منتشر شده در 29 دی 1403 ساعت 09:00
کی تی ام دوک ۲۵۰ یکی از موتورسیکلت های جذاب بازار است و ما در این مطلب به بررسی این محصول جذاب و قوی پرداخته ایم.
شرکت کیتیام (KTM) یکی ازتولیدکنندگان موتورسیکلت از قاره سبز اروپا است که در سال ۱۹۳۴ در کشور اتریش بنیانگذاری شد. این شرکت ابتدا فعالیت خود را با ساخت تجهیزات صنعتی آغاز کرد و پس از آن به تولید موتورسیکلتهای ورزشی و آفرود روی آورد. کیتیام با حضور مستمر در مسابقات موتوکراس و رالیهای بینالمللی، توانست جایگاه ویژهای در بازار جهانی به دست آورد. در سالهای اخیر، این شرکت با ارائه مدلهای خیابانی، از جمله سری دوک، به بازارهای شهری نیز وارد شده است. یکی از این مدلها کی تی ام دوک ۲۵۰ است که در بازار ایران حضور دارد. در ادامه به بررسی دقیق این موتور نسبتا پر طرفدار میپردازیم.
طراحی ظاهری کی تی ام دوک ۲۵۰
از آنجایی که اتریش به نوعی عطرو بوی آلمانی دارد انتظار میرود کی تی ام دوک ۲۵۰ هم ظاهر و هم عملکرد فنی قابل قبولی داشته باشد. در بخش طراحی علیرغم اینکه طراحی آخرین نسخه از دوکهای موجود در بازار ایران به سال ۲۰۱۷ بر میگردد اما کاملا یک طراحی نسبتا جذاب و با ظاهری مهندسی شده طرف هستیم. به صورت کلی KTM در بخش طراحی در تمامی موتورهای خود جزو برترینها در دنیای موتورسیکلتها به حساب میآیند هرچند عمده بازارجهانی موتورسیکلت در اختیار ژاپنیها قرار دارد.
کی تی ام دوک ۲۵۰ در نمای جلویی با چراغهای LED که از دو بخش تشکیل شدهاند، نگاه تهاجمی و خاصی به موتور میبخشد. این چراغها علاوه بر ظاهر زیبا، پرتاب نور و زاویه تابش مناسبی نیز در شب دارند. طراحی جلویی موتور خشنتر از آن چیزی که است به نظر میرسد و تاحدودی عضلانی به نظر میرسد. چراغهای راهنما به سبکی متفاوت و به کیلومتر موتور متصل شده است که در نوع خود جالب است. یکی از ضعفهای طراحی دوک مدل هفتی طراحی کیلومتر آن از نمایی جلویی است که در رانندگی باعث ایجاد مقاومت هوا میشود و حالت پاکتی دارد.
در نمای جانبی، به سبک کلاس نیکد شهری که از حداقل میزان فلاپ جانبی استفاده میکند عموم اجزای موتور شامل شاسی و انجین در دید قرار دارد که نمایی عضلانی در موتور ایجاد کرده است. خطوط زاویهدار و تیز در این نما دیده میشوند. شاسی این مدل به صورت نردبانی یا داربستی طراحی شده که ترکیبی از استحکام و سبکی را همزمان در اختیار شما قرار خواهد داد. رینگهای ۱۷ اینچی موتور به آراستگی و زیبایی نمای جانبی افزوده است بویژه در نسخههایی که در رینگ از رنگ مشکی پیانویی استفاده شده است. باک موتور با ظرفیت ۱۳.۴ لیتر ابعاد نسبتا درشتی با طراحی ارگونومیک دارد. اگر علاقمند به موتورهای سنگین با حجم بالای ۶۰۰سی سی هستید احتمالا این موضوع جذابیت بیشتری در رانندگی با این موتور برای شما خواهد داشت. این باک با فلاپهای جانبی پهنای بیشتری نگرفته و طراحی قطرهای آن طوری است که فضای کافی برای حرکت آزادانه زانوها را فراهم کرده و در سفرهای طولانی اذیت کننده نخواهد بود. فرمان موتور از نوع لولهای ساده است. در سمت راست فرمان کلید قطع و وصل برق موتور به همراه دکمه استارت موتور دیده میشود. سمت چپ کلید تعویض نور پایین به بالا، بوق، راهنما و دکمه Passing تعبیه شده است. کیفیت ساخت و مونتاژ کلیدهای موتور کاملا با کیفیت هستند.
نمای روبرویی راکب کمی متفاوت از سایر موتورسکلت ها است شاید به نوعی این برند اتریشی به سبک خودروهای آلمانی سعی در انحصاری کردن بعضی از المانهای طراحی دارد. برای مثال زاویه صفحه کیلومتر و نوع طراحی آن کاملا متفاوت است. صفحه کیلومتر کی تی ام، متشکل از یک LCD نارنجی رنگ طراحی شده است. رنگ نارنجی هماهنگی مناسبی با اصالت برند کی تی ام دارد اما با یک صفحه نمایش کاملا ساده طرف هستیم که امروزه هوندا ۱۲۵ها هم از این قابلیت استفاده میکنند. ابعاد صفحه نمایش نسبتا کوچک است اما در نوع خود اطلاعات کافی از جمله میزان سوخت، مسافت طی شده، مصرف سوخت لحظهای و دور موتور را در اختیار راکب موتور قرار خواهد داد. جایگاه سوییچ موتور از دیگر وجه تمایز این موتور اتریشی است که به باک موتور متصل شده و برخلاف عموم موتورها در ناحیه کیلومتر تعبیه نشده است.
در بخش زین کی تی ام دوک ۲۵۰ دوک از یک زین دو تیکه استفاده کرده است که از نرمی و در برگیرندگی خوبی برخوردار است. بر روی زین یک طرح شبیه به حرف انگلیسی K نیز دیده میشود که در نوع خود جالب است. این زین عمق زیادی ندارد و باتوجه به ارتفاع ۸۳ سانتی متری آن که در عرض هم پهن است به نظر میرسد افرادی که قد کوتاه تری دارند بویژه نوجوانان در حال رشد در رانندگی با موتور و حفظ تعادل در حالت ایستاده دچار مشکل شوند. دو دستگیره در طرفین زین سرنشین نیز برای حفظ تعادل سرنشین در این موتور دیده میشود.
نمای عقبی موتور ساده و هماهنگ با سایر بخشها طراحی شده است. چراغ عقب LED باریک و افقی، با ارائه نور مناسب، بالاتر از چراغهای راهنما طبق معمول در نظر گرفته شده است.
مشخصات فنی کی تی ام دوک ۲۵۰
کی تی ام دوک ۲۵۰ به یک پیشرانه تک سیلندر چهارزمانه با حجم ۲۴۸.۸ سیسی مجهز است. این موتور میتواند حداکثر توان ۲۹.۶ اسب بخار را در دور موتور ۹۲۳۳ دور در دقیقه و گشتاور ۲۴ نیوتنمتر را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. سیستم خنککننده این موتور به صورت مایع و آب خنک طراحی شده و استفاده از سیستم انژکتوری الکترونیکی باعث بهینهشدن مصرف سوخت و کاهش آلایندگی شده است. به صورت کلی ۳ لیتر مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر برای دوک اعلام شده است. گیربکس KTM دوک ۶ سرعته این مدل به سیستم کلاچ لغزشی مجهز است که هنگام تعویض دنده، نرمی و دقت بالایی را ارائه میدهد. این ویژگی بهخصوص در ترافیک شهری یا هنگام کاهش ناگهانی سرعت بسیار کارآمد است.
سیستم تعلیق در کی تی ام دوک ۲۵۰ از برند WP Suspension است. در قسمت جلو، دوشاخ تلسکوپی وظیفه جذب ضربات را بر عهده دارد و در قسمت عقب یک کمکفنر تکشوک گازی عملکرد قابل قبولی را درحالت تک سرنشین ارائه میدهد. این سیستم تعلیق برای سواری در شهر و حتی جادههای پر پیچ و خم مناسب است.
ترمزهای این مدل شامل دیسکهای هیدرولیکی در جلو و عقب هستند که به همراه سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، ایمنی مطلوبی را در شرایط مختلف جادهای فراهم میکنند. سیستم ترمز دوک یکی از بهترینها در این کلاس و در بازار ایران به حساب میآید البته استفاده از تایرهایی با چسبندگی بالا نیز از اهمیت بالایی در عملکرد سیستم ترمز برخوردار است. وزن خشک موتور در حدود ۱۴۶ کیلوگرم میباشد که وزن نسبتا سبکی برای این موتور به حساب میآید. شتاب صفرتاصد کیتیام دوک ۲۵۰ در حدود ۸ ثانیه اعلام شده است.
امکانات کی تی ام دوک ۲۵۰
از جمله امکنات ایمنی و به اصطلاح رفاهی کی تی ام دوک ۲۵۰ میتوان به چراغهای LED جلو و عقب، کیلومترشمار دیجیتال، استارت الکتریکی و سیستم ضدسرقت اشاره کرد. علاوه بر این، سیستم ترمز ABS نیز ایمنی بیشتری را در ترمزگیریهای ناگهانی تضمین میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای قابلتوجه این موتور، سیستم روشنایی کلیدهای کنترلی است که در شب به راننده کمک میکند تا کنترل بهتری روی موتور داشته باشد. به صورت کلی با یک موتور نه چندان به روز و متوسط طرف هستیم بنابراین انتظارات شما نیز باید متناسب با این المانها باشد.
تجربه سواری و رانندگی با کی تی ام دوک ۲۵۰
به هنگام سوار شدن به موتور در برگیرندگی زین و طراحی هماهنگ آن با نشیمنگاه راکب کاملا رضایت بخش است. موتور کمی ارتفاع بلندی در نوع خود دارد. موتور با استارت روشن و درحالت درجا صدای نرمی دارد. شروع به حرکت موتور کاملا رضایت بخش است هماهنگی موتور با گیربکس در وضعیت مطلوبی قرار دارد. همچنین کی تی ام دوک ۲۵۰ با وزن ۱۴۳ کیلوگرم، یکی از موتورسیکلتهای سبک در کلاس خود بهشمار میرود و همین موضوع مستقیم در شتاب موتور اثر گذار است. سبک بودن موتور علااوه بر کمک کردن به شتاب در ترافیک شهری، مانور دادن و پارک کردن را سادهتر میکند همچنین، عملکرد سیستم تعلیق در جذب ضربات، چه در جادههای هموار و چه ناهموار، رضایتبخش است. موتور هندلینگ خوبی دارد و به نوعی یادآور هندلینگ اتومبیلهای آلمانی است. موتور چسبندگی خوبی دارد اما در سرعتهای بالا احساس سبکی موتور کمی حس عدم امنیت میدهد. نهایتا سرعت موتور در شرایط استاندارد به مرز ۱۴۰ کیلومتر برساعت میرسد. توصیه میکنیم با سرعت قانونی و با رعایت اصولی ایمنی با موتورسیکلت رانندگی کنید.
رقبای دوک ۲۵۰ در بازار ایران
در بازار ایران، دوک ۲۵۰ با موتورسیکلتهایی مانند یاماها MT-25 و کاوازاکی Z250 رقابت میکند. دلیل رقابت کیتیام با این موتورهای ژاپنی کیفیت ساخت بالای این موتور در مقایسه با موتورهای مونتاژی و چینی است. هر یک از این مدلها مزایا و معایب خود را دارند. بطور مثال یاماها MT-25 قدرت و شتاب مشابهی ارائه میدهد، کاوازاکی Z250 با طراحی کلاسیکتر و قیمت مقرونبهصرفهتر جذابیت دارد. بااینحال، کیفیت ساخت کیتیام و امکانات فنی آن باعث شده است که این مدل همچنان موردتوجه علاقمندان قرار گیرد.
نقاط قوت و ضعف و جمع بندی
نکات مثبت : عملکرد فنی جذاب – حفظ جذابیت طراحی تا به امروز – کیفیت ساخت بالا – دوام بالا و شتاب قوی
نکات منفی : قیمت گران موتور در نسخههای کارکرده – قیمت نسبتا گران قطعات – عدم برخورداری از امکانات روز – به دلیل سبک بودن وزن موتور در سرعت بالا عدم پایداری
کی تی ام دوک ۲۵۰ یکی از معدود موتورسیکلتهای اروپایی و غیر آسیایی در بازار ایران است که با طراحی قابل قبول، مشخصات فنی قابلتوجه، گزینهای ایدهآل برای کسانی است که به دنبال موتوری اسپرت و قابلاعتماد هستند. البته بهتر است بدانید این مدل برند اتریشی در هند مونتاژ میشود. هرچند قیمت بالاتر این مدل ممکن است برخی خریداران را مردد کند، اما کیفیت ساخت، عملکرد فنی و تجربه سواری جذاب این موتور، قطعا شما را وسوسه خواهد کرد و حتی گزینههای کارکرده سلامت نیز مورد بررسی شما قرار خواهد گرفت.
لطفا نظرات خود در رابطه با این موتور را با ما به اشتراک بگذارید. انتخاب شما از بین کیتیام، موتورهای چینی و موتورهای ژاپنی کدام است؟
source