به گزارش مجله ماشین، شرکتهای چینی تولیدکننده خودروهای الکتریکی، از جمله BYD، Geely و SAIC، به همراه انجمن صنعت خودرو چین ، در دادگاه عدالت اتحادیه اروپا علیه تعرفههای اعمالشده بر واردات خودروهای الکتریکی چینی شکایت کردهاند. این اقدام در پی اعمال تعرفههای جدید اتحادیه اروپا بر خودروهای الکتریکی ساخت چین انجام شده است.
اتحادیه اروپا در پایان اکتبر ۲۰۲۴، پس از یک تحقیق ضد یارانهای، تعرفههایی بر خودروهای الکتریکی ساخت چین اعمال کرد. نرخ این تعرفهها برای BYD ۱۷ درصد، برای Geely ۱۸.۸ درصد و برای SAIC ۳۵.۳ درصد تعیین شده است که علاوه بر تعرفه استاندارد ۱۰ درصدی واردات خودرو به اتحادیه اروپا اعمال میشود.
بر اساس اسناد دادگاه، این شرکتها در روز سهشنبه، یک روز قبل از پایان مهلت قانونی، شکایت خود را به دادگاه عمومی (General Court) ارائه کردند. رسیدگی به پروندهها در این دادگاه بهطور متوسط ۱۸ ماه طول میکشد و تصمیمات آن قابل تجدید نظر در مراجع بالاتر است.
انجمن صنعت خودرو چین (CCCME) نیز در روز چهارشنبه شکایتی را به نمایندگی از شرکتهای مجاز چینی ارائه کرد. این انجمن در بیانیهای تأکید کرد که از طریق اقدامات قضایی به دفاع از حقوق قانونی شرکتهای چینی خودروهای الکتریکی ادامه خواهد داد.
کمیسیون اروپا اعلام کرد که از این پروندهها مطلع است و دو ماه و ۱۰ روز فرصت دارد تا دفاعیات خود را آماده کند. این نهاد همچنین تأکید کرد که ارتباطات فنی با مقامات چینی ادامه دارد.
شکایتهای مطرحشده احتمالاً شامل بحثهایی درباره ارزیابی یارانهها، اثبات آسیب به صنعت اتحادیه اروپا و تصمیم غیرمعمول کمیسیون برای آغاز این پرونده بدون شکایت صنعت خواهد بود. همچنین، انتظار میرود SAIC به تعرفه بالاتر خود اعتراض کند، چرا که این شرکت به دلیل عدم همکاری در تحقیق، مشمول تعرفه بیشتری شده است.
تولیدکنندگان چینی خودروهای الکتریکی همچنین از عدم حضور تسلا، بزرگترین صادرکننده خودروهای الکتریکی از چین به اتحادیه اروپا، در نمونه رسمی تحقیق انتقاد کردهاند. تسلا با تعرفه اضافی ۷.۸ درصدی، کمترین نرخ را دریافت کرده است. اگر این شرکت در نمونهگیری قرار میگرفت، سایر شرکتهای همکار نیز از تعرفه کمتری نسبت به نرخ فعلی ۲۰.۷ درصد برخوردار میشدند.
source