آئودی S3 با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و چهارچرخ محرک در برابر دو رقیب ژاپنی با مشخصات و قیمت نزدیک چه عملکردی خواهد داشت؟
آئودی S3 به لطف گیربکس دوکلاچه، پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو با ۳۱۰ اسب بخار قدرت و سامانهٔ چهارچرخ محرک، یکی از مدلهای قابلتوجه در بخش خودروهای کامپکت اسپرت محسوب میشود؛ اما این خودرو در برابر رقبایی گرانتر و ارزانتر از خود مثل آکورا اینتگرا تایپ S و سوبارو WRX چه عملکردی خواهد داشت؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، سم کارلیجن این سه سدان اسپرت را در مسابقات درگ و رولینگ در برابر هم قرار داده است. آکورا هم مثل آئودی زیر کاپوت خود یک موتور ۲ لیتری توربو دارد ولی با ۳۲۰ اسب بخار قدرت، کمی قویتر و البته ۱۶۰ کیلوگرم سبکتر از رقیب آلمانی است هرچند که از گیربکس دستی استفاده میکند و محرک جلو است.
در سمت دیگر، سوبارو را با بزرگترین پیشرانه و کمترین قدرت داریم. موتور ۲.۴ لیتری چهار سیلندر تخت این خودرو فقط ۲۷۱ اسب بخار قدرت تولید میکند ولی WRX هم مثل آئودی از سامانهٔ چهارچرخ محرک و گیربکس اتوماتیک بهره میبرد که البته از نوع CVT است. روی کاغذ، اینتگرا تایپ S باید از همه سریعتر باشد ولی مسابقات درگ برای این برگزار میشوند که اثبات کنند اعداد روی کاغذ همیشه واقعیت را نشان نمیدهند. سه خودرو ابتدا در مسابقهٔ رولینگ از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به مصاف هم میروند و S3 بهراحتی رقبای ژاپنی را مغلوب میکند. گیربکس دوکلاچهٔ آئودی که با سرعت بیشتری دندهها را عوض میکند و موتور را همیشه در بازهٔ حداکثر قدرت خود نگه میدارد، وزن سنگینتر و ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر نسبت به آکورا را جبران میکند و این پیروزی منطقی است.
در مسابقهٔ رولینگ بعدی از سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت، آکورا ابتدا توانست همپای رقیب آلمانی پیش برود ولی بهمحض اینکه زمان تعویض دنده فرارسید، دوباره این S3 بود که جلو افتاد. در مسابقهٔ درگ از حالت سکون نیز آئودی با وجود قدرت کمتر و وزن سنگینتر، به لطف برخورداری از سامانهٔ چهارچرخ محرک، سریعتر و بهتر از آکورای محرک جلو حرکت را آغاز کرد. البته WRX هم به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است ولی قدرت آن را نداشت که بتواند با آئودی همگام شود. درنتیجه، در پایان سدان ژرمنها با ثبت تایم ۱۲.۹ ثانیه، بهراحتی سدانهای اسپرت ژاپنی را با تایمهای ۱۳.۸ ثانیه برای آکورا و ۱۴.۲ ثانیه برای سوبارو مغلوب کرد.
مقایسه مشخصات فنی
آکورا اینتگرا تایپ S | آئودی S3 | سوبارو WRX | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۲.۴ لیتری H4 توربو |
قدرت | ۳۲۰ اسب بخار | ۳۱۰ اسب بخار | ۲۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر | ۴۰۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۷ سرعته دوکلاچه | CVT |
محور محرک | جلو | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۶۰ کیلوگرم | ۱۶۲۰ کیلوگرم | ۱۶۱۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۵۳,۷۹۵ دلار | ۴۸,۴۹۵ دلار | ۳۸,۲۷۰ دلار |