یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران به زودی با مدل ۲۰۲۵ به کشورمان می‌رسد. هیوندای سانتافه جدید توسط هرمس خودرو وارد خواهد شد.

اکستریم VX اکستریم VX

در ایران مشابه بسیاری دیگر کشورهای دنیا، محبوبیت شاسی‌بلندها در ابعاد مختلف، افزایش یافته و غالب مردم، این سبک خودروها را به سدان و هاچبک معمولی ترجیح می‌دهند. این شرایط، از اوایل دهه ۸۰ خورشیدی با شروع واردات گسترده از برندهای مختلف، تقویت شد؛ اما کیا و هیوندای توانستند سریع‌تر از خودروسازان دیگر کشورهای جهان، بازار کراس‌اورهای ایران را تصاحب کنند.

بیشتر بخوانید:

با رسیدن به سال ۲۰۲۵ و انتهای ۱۴۰۳ همچنان واردات خودرو به شکل مسئله‌ای عجیب و حل‌نشدنی باقی مانده است. از یک سو نیاز بازار ایران به خودروهای خارجی وجود دارد و از سویی دیگر، شرکت‌های مونتاژکار داخلی که انواع محصولات چینی را عرضه می‌کنند؛ مانع پشت پرده در بحث واردات هستند. این شرایط، رقابت مدل‌های گران‌قیمت وارداتی با کراس‌اورهای چینی را سخت کرده است. افزایش نرخ دلار و کاهش قدرت خرید مردم، دیگر موانع حضور خودروهای ژاپنی و کره‌ای و اروپایی در ایران هستند.

شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی مربوط به جنگ جهانی دوم شکل گرفت؛ اما امروزه ارزش تجاری بالاتری نسبت به آئودی، نیسان و پورشه دارد. دپارتمان خودروسازی هیوندای، در سال ۱۹۶۷ شروع به فعالیت کرد، اما امروزه با جایگاه سی و نهم جهان در فهرست ارزشمندترین برندهای دنیا، تقریبا ارزشی برابر با فورد آمریکا کسب کرده است؛ درحالی‌که فورد با قدمت ۱۱۵ سال، یکی از قدیمی‌ترین برندهای صنعتی جهان محسوب می‌شود.

اولین سانتافه سال ۲۰۰۱ معرفی شد و البته به بازار ایران نرسید. نسل دوم و سوم بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸ فروش بسیار خوبی در کشورمان داشتند و موفق به جلب رضایت عمومی شدند. با ممنوعیت واردات، نسل چهارم هرگز به ایران نرسید و حالا قرار است سانتافه نسل پنجم با کد مدل MX5 و طراحی ۲۰۲۴ وارد کشور ما شود. براساس اطلاعات موجود و ضمن توجه به خط مونتاژ هیوندای سانتافه در بیجینگ چین، می‌توان انتظار داشت خودروهای وارداتی از طریق این کشور وارد ایران شوند. البته سانتافه ۲۰۲۵ در کره جنوبی، ویتنام، اندونزی و امریکا هم خط تولید دارد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی هیوندای سانتافه جدید

به زحمت می‌توان سانتافه ۲۰۲۵ را مشابه نسل‌های قبل تصور کرد. مدل جدید، با طرح H داخل چراغ‌های جلو و عقب، کاملا متحول شده و قابل مقایسه با نسخه‌های گذشته، خصوصا سانتافه ۲۰۱۷ موجود در ایران نیست. حتی ابعاد خودرو افزایش یافته و به کلاس پرادو نزدیک شده است. سانتافه جدید از زمان رونمایی تا امروز با نقدهای منفی گسترده روبرو بود؛ اما فروش خود در بازار جهانی را از دست نداد.

سانگ یاپ لی، طراح سابق کادیلاک و بنتلی، سانتافه مدرن را خلق کرده است تا محصولی با سبک رترو (نگاه به گذشته) شکل گیرد.  خطوط صاف و افقی، چراغ‌های باریک جاگرفته داخل جلوپنجره و طرج مکعبی، المان‌های کلاسیک سانتافه ۲۰۲۵ هستند. این شرایط، با الهام از مدل‌های قدیمی رنجرور و شاسی‌بلندهای امریکایی ساخت دهه ۷۰ – ۸۰ میلادی، سانتافه را سنگین و حجیم نشان می‌دهد.

در نمای جانبی، حالت مکعبی و تاکید بر خطوط موازی، بیشتر دیده می‌شود. حتی در گلگیرها و آینه بغل و دستگیره‌ها نیز، خطوط شکسته، واضح هستند. سانتافه با ادوات پلاستیکی سیاه‌رنگ در گلگیر و  رکاب، چندان لوکس به نظر نمی‌رسد. رینگ‌های ۱۸ اینچ ارایه شده برای این خودرو نیز، نسبتا ساده محسوب می‌شوند.

از دیدگاه بسیاری از علاقه‌مندان خودروهای مدرن، طراحی نمای عقب سانتافه ۲۰۲۵ یک فاجعه در قرن ۲۱ است. چراغ‌های باریک در پایین، فضای خالی روی درپوش صندوق و شیشه‌ی کاملا صاف عمودی، حس یک مینی‌بوس یا ون مسافرتی ارزان‌قیمت را برای سانتافه تداعی می‌کنند. حتی محل نصب پلاک نیز مثل خودروهای بسیار قدیمی، روی سپر قرار دارد.

ابعاد برای سانتافه با طول۴,۸۳۰  و عرض ۱,۹۰۰  و ارتفاع ۱,۷۲۰ و فاصله محوری ۲,۸۱۵  میلی‌متر تعریف می‌شوند. این اعداد، شاسی‌بلند کره‌ای را بزرگ‌تر از تویوتا پرادو ۴در بازار ایران نشان می‌دهد.

طراحی کابین و نمای داخلی هیوندای سانتافه جدید

مشابه آنچه در آیونیک ۵ دیده‌ایم، سانتافه ۲۰۲۵ هم نمایشگرهای پیوسته با ساختار ایستاده روی داشبورد ارایه می‌کند. این سبک البته، سال‌ها قبل توسط مدل‌هایی از بی‌ام‌و استفاده شد. دیگر موضوع جالب، فرمان بزرگ و کاملا مدور سانتافه جدید است که شاسی‌بلندهای امریکایی را تداعی می‌کند.

برای سیستم سرگرمی، یک نمایشگر ۱۲/۳ اینچ وجود دارد. علاوه‌بر پنل دیجیتال بزرگ پشت فرمان، فناوری نمایش اطلاعات روی شیشه (HUD) نیز با ابعاد ۱۲ اینچ قابل سفارش است. برخلاف خودروهای مدرن با تکیه بر صفحات لمسی برای کنترل تجهیزات مختلف، سانتافه ۲۰۲۵ با انبوه دکمه‌های فیزیکی و کلیدهای گردان ارایه می‌شود. ترفندهای جدید، مثل شارژر بی‌سیم و حذف دسته‌دنده نیز در این خودرو استفاده شده‌اند.

بخش بزرگی از داشبورد و تودری‌ها با چرم و مواد نرم ارایه شده است. صندلی‌ها نیز باکیفیت و بسیار راحت هستند. سانتافه ۲۰۲۵ تقریبا در سراسر جهان با ساختار سه ردیف صندلی فروخته می‌شود که البته جادارتر از نسل‌های قبلی است. این خودرو در حالت ۲ ردیف صندلی ۱۱۴۶  لیتر فضای حمل بار دارد. حتی با سه ردیف صندلی فعال هم ۴۱۲ لیتر برای صندوق عقب فراهم است.

پیشرانه و تجهیزات فنی هیوندای سانتافه جدید

برای بازار ایران، نسخه‌ی دو لیتر توربو با قدرت ۲۴۴  اسب بخار و گشتاور ۳۵۳  نیوتن‌متر ارایه شده است. این مدل همراه گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۹ لیتر در صد کیلومتر دارد. احتمالا سانتافه ۲۰۲۵ با سیستم دو دیفرانسیل وارد ایران خواهد شد و حدود ۱۸۰۰  کیلوگرم وزن خواهد داشت. نهایت سرعت این خودرو طبق ادعای شرکت واردکننده، ۲۱۰ کیلومتر برساعت است.

دیگر مدل سانتافه که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد؛ پیشرانه هیبرید با موتور ۱/۶ لیتر توربو فراهم می‌کند. مجموع قدرت ۲۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر، این شاسی‌بلند را در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسانند. سانتافه با قدرت ۲۱۵ و ۲۸۰ اسب بخار هم در بازار جهانی وجود دارد.

قیمت جهانی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ و پیش‌بینی برای ایران

آنچه فروش بسیار خوب سانتافه در کشورهای مختلف را تدام می‌بخشد، قیمت منطقی باتوجه به امکانات و ابعاد بزرگ خودرو است. مدل ۲/۵ لیتر توربو با سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۶/۵ ثانیه، در امریکا به قیمت ۳۵ هزار دلار فروخته می‌شود. نسخه‌ی مشابه سانتافه وارداتی هم در چین، ۳۰ هزار دلار قیمت دارد.  با این شرایط، ضمن توجه به دلار ۸۰ هزار تومان و اضافه‌پرداخت‌های اجباری، احتمالا شرکت هرمس برای هیوندای سانتافه ۲۰۲۵، قیمت ۴/۵ تا ۵ میلیارد تومان ارایه خواهد کرد.

در بازار ایران، هم‌اکنون برای هیوندای سانتافه ۲۰۱۷ دست دوم کم‌کار، حدود قیمت ۴/۵ میلیارد تومان وجود دارد. این شرایط، می‌تواند با حضور مدل ۲۰۲۵ سانتافه دگرگون شود. همچنین شاسی‌بلندهای جدید چینی مثل اکستریم VX مدیران خودرو با قیمت ۴ میلیارد تومان، در بازار ایران حضور دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۲۴ رای

source

توسط autokhabari.ir