منتشر شده در 26 دی 1403 ساعت 14:04
عکاس
علیرضا پاداش
اشکودا سوپرب و فولکسواگن ساگیتار دو خودرو جذاب از برند های معتبر اروپایی هستند که به صورت وارداتی در کشور ما عرضه می شوند.
شرکت فولکسواگن، بزرگترین خودروساز آلمان و یکی از بزرگترین کمپانیهای خودروسازی جهان، زیرمجموعههای متعددی دارد و خودروهای آن تحت برندهای گوناگون در بازار به فروش میرسند. دو نمونه از محصولات این شرکت که بهتازگی وارد ایران شدهاند، اشکودا سوپرب و فولکسواگن ساگیتار هستند که در کلاس سدانهای خانوادگی دستهبندی میشوند. این دو خودرو قادرند مشتریان سنتی سدانهای سایز متوسط و محبوب کرهای نظیر هیوندای سوناتا و کیا اپتیما را به خود جلب کنند. از آنجا که این دو خودرو رقیب مستقیم یکدیگر محسوب میشوند، بهتر است به مقایسه اشکودا سوپرب و فولکسواگن ساگیتار بپردازیم تا مشتریان احتمالی از نقاط ضعف و قوت آنها آگاهی پیدا کنند.
درباره اشکودا سوپرب و فولکسواگن ساگیتار
اشکودا سوپرب یک سدان سایز متوسط خانوادگی است که از سال ۲۰۰۱ به فهرست محصولات این شرکت اهل جمهوری چک و زیرمجموعه فولکسواگن، اضافه شد. تا سال ۲۰۱۵ سه نسل از این خودرو معرفی شد که نسخه فعلی وارداتی شرکت پارس ساتر نیز متعلق به نسخه فیسلیفت همین نسل سوم اشکودا سوپرب است.
اما فولکسواگن ساگیتار نامی نسبتاً ناشناخته برای اکثر بازارها بهجز کشور چین محسوب میشود. این خودرو در واقع نسخه لانگ (با فاصله محوری بیشتر) از فولکسواگن جتا است که یکی از قدیمیترین محصولات سدان این خودروساز آلمانی محسوب میشود. فولکسساگیتار مخصوص بازار چین طراحی شده و برخی تغییرات دیگر نیز نسبت به مدل جتا روی آن اعمال شده است. فولکسواگن جتا یکی از بااصالتترین سدانهای حال حاضر جهان است که از سال ۱۹۷۹ تاکنون در قالب ۷ نسل به بازار عرضه شده است. نسل هفتم این خودرو از سال ۲۰۱۸ روی خط تولید قرار دارد و فولکسواگن ساگیتار نیز بر اساس آن از سال ۲۰۲۲ وارد بازار چین شده است.
ویدیوی معرفی فولکس واگن ساگیتار
ویدیوی تست و بررسی اشکودا سوپرب
مقایسه طراحی بدنه
اگر به طرحهای نوین و تا حدودی فانتزی و مدرن علاقهمند هستید، این دو خودرو احتمالاً خیلی مورد پسندتان نخواهند بود و شاید از ظاهر آنها چندان نقطه قوت خاصی را برداشت نکنید. اما اگر به دنبال سدانهایی با اصالت اروپایی و متناسب با معیارهای خانوادگی یا مدیریتی هستید، گزینههای مناسبی در پیش رو دارید.
در این میان، به نظر میآید که اشکودا سوپرب رخ تهاجمیتری به خود گرفته و از المانهای طراحی اسپرت و جوانپسند بیشتری بهره میبرد. اما فولکسواگن ساگیتار استایل ملایمتری دارد و بهواسطه انحناهای نرم و زوایای ملایم خود میتواند چاشنی خانوادگی بیشتری در طرح بیرونی خود ارائه دهد. در مجموع هر دو سدان دارای استایل زیبا و بامتانت هستند و نوع سلیقه مشتری حرف آخر را در انتخاب یکی از آنها خواهد زد.
مقایسه مشخصات فنی سوپرب و فولکسواگن ساگیتار
مشخصات فنی این دو محصول فولکسواگن تا حد زیادی به هم نزدیک است، چراکه از موتورهای نسبتاً کمحجم با فناوری توربوشارژ و گیربکس دوکلاچه اتوماتیک برای به گردش درآوردن محور چرخهای جلو استفاده میکنند.
اشکودا سوپرب به موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ مجهز است که قدرتی نزدیک به ۱۴۸ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این در حالی است که موتور فولکسواگن ساگیتار ۱.۵ لیتر ظرفیت دارد و حدود ۱۰ اسب بخار بیشتر توان تولید میکند، اما گشتاور حاصل از آن برابر با موتور اشکودا است.
این اختلاف توان به همراه مقداری وزن کمتر باعث شده تا ساگیتار حدود یک ثانیه در فرایند شتابگیری صفر تا صد سریعتر باشد و ظرف مدت ۸.۸ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما این رقم برای اشکودا سوپرب حدود ۹.۸ ثانیه است.
میزان مصرف سوخت هر دو خودرو نسبتاً پایین و به هم نزدیک است، بهطوری که میتوانید در شرایط ایدهآل روی مصرف کمتر از ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر با این دو سدان اصالتاً آلمانی حساب کنید.
خودرو | فولکس واگن ساگیتار | اشکودا سوپرب |
موتور | ۴سیلندر-بنزینی-۱۶سوپاپ–توربوشارژ | ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ |
حجم موتور | ۱.۵ لیتر | ۱.۴ لیتر |
توان خروجی | ۱۵۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۴۸ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک خشک | ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک |
انتقال قدرت | محور جلو | محور جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۸.۸ ثانیه | ۹.۸ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۵.۷ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۵.۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۱۰ کیلومتربرساعت | ۱۹۸ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۱۸ کیلوگرم | ۱۴۴۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر | ۶۸ لیتر |
ابعاد بدنه | ۴۷۹۱-۱۸۰۱-۱۴۶۵ میلیمتر | ۴۸۶۹-۱۸۶۵-۱۴۸۹ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۳۱ میلیمتر | ۲۸۵۹ میلیمتر |
حجم صندوق | ۵۳۳ لیتر | ۶۲۵ لیتر |
خوشبختانه سیستم تعلیق مستقل در جلو و عقب این دو خودرو به کار گرفته شده که هندلینگ آنها هنگام دور زدن را به میزان نسبتاً مطلوب و دلچسبی افزایش میدهد و مانور دادن با آنها را جذاب و اطمینانبخشتر میسازد.
مقایسه کابین و فضای داخلی
با توجه به آنکه قدمت طراحی این دو خودروی اروپایی تقریباً به حوالی سالهای ۲۰۱۸ به قبل برمیگردد، نباید انتظار نماهای داخلی پیچیده و سرشار از عناصر مدرنیسم را داشته باشیم. بهطور کلی، محصولات فولکسواگن در آن دوران نمای داخلی ساده اما اصطلاحاً خوشدست و راحت برای کاربری را ارائه میدادند که تمام این ویژگیها را میتوان در طراحی داخلی این دو محصول مشاهده کرد.
با این حال، به نظر میرسد که فلسفه مینیمالیستی در کابین ساگیتار کمی بیشتر رعایت شده و نمای داخلی آن کمی مدرنتر احساس میشود. اما داشبورد اشکودا سوپرب حالت کلاسیک و سنتی دارد که شاید بیشتر مورد پسند مشتریان ایرانی قرار گیرد.
خوشبختانه جنس مواد بهکاررفته در ساخت داشبورد و رودریهای این دو خودرو تقریباً باکیفیت است و انتظارات را از آنها تا حد زیادی برآورده میکند.
به دلیل فاصله محوری نسبتاً بزرگ و ابعاد مناسب اتاق این دو خودرو، میتوان گفت که هر دوی آنها کابینی راحت و جادار در اختیار ۵ سرنشین بزرگسال میگذارند. با این وجود، به دلیل حدود ۱۰ سانتیمتر فاصله محوری بیشتر در اشکودا، سرنشینان ردیف دوم این سدان خانوادگی فضای پا و زانوهای بیشتری در اختیار خواهند داشت. میزان فضای صندوق عقب نیز برای اشکودا سوپرب معادل ۶۲۵ لیتر بوده ولی صندوق ساگیتار حدود ۵۳۳ لیتر ظرفیت دارد .
مقایسه تجهیزات و امکانات سوپرب و فولکسواگن ساگیتار
با وجود آنکه سوپرب امکانات متناسب و کاربردی را در اختیار سرنشینان خود میگذارد، اما به دلیل برخوردار نبودن از تجهیزات راداری مدرن نظیر ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی، رادار خطخوان، رادار تابلوخوان و مواردی از این دست، نسبت به فولکسواگن ساگیتار در رده پایینتری قرار میگیرد.
خودرو | فولکس واگن ساگیتار | اشکودا سوپرب |
کروز کنترل | دارد (تطبیقی) | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
رادار خط خوان | دارد | ندارد |
رادار تابلو خوان | دارد | ندارد |
سیستم کمک رانندگی بین خطوط | دارد | ندارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | دارد | ندارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | دارد | ندارد |
دیلایت | دارد | دارد |
اتولایت | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | ندارد | ندارد |
کیسه هوا | دارد (۷ عدد) | دارد (۴ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | ندارد | ندارد |
سردکن صندلی جلو | ندارد | ندارد |
گرمکن صندلی جلو | ندارد | دارد |
شارژر وایرلس | ندارد | ندارد |
دنده پشت فرمان | ندارد | ندارد |
اتوپارک | ندارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | دارد | دارد |
سقف پانوراما | دارد | دارد (نیمه پانوراما) |
نتیجهگیری: اشکودا سوپرب ارزندهتر است یا فولکسواگن ساگیتار؟
به جرأت میتوان گفت که هر دو سدان اروپایی موردنظر در حال حاضر انتخابهای مناسبی بهعنوان خودروهای خانوادگی، مدیریتی یا تشریفاتی به حساب میآیند. با این وجود، اشکودا به دلیل داشتن کابین بزرگتر، ظاهر کمی اسپرتتر و تهاجمیتر میتواند برای بعضی مشتریان حائز اهمیت باشد. با این حال، فولکسواگن ساگیتار به دلیل برخورداری از امکانات بیشتر، شتاب بهتر و مصرف سوخت پایینتر، انتخاب تقریبا جذابتری برای برخی دیگر افراد خواهد بود.
با این حال، به دلیل نامآشنا نبودن ساگیتار در بازار ایران و جهان، به نظر میرسد که بازار خرید و فروش اشکودا سوپرب کمی پررونقتر دنبال شود و بتواند جایگاه بهتری در بازار ایران کسب کند.
source