نظر فروش، اولین خودروی الکتریکی خود به نام e Vitara را که امسال عرضه خواهد شد، به نمایش میگذارد. این خودرو به طور مشترک توسط سوزوکی (شرکت مادر Maruti) و تویوتا توسعه یافته است.
فناوریهای سوخت پاک
برخی از خودروسازان همچنین قصد دارند فناوریهای سوخت پاک دیگر مانند خودروهای هیبریدی پلاگاین، مدلهای چندسوخته (Flex-Fuel)، خودروهای پیل سوختی هیدروژنی و خودروهای گازسوز را در کنار خودروهای الکتریکی به نمایش بگذارند.
ویکرام گولاتی، رئیس بخش هند و معاون اجرایی امور شرکتها و حکمرانی در واحد هندی تویوتا، گفت: «مسیر دستیابی به پذیرش سریعتر خودروهای الکتریکی، زمانی بهتر طی میشود که همه انواع خودروهای الکتریکی به طور متناسبی تشویق شوند.»با وجود کاهش تقاضای جهانی برای خودروهای الکتریکی، خودروسازان هند با عرضه مدلهای جدید و پیشرفته، قصد دارند سهم خود را در این بازار افزایش دهند. این حرکت نه تنها به تحقق اهداف زیستمحیطی دولت هند کمک میکند، بلکه نشاندهنده رشد سریع این صنعت در یکی از بزرگترین بازارهای خودروی جهان است.
source