فولکس واگن با اعتمال تغییراتی در چهره و کابین نسل هشتم گلف، این هاچبک محبوب را با مدل 2025 معرفی کرده است. اما در این میان، یک خبر بد هم وجود دارد چراکه خودروساز آلمانی قصد ندارد تولید تیپهای GTI و R با گیربکس دستی را ادامه دهد. ظاهرا مشتریان آمریکایی به این خبر واکنش نشان داده و تا حد امکان، این دو خودرو را خریداری کردهاند.
بنابر اعلام فولکس واگن، فروش گلف GTI و R در سال 2024 به ترتیب 48.6 و 29.6 درصد افزایش یافته است. آنطور که این شرکت به نشریه موتور وان خبر داده، سهم فروش نسخه دنده دستی گلف GTI و R از کل فروش این خودروها به 41 و 52 درصد رسیده است، که نسبت به سال قبل، 38 و 45 درصد افزایش نشان میدهد.
در سال 2024، 11,072 دستگاه گلف GTI و 4,196 دستگاه گلف R به فروش رسیده است. باید اعتراف کرد که این ارقام چندان شگفتانگیز نیست مخصوصا وقتی بدانیم که فروش تیگوان در سال 2024 از مجموع فروش دو سدان جتا و آرتئون و البته گلف GTI و R، بیشتر بوده است. درواقع همین رقم فروش هم میتواند نشاندهنده وجود تقاضا برای خودروهای دنده دستی باشد، اما واقعیت این است که در کشورهای غیر از ایالات متحده، تقاضای چندانی برای گیربکس دستی وجود ندارد. تطبیق این گیربکس با استاندارد آلایندگی یورو 7 نیز کار آسانی نیست.
علاوه بر گلف GTI و R، فولکس واگن جتا با گیربکس دستی در برخی کشورها از جمله ایالات متحده به فروش میرسد. سهم فروش این مدل در سال 2024 از 9 به 6 درصد کاهش یافته است، که میتواند به قطع عرضه دو تیپ از آن مربوط باشد چراکه سهم فروش تیپ GLI از جتا با 5 درصد افزایش به 38 درصد رسیده است. این مدل حالا به تنها محصول فولکس واگن با گیربکس دستی در ایالات متحده تبدیل شده است، بنابراین اصلا عجیب نیست که فروش آن با افزایش مواجه شود.
گذشته از بحث درباره گیربکس، بد نیست به افزایش فروش محصولات برقی فولکس واگن در اروپا اشاره کنیم. فروش ID.7 در آلمان از سایر خودروهای برقی سبقت گرفته و این برند در نروژ به محبوبترین سازنده خودروهای برقی تبدیل شده است.
مدیر فروش شرکت فولکس واگن آقای مارتین سندر در گفتگو با اتوموتیو نیوز، از بالاتر بودن قابلیت اعتماد خودروهای برقی سخن گفته است. اما براساس جدیدترین گزارش موسسه کانسیومر ریپورتز، مالکان خودروهای برقی نسبت به نمونه های درونسوز با 42 درصد مشکلات بیشتر مواجه شدهاند.
در جدیدترین پژوهشی که توسط موسسه CR انجام شده، در فاصله سالهای 2022 تا 2024 با نزدیک به 300 هزار نفر از دارندگان خودروهای برقی گفتگو شده است. در این فهرست، نام فولکس واگن ID.4 در میان خودروهای با کمترین قابلیت اعتماد قرار دارد.
آقای سندر در ادامه صحبتهای خود به فروش بالاتر فولکس واگن ID.3 در مقایسه با تسلا مدل Y، گلف و ب ام و i4 اشاره کرده است. ایشان همچنین از برنامه عرضه ID.2 با قیمت کمتر از 25 هزار یورو خبر میدهد. حتی یک مدل دیگر با نام احتمالی ID.1 و با قیمت کمتر از 20 هزار یورو هم عرضه خواهد شد. ظاهرا فولکس واگن قصد داشت این مدل را با همکاری رنو طراحی کند، اما این شراکت شکل نگرفت و رنو هم به طراحی توئینگو برقی مشغول شد.
از اواخر دهه جاری، نسل نهم گلف با موتور برقی عرضه خواهد شد. از سال 2027 تولید گلف هاچبک و استیشن با پیشرانه درونسوز به مکزیک منتقل میشود. بنابراین تولید هر دو نسخه برقی و درونسوز گلف تا چند سال بعد ادامه مییابد. حتی برخی رسانهها از ادامه تولید نسل هشتم گلف تا سال 2035 خبر میدهند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source