شورای شهر تهران در جلسه اخیر خود، تصمیمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن، از سال آینده خودروهای پلاک شهرستان تنها مجاز خواهند بود که حداکثر ۷ روز در ماه در محدوده طرح ترافیک تهران تردد کنند. این اقدام با واکنش‌های منفی کاربران فضای مجازی روبرو شده و برخی آن را اقدامی ناعادلانه می‌دانند.

بر اساس آمار تردد شمار، در بازه زمانی یک‌ماهه، سهم خودروهای پلاک شهرستان از تردد کل خودروهای عبوری در تهران حدود ۲۸.۷ درصد بوده است. این میزان تردد باعث شد تا شورای شهر تهران تصمیم به تصویب محدودیت‌های جدیدی برای خودروهای پلاک شهرستان بگیرد.

جالب است بدانید که با این محدودیت، خودروهای پلاک شهرستان باید عوارضی بیشتر از خودروهای پلاک تهران پرداخت کنند. بر اساس تصمیم جدید، خودروهایی که بین ۴ تا ۷ روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشند، باید ۱.۵ برابر خودروهای پلاک تهران عوارض پرداخت کنند. در حالی که خودروهایی که بیش از ۱۰ روز در این محدوده تردد کنند، باید عوارض سه برابر خودروهای پلاک تهران را بپردازند.

اما هنوز جزئیات مربوط به نحوه دریافت این عوارض مشخص نشده است. طبق آمار منتشرشده از سوی شهرداری تهران، میزان آلایندگی تولید شده توسط خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت به طور سالانه ۷۵ هزار تن گاز آلاینده و ۴۱۵ تن ذرات معلق است که معادل آلایندگی ۳۰ هزار خودرو در یک سال می‌باشد.

کارشناسان معتقدند که برای جلوگیری از دور زدن قانون، باید یک سیستم یکپارچه در سطح کشور ایجاد شود. همچنین، برخی از کارشناسان پیشنهاد می‌دهند که طرح ترافیک باید برای ساکنان تهران به عنوان یک محدودیت و برای خودروهای پلاک شهرستانی به عنوان امتیاز در نظر گرفته شود، و پلیس باید نظارت بیشتری بر روی تخلفات این خودروها داشته باشد.

توسط autokhabari.ir