به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، در روزهایی که رشد نرخ ارز در صنعت و بازار خودرو منجر به برخی نوسانات در نرخ ها و کاهش توان خرید مشتریان در این بازار گردیده، قیمت تایر نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین قطعه خودرو نیز متاثر از این وضعیت با نابسامانی در قیمت ها و نارضایتی مصرف کنندگان مواجه شده است.

حذف ارز نیما و انتقال آن به بازار ارز توافقی در هفته های اخیر، شرکت های تایرساز را که نیمی از مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کنند با اوضاع پپیچیده ای رو به رو کرده است؛ اتفاقی که با افزایش هزینه تامین مواداولیه موجب شد تا در روزهای پایانی آذر ۱۴۰۳، اخباری مبنی بر افزایش قیمت لاستیک منتشر شود اما مدتی نگذشته بود که این خبر تکذیب شد.

با این حال انجمن صنفی صنعت تایر در هفته های پایانی آذرماه اعلام کرد این انجمن به‌ دلیل تغییرات نرخ ارز و حذف ارز نیمایی توسط بانک مرکزی، خواهان افزایش قیمت ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت تایر شده است و از آن جا که  تامین مواد وارداتی این صنعت با استفاده از ارز توافقی انجام می‌شود؛ بنابراین تمام مواردی که به واردات اقلام جدید وابسته‌ می باشد، از جمله تایر خودرو، در معرض گرانی قرار گرفته است.

اما درخواست انجمن صنفی صنعت تایر برای افزایش قیمت لاستیک مؤثر نبود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخواست افزایش قیمت تایرسازان را رد کرد و این سازمان اعلام کرد که هرگونه درخواست برای افزایش قیمت تایر که بدون بررسی مستندات خرید و مصرف مواد اولیه تولید تایر ارائه شود، امکان‌پذیر نیست.

البته در پی مخالفت با درخواست تایرسازان، انجمن صنفی صنعت تایر در پاسخ به نامه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعلام کرد حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی که ۳۰ درصد گران‌تر است و این شرایط، افزایش قیمت لاستیک را اجتناب‌ناپذیر می‌کند با این وجود تا زمان موافقت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از اجرای آن خودداری خواهد کرد. بنابراین این تصمیم موقتاً متوقف شده است و قیمت تایر در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

با این وجود بررسی ها نشان می دهد که به رغم عدم مجوز افزایش قیمت از سوی سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده، در روزهای اخیر این مساله خود عامل گرانی و موجب شده تا قیمت تایرهای دولتی گاها گران تر از نرخ بازار آزاد به دست خریداران برسد. 

برنامه دولت برای افزایش قیمت لاستیک در ۲ ماه پایانی سال

حالا با گذشت حدود یک ماه از مخالفت سازمان حمایت با اصلاح قیمت تایرسازان، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، از رایزنی با سازمان حمایت برای اصلاح نرخ لاستیک و متناسب با افزایش ۳۰ درصدی مواد اولیه خبر می دهد.

مصطفی تنها، در گفت و گو با پرشین خودرو، با اشاره به مخالفت سازمان حمایت با افزایش ۲۰ تا ۴۵ درصدی قیمت لاستیک افزود: رایزنی با سازمان حمایت ادامه دارد تا متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولید، نرخ محصول نهایی اصلاح شود.

به گفته این مقام صنفی با حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز توافقی، نرخ ارز مصرفی صنعت تایر ۳۰ درصد افزایش یافت بنابراین عدم تغییر قیمت تایر با گرانی ۳۰ درصدی نرخ مواد اولیه ممکن نیست.

وی با اشاره به تاثیر قیمت گذاری دستوری بر کاهش سودآوری تایرسازان گفت: با آغاز برنامه هفتم توسعه، باید قیمت‌گذاری دستوری حذف شود اما هنوز این مهم محقق نشده است، روندی که موجب شده صنعت تایر بر خلاف جریان تحولی این صنعت در دنیا حرکت کرده و با فاصله گرفتن از تحقیق و توسعه، به ناچار تولید تایرهای اقتصادی را در دستور کار قرار دهد.

قیمت گذاری دستوری؛ بزرگ ترین ریسک تایرسازان

به گفته این فعال در صنعت تایر، تنها راه بهبود وضعیت تایرسازان، آزادسازی نرخ فروش این صنعت است. دریافت مجوز افزایش نرخ صنعت لاستیک یا اقدام بهتر آزادسازی نرخ این صنعت می تواند وضعیت سودآوری صنعت تایر را بهبود بخشد.

وی با اشاره به ادامه تعیین نرخ فروش محصولات تایرسازان به صورت دستوری توسط دولت، افزود: متاسفانه این روند قیمت گذاری، بزرگ ترین ریسک برای این صنعت است به طوری پیش بینی می شود با اعمال نرخ های دستوری به خصوص در ماه های آتی وضعیت سودآوری این صنعت به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت؛ مگر آنکه نرخ فروش این صنعت آزاد یا مجوز افزایش نرخ برای تایرسازان صادر شود.

طرح اهمیت حذف قیمت گذاری دستوری در این صنعت در حالی مورد تاکید تایرسازان است که پیش از این وزیر صمت اعلام کرده بود از اول دی‌ماه قیمت‌گذاری دستوری لاستیک رسما لغو می‌شود اما سازمان حمایت در توضیح این مصوبه اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل رسید آزادسازی‌ها اعمال می‌شود که در حال حاضر با توجه به شرایط بازار چنین چیزی هنوز ایجاد نشده است.

source

توسط autokhabari.ir