ری‌را که عنوان اولین کراس‌اوور ایرانی را یدک می‌کشد، اولین بار در تیرماه 1401 رونمایی شد و بیش از یک سال بعد در بهمن 1402، ایران خودرو خط تولید این کراس‌اوور را افتتاح کرد. هم‌اکنون که در حال نزدیک شدن به پایان سال 1403 هستیم نیز پس از گذشت حدود دو سال و نیم از زمان رونمایی، سرانجام به‌تازگی اولین نمونه‌های این کراس‌اوور ملی به خریداران تحویل داده شده‌اند.

ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم به‌طور کامل به این محصول نوبرانه ایران‌خودرو بپردازیم.

ری را

معرفی کلی ری را

ری‌را روی پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ ساخته شده است یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ می‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرم پژو PF1 نام دارد ولی ایران‌خودرو روی نسخه بومی‌سازی شده آن نام IKP2 گذاشته است. این یعنی ایران‌خودرو مسیری که با ساخت سمند روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ طی کرد را حالا با ری‌را تکرار کرده است. این خودرو کراس‌اووری در سگمنت ساب‌کامپکت یا B محسوب می‌شود که از قوی‌ترین پیشرانه داخلی بهره می‌برد و بیشترین آپشن‌ها را در بین خودروهای داخلی دارد.

ری را

طراحی بیرونی ریرا

طراحی ری‌را را باید گام رو به جلوی بزرگی برای ایران‌خودرو دانست زیرا این شرکت پس از مدل‌های نه‌چندان قابل‌توجهی مثل تارا، سرانجام توانسته محصولی ارائه کند که در ظاهر در حد رقبای چینی باشد. طراحی ری‌را هرچند در قسمت جلوی با الگوبرداری واضح از نسل قبلی هیوندای سانتافه شکل گرفته اما ایران‌خودرو با بهره بردن از المان‌های روز طراحی خودرو مثل چراغ‌های جلوی دوقسمتی، نمای بروز و قابل‌قبولی را فراهم کرده است. در قسمت جانبی هم طراحان با استفاده از المان‌های جدیدی مثل‌تریم مشکی روی ستون C که طرح سقف شناور را ایجاد می‌کند همراه با رینگ‌های مشکی و تریم پلاستیکی پایین درها، عملکرد قابل‌قبولی داشته‌اند ولی در نمای عقب با چراغ‌هایی که با قاب مشکی زیر شیشه عقب جای گرفته‌اند و تا حدودی کراس‌اوورهای پژو را به یاد می‌آورند، طراحان می‌توانستند سلیقه بیشتری به خرج دهند. ری‌را با ۴, ۳۳۴ میلی‌متر طول، ۱, ۸۰۸ میلی‌متر عرض و ۱, ۶۳۸ میلی‌متر ارتفاع، به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر از پژو 2008 است.

ری را

داخل ری را

در داخل نیز ایران‌خودرو از المان‌های روز طراحی خودروها بهره برده که مهم‌ترین آن‌ها نمایشگرهای به هم پیوسته برای صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر مرکزی اطلاعاتی-سرگرمی است. این ویژگی را این روزها در بسیاری از خودروهای جهان و مخصوصاً مدل‌های چینی می‌بینیم. مقابل راننده غربیلک فرمان دو پره‌ای خودنمایی می‌کند که طراحی خوبی دارد و زیر نمایشگر مرکزی هم دریچه‌های تهویه افقی تعبیه شده‌اند. بین صندلی‌ها، کنسول مرکزی نسبتاً پهنی با تریم مشکی براق کشیده شده که روی آن شیفتر الکترونیکی دنده به سبک خودروهای ب‌ام‌و دیده می‌شود. به‌طورکلی، ری‌را در داخل از طراحی قابل‌قبولی برای شرکتی مثل ایران‌خودرو بهره می‌برد ولی متأسفانه از لحاظ کیفیت مونتاژ و متریال هنوز حتی با رقبای چینی هم فاصله دارد.

ری را

امکانات و تجهیزات ری را

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، ری‌را پرآپشن‌ترین خودروی ایرانی محسوب می‌شود و از امکاناتی بهره می‌برد که قبلاً در هیچ‌کدام از خودروهای داخلی ندیده بودیم. لیست امکانات کراس‌اوور ایران‌خودرو شامل موارد زیر است:

  • سیستم ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کمکی حرکت در سراشیبی
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • کنترل پایداری
  • کنترل کشش
  • چهار ایربگ
  • فرمان برقی چرمی با دکمه‌های کنترلی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی 12 اینچی
  • صفحه آمپر دیجیتالی 12 اینچی
  • نورپردازی داخلی
  • دی‌لایت
  • چراغ خوشامدگویی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • آینه داخلی الکتروکرومیک
  • دسته دنده و غربیلک فرمان چرمی
  • سنسور و دوربین دنده عقب یا خطوط داینامیک
  • دوربین 360 درجه
  • سنسور پارک جلو
  • سیستم تشخیص نقاط کور
  • سیستم پایش باد تایرها
  • سنسور نور و باران
  • سیستم صوتی با 9 بلندگو
  • تنظیم برقی 6 جهته صندلی راننده و 4 جهته صندلی سرنشین جلو
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • راهنمای تعویض دنده
  • رینگ 18 اینچی آلومینیومی دورنگ
  • سانروف
  • کروز کنترل
  • در صندوق برقی با سنسور پا
  • شارژر بی‌سیم گوشی
  • پدال‌های تعویض دنده پشت فرمان
  • شیشه‌های عقب دودی

موتور ری را

ایران‌خودرو برای ری‌را قوی‌ترین پیشرانه داخلی را در نظر گرفته است. این موتور 1.7 لیتری توربو که EF7P نام دارد، نسخه ارتقاءیافته موتور EF7 توربو محسوب می‌شود و با تجربه بهبودهایی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ، ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این اعداد برای کراس‌اوور کوچکی مثل ری‌را با وزن ۱۴۲۵ کیلوگرم مناسب به نظر می‌رسند. انتقال این نیرو هم توسط همان گیربکس شش سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE صورت می‌گیرد که قبلاً در تارا و دنا دیده بودیم. همین پیشرانه ارتقاءیافته قرار است در دنا جوانان هم ارائه شود. به گفته ایران‌خودرو، ری‌را ظرف 10.4 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند به حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی این کراس‌اوور ایرانی هم 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.

ری را

قیمت و رقبای ریرا

ایران‌خودرو برای ری‌را قیمت یک میلیارد و 130 میلیون تومان را اعلام کرده درحالی‌که این خودرو در بازار با قیمتی در حدود 1.5 میلیارد تومان خریدوفروش می‌شود. با این قیمت، یکی از اصلی‌ترین رقبای ری‌را در بازار ایران، ام‌وی‌ام X55 پرو خواهد بود. هایما S5 از خود ایران‌خودرو هم یکی دیگر از رقبای اولین کراس‌اوور ایرانی محسوب می‌شود.

ری را

مزایا

  • طراحی بروز
  • امکانات مناسب
  • پلت‌فرم نسبتاً مدرن
  • فراوانی قطعات نسبت به رقبای چینی

معایب

  • کیفیت پایین‌تر نسبت به رقبا
  • فضای نه‌چندان جادار صندلی‌های عقب
  • شتاب پایین نسبت به قدرت
  • مشکلات پیشرانه EF7 توربو

جدول مشخصات فنی ری را

پیشرانه EF7P TC
نوع موتور 1.7 لیتری توربو
قدرت 160 اسب بخار
گشتاور 240 نیوتن متر
گیربکس 6 سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد 10.4 ثانیه
حداکثر سرعت 195 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت 7.4 لیتر ترکیبی
ظرفیت باک 50 لیتر
طول 4,334 میلی‌متر
عرض 1,808 میلی‌متر
ارتفاع 1,638 میلی‌متر
فاصله محوری 2,590 میلی‌متر
وزن 1425 کیلوگرم

 





source

توسط autokhabari.ir