شرکت کروز بعد از سالها تلاش، توانست مالکیت بزرگترین مجموعهی خودروسازی ایران را تصاحب کند. این مجموعه از برنامههای متعدد برای تولید مدلهای جدید و بهبود کیفیت در ایران خودرو خبر داده است.
![اکستریم VX](/wp-content/uploads/2024/12/xtrim-vx.gif)
![اکستریم VX](/wp-content/uploads/2024/12/xtrim-vx-300.gif)
بعد از برگزاری مجمع عمومی سهامداران ایران خودرو در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، برای اولینبار مالکیت و مدیریت بزرگترین خودروساز ایران به بخش خصوصی واگذار شد. هفت ساعت، گفتگوی پرتنش بین حاضران در مجمع ایران خودرو، اتفاقی تاریخی برای صنعت کشورمان رقم زد و شرکت کروز را به عنوان بزرگترین سهامدار ایران خودرو معرفی کرد.
حوادث فوق، امروز با معرفی مدیر عامل جدید، شکل تازهای گرفت و البته انتقادات گستردهای در پی داشت. علاوهبر مخالفت آشکار تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تردیدهایی بر صلاحیت شرکت کروز نیز وجود دارد. سوابق قضایی این مجموعه با پروندههای متعدد، نگرانکننده است و البته، ترس از افزایش انحصار در صنعت خودروسازی ایران، عامهی مردم را تحت تاثیر قرار میدهد.
طبیعتا شرکت کروز برای کاهش تنشها پیرامون تغییر مالکیت ایران خودرو، تلاش میکند تا شاید در نگاه مخاطبان، به شکل ناجی و ایجاد کنندهی دگرگونیهای مثبت، دیده شود. این موضوع در بیانیهی رسمی کروز به وضوح دیده میشود:
امروز مفتخریم که اعلام کنیم با اعتماد نظام، دولت و سران سهقوه و طبق تصمیمات مجمع گروه صنعتی ایرانخودرو، مدیریت این گروه صنعتی طبق قانون تجارت در اختیار کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی که صاحب اکثریت سهام این شرکت هستند (پساز سالها تاخیر) گذاشته شد تا در یک زمانبندی مطلوب، بتوانیم کیفیت محصولات تولیدی و سرویسمان به مردم شریف ایران را ارتقا داده و همزمان زیرساختهای تولیدی و مالی شرکت را احیا کرده و خشنودی و رضایت اجتماعی همه ذینفعان خانواده بزرگ ایرانخودرو را فراهم کنیم.
در این راه سخت برای حل بحرانهای فراوانی که ماحصل مدیریت غیرحرفهای چهار دهه گذشته است، دست همه خدمتگزاران میدان صنعتی، اقتصادی و مالی کشور در همه بخشها را میفشاریم و با آغوش باز، از تواناییهای نخبگان جامعه بهره خواهیم برد تا جامعه ایرانی به صنعت خودرو همچون گذشتههای دور با غرور و افتخار نگاه کند.
در این راه بزرگ، سرمایههای انسانی کل گروه صنعتی ایرانخودرو، قطعهسازان صنعت خودرو و نیز شبکه نمایندگیهای ایرانخودرو در سراسر کشور یاریگر ما خواهند بود.
برنامههای ما بهصورت کوتاهمدت، میانمدت و درازمدت پساز شناسایی کامل آسیبهای وارد شده اقتصادی بهپیکر این شرکت و منشا زیانهای انباشته شرکت که در تاریخ کشور بیسابقه بوده است، برای اطلاع عموم هممیهنان ارائه خواهد شد.
حتما سعی خواهد شد تا حداکثر طی دو هفته پساز شروع به کار تیم جدید، گزارش کامل مالی شامل مجموع بدهیهای شرکت به بانکها و موسسات مالی و قطعهسازان داخلی و خارجی و نیز تعهدات خودروهایی که وجوه آنها دریافت شده است ولی خودروها تحویل داده نشدهاند، بهاطلاع مردم شریف ایران برسد.
همه تلاش خود را بهکار خواهیم بست تا نارضایتیهای سالهای گذشته مردم عزیز و شریف ایران پایان یابد و بهسرعت خشنودی و رضایت آنان سرلوحه همه فعالیتهای پیش روی گروه صنعتی ایرانخودرو قرار گیرد.
دیدار حمید کشاورز با رهبری در بهمن ماه ۱۴۰۲
یک سال پیش، حمید کشاورز، موسس و سهامدار شرکت کروز، طی دیدار با رهبری درخواست کرد تا به بخش خصوصی توجه شود و مدیریت ایران خودرو، توسط شرکت کروز به مرحلهی نهایی برسد. او در دیدار مستقیم با حضور خبرنگاران گفته بود:
بزرگترین سهامدار ایرانخودرو در حال حاضر ما هستیم. ۳۰درصد ایرانخودرو را بخش خصوصی دارد. جنابعالی پارسال فرمودید که دولت اشتهای عجیبی در کنترل شرکتها دارد. دولت الان با ۵ درصد سهام، شرکت ایرانخودرو را کنترل میکند. ما قبلا هم خدمت حضرتعالی نامه فرستادیم که ما حاضریم اگر این شرکت به ما از نظر مدیریت واگذار شود و ما ظرف پنج سال موفق نشویم؛ ما را در میدان آزادی اعدام کنند.
بعد از این دیدار، رهبر انقلاب در سخنرانی دیگری که روز بعد انجام شد، به اهمیت بخش خصوصی برپداختند:
«من دیروز شنیدم که در بعضی شرکتهایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوههای قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهامداران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.»
source