به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، خصوصی سازی صنعت خودرو ایران در حالی به مبحثی چالشبرانگیز تبدیل شده است که در عالم واقعیت ما نمونههای موفقی از خصوصی سازی واقعی در صنعت خودرو داریم که میتوانیم نتایج آن را در مشاهدات میدانی و گزارشهای سازمانهای نظارتی مشاهده کنیم.
در آستانه ۷۳ سالگی گروه بهمن و در شرایطی که باز هم بحث خصوصی سازی در صدر اخبار اقتصادی کشور قرار گرفته است، بد نیست نگاهی به دستاوردهای این گروه از جمله محصولات جدیدی که در این سالها تولید کرده و جایگاه شرکتهای زیرمجموعه گروه بهمن در گزارش سازمان مدیریت صنعتی بیاندازیم.
تاریخچه گروه بهمن
گروه بهمن ۷۳ سال پیش، فعالیت خود را با به ثبت رساندن شرکت “ایران خلیج کو” در شانزدهم بهمن ماه ۱۳۳۱ آغاز کرد. این شرکت در ۷ سال نخست، در زمینه ی حمل و نقل دریایی فعالیت داشت و پس از آن با تولید اولین “وانت سه چرخ مزدا” راه جدیدی را آغاز کرد که خیلی زود با تولید وانت های ۱۰۰۰ و ۱۶۰۰ به “کارخانه ی اتومبیل سازی مزدا” تغییر نام داد و سپس نام “ایران وانت” را برای خود برگزید.
“ایران وانت” در مسیر رشد و توسعه در سال ۱۳۷۸، به شرکت چند رشته ای در حوزه های “تولید خودرو”، “بازرگانی” و “سرمایه گذاری” ارتقا یافت و با عنوان جدید “گروه بهمن”، تولید “خودروی سواری مزدا” را در دستور کار خود قرار داد.
آغاز خصوصی سازی
در نهایت در سال ۱۳۹۵ گروه بهمن به بخش خصوصی واگذار شد و اتفاقات مثبت زیادی پس از این تاریخ رخ داد.
جایگاه گروه بهمن در رتبهبندی شرکتهای برتر ایران
سازمان مدیریت صنعتی هر ساله اقدام به رتبهبندی شرکتهای برتر ایران میکند. این رتبه بندی که ۵۰۰ شرکت بزرگ و تاثیرگذار در اقتصاد کشور را معرفی می کند با هدف شناسایی جایگاه بنگاههای اقتصادی و گروه های صنعتی، گسترش رقابت بین بنگاه های اقتصادی و کمک به سیاست گذاران اقتصادی کشور انجام می شود.
گروه بهمن در آخرین دوره از ارزیابی که مربوط به صورت های مالی سال ۱۴۰۲ می باشد، رتبه ۳۳ را با فروش ۵۵۹,۶۳۷.۱ میلیارد ریال در بین ۱۰۰ شرکت برتر بهدست آورده است.
فروش سال ۱۴۰۱ این شرکت ۳۴۱,۳۷۸.۱ میلیارد ریال بوده است که رشد فروش را نشان میدهد.
شرکت بهمن موتور نیز به عنوان یکی از زیرمجموعههای بزرگ این گروه، رتبه ۶۵ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر به خود اختصاص داد. فروش این شرکت در سال ۱۴۰۲، معادل ۳۲۳,۹۹۶.۱ میلیارد ریال ثبت شد و نسبت به سال ۱۴۰۱ با فروش بیش از ۱۹۴ همت، رشد فروش این شرکت را به نمایش گذاشت.
با توجه به استراتژی توسعه محصولات و خدمات در سالهای اخیر، به رغم شرایط تحریمی شدیدی که بر کشور حاکم است ظرفیتهای عملیاتی از ۳۰,۰۰۰(همگن) به ۷۰,۰۰۰(همگن) دستگاه خودرو در سال رسید و حتی به نسبت زمان قبل از تحریم، آمار تولید ۲۴۲ درصد افزایش داشته که با توجه به ارتقاء تجهیزات لازم مانند افزایش اتوماسیون خط رنگ و برنامه های افزایش تولید، پیش بینی میشود طی دوسال آینده به ظرفیت ۱۲۰,۰۰۰ دستگاه خودرو برسد.
در آغاز خصوصی سازی گروه بهمن در شرایطی که تنوع محصولات بسیار پایین و موج جدید تحریمها موجب خروج شرکای تجاری بین المللی شده بود، گروه بهمن با استراتژی افزایش تنوع محصولات و دارا بودن کیفیت مطلوب به همراه قیمت مناسب توانست سهم تولید محصولات خود را به خوبی افزایش دهد بهطوری که از سهم ۰.۲ درصد در حال حاضر به ۲ درصد سهم سهم تولید خودروی سواری در ایران رسیده است.
مساحت کل فضای فیزیکی گروه بهمن از ۱.۳ میلیون متر مربع به ۴.۸ میلیون متر مربع افزایش یافته است که با سرمایه گذاری جدید می تواند فضای مناسبی را برای تولید بیشتر تا ۳۰۰,۰۰۰ دستگاه خودرو فراهم کند.
نگاهی گذرا به نتایج خصوصیسازی در مباحث کیفی خودرو
تاثیرگذارترین بخش در نتایج خصوصی سازی که برای عموم مردم نیز قابل لمس است به بخش کیفیت خودروهای تولیدی و خدمات پس از فروش خودرو بازمیگردد.
بهمن موتوربه عنوان زیرمجموعه گروه بهمن در این سالها توانست خودروهای باکیفیتی مانند مزدا را در ایران تولید کند هر چند که به دلیل مشکلات تحریم، تولید این خودرو ادامه پیدا نکرد.
خودرو مزدا در سال ۱۳۹۵ با کسب کمترین نمره منفی در گزارش سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست ۴ ستاره به خود اختصاص دهد.
در ادامه مسیر تولید خودروهای باکیفیت در بهمن موتور، خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی توانست به عنوان برترین خودروهای بازار در مباحث کیفی و خدماتی راهی بازار خودرو شود و تا امروز نیز شاهد بهروزرسانی این خودروها و معرفی مدلهای جدید هستیم.
در حوزه خودروهای کاروتجاری سبک و سنگین نیز ما شاهد رشد گروه بهمن و زیرمجموعه سیبا موتور و بهمن دیزل بودیم.
گروه بهمن که در این حوزه تا پیش از خصوصی سازی تنها ۶ محصول را در سبد خود داشت، در سالهای اخیر توانست با گسترش سبد محصولات تولید و وارداتی این عدد را به ۲۱ مدل خودرو برساند که در این میان محصولات فورس، با تنوع تناژ یکی از محصولات موفق این گروه شناخته میشود.
در حوزه محصولات مسافری نیز وضعیت روبهرشدی را در این گروه با ۸ محصول شاهد هستیم.
خودروهای وارداتی گروه بهمن
با بازشدن واردات خودرو در سال گذشته، گروه بهمن با برند بی ام کارز وارد این حوزه شد و محصولات جدید و به روزی از برندهای سانگ یانگ، هونگچی، هاوال و … را وارد بازار کرد که این مسیر همچنان ادامه دارد. خودروهایی از برند آواتر و مزدا از خودروهایی است که برنامه واردات آن در بی ام کارز دنبال میشود.
نتیجهگیری
اگر بخواهیم آنچه در این گزارش آمده است را خلاصه کنیم؛ باید بگوییم که خصوصی سازی همراه با نظارت تنها راه عبور صنعت خودرو از مشکلات فعلی و در نتیجه توسعه این صنعت همگام با تکنولوژی روز جهان است.